Beovox M 150.2 reperation

Rosinen i pølseenden

Beovox M 150.2 reperation

Indlægaf Hammerhans » tirs 10. jul 2018 03:54

Hej!

Jeg fik muligheden at afhente 2stk. Beovox M 150.2 i dag. Det gjorte jeg så. Da jeg kom hjem så jeg at både mellemtone og bass enhederne var i synderlig stand. enhederne var knapt nok faste rundt om der hvor de sidder. Nok pga. af alder og generelt slid. Materialet var ligesom bare væk. Jeg prøvede at tilkoble højtalerene men kunne godt høre at det ikke var helt ok, specielt i den lavere ende.

Original pris skulle være 4400kr. Jeg fortalte sælger hvad jeg havde set og hørt, hvor bagefter hun sagde at jeg gerne måtte få dem for 1000kr.

Mit spørgsmål er så; er de det værd i den nuværende tilstand? - diskanten virker perfekt og de ser ellers meget godt ud, næsten ingen skrammer. Det er kun det som ligesom holder mellemtonen og bassenhederne på plads der enten er ved at opløses eller bare er fultstendig væk.

Nr.2; hvad koster det at fixe sådan noget? og hvor finder jeg gode reservedele? Leder jeg efter nye enheder eller bare det der, der sidder rundt om?

Nr.3; Er det noget jeg selv ka ordne? Jeg har aldrig prøvet noget lignende før. Men altså, et par ting kan jeg godt finde ud af selv, hvis jeg skal sige det sådan.

Håber i måske kan hjælpe. :)


Vh
HH
Hammerhans
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 jul 2018
Lokalitet: Torshavn

Re: Beovox M 150.2 reperation

Indlægaf Hackenberg » tirs 10. jul 2018 08:47

Hej HH.
Velkommen til. Dejligt at se at der også er folk på Færøerne der roder med de gode gamle ting.
Jeg har selv sat et sæt Beovox M100.2 i stand og jeg vil gerne hjælpe dig på vej. Det er en dejlig højttaler når den virker.
Hvis bassens kant er smuldret er det IKKE den oprindelige bas. Den havde gummikant som ikke smuldrer.
Jeg kan godt skaffe de rigtige basser men det er ikke billigt selvom de gamle kan indgå i bytte.
Mellemtonerne skal også have nye kanter. Hvis du kan klippe og folde et julehjerte så kan du også sætte nye kanter på.
Kan det svare sig? Kun hvis du synes det er sjovt at lave selv. To basser til Torshavn koster min. 1.000,- Nye kanter til mellemtonerne koster nok 200,- med fragt fra Holland. Hendes pris på 4.400,- var helt ok. det fik jeg for mine dengang jeg solgte. Så må du afgøre om det er pengene værd.
Tag evt. nogle billeder af sagerne.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Beovox M 150.2 reperation

Indlægaf rollator » tirs 10. jul 2018 10:01

Hej nu uden at være helt skrå sikker viser en hurtig søgning på M150.2 at de er vist med skum ophæng
hvis man goggle søger.
Om nogle modeller fra andre årgange har været med gummi ved jeg ikke men tror nu ikke helt andet end
at HH`s kanter er i skum.
Det er dog rigtigt at M100.2 er med gummi så måske er i gået galt af hinanden med al respekt :)
Ligesom Claus har jeg selv skiftet en del skum ophæng og med omhu og rolig hånd kan man godt selv forsøge.
Det svære ligger i om der er blevet spillet med dem lang tid efter ophængende gav op for så kan svingspolerne
måske ha lidt skade da styringen af membran bevægelsen bla. styres af ophænget så uden det kan svingspole
skrabe på og ødelægge lakken.
Hvis du ligger højtaler ned og prøver at trykker lige midten af centerdomen i fjedrende bevægelse op og ned
burde der helst ikke være mislyde hvis vel at mærke man trykke lige ned.
Hvis der ingen mislyde er og du ikke selv vil kaste dig ud i det må du ty til at få det ordnet af en mere erfaren.
Ellers held og lykke med dem
mvh Renè
rollator
 
Indlæg: 76
Tilmeldt: 04 jul 2012
Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Re: Beovox M 150.2 reperation

Indlægaf Hackenberg » tirs 10. jul 2018 11:12

Hej Rene og HH.
Min fejl. Beovox M100.2 har gummikanter og M150.2 har skum. Sorry! M150 er en nyere og noget bedre højttaler så klø bare på.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Beovox M 150.2 reperation

Indlægaf PerHej » tirs 10. jul 2018 11:31

nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Beovox M 150.2 reperation

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 10. jul 2018 14:41


Den letteste/bedste måde at centrere svingspolen ved pålimning af skumkanten mod chassiet (efter at den er pålimet membranen) er efter min erfaring med en lavfrekvent tone (ved svag styrke - ca. 1 W) på højttalerterminalerne mens enheden ligger på "ryggen"/magneten.
Tonen (rettere: det magnetfelt, den skaber) centrerer svingspolen i magnet-gabet mens man trykker skumkanten (der på forhånd skal være påført lim) fast mod chassiet. Fastholdes med klemmer el.lign.
Hvis man kommer til at forskubbe kanten kan det høres ved at svingspolen skraber på - og man skal så hurtigt justere tilbage igen, så skrabelyden forsvinder.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 27 gæster