Knasende Scandyna a25

Rosinen i pølseenden

Knasende Scandyna a25

Indlægaf Cockernes herre » lør 14. jul 2018 13:42

Hej
Håber at der er nogen herinde der kan hjælpe...
Har lige købt et par billige Scandyna a25 af en anden vintagehifi.dker hvor den ene basenhed knaser. Når enheden tages ud siger den også underligt ved manuel højttaler simulering - så ingen løs forbindelse . Går ud fra Seas enheden er brændt af.
Er der nogen der ligger inde med løsning eller skal jeg købe / bytte mig til en anden?

Takker på forhånd
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Fredmarantz » lør 14. jul 2018 13:49

Det problem synes at være ret kendt. Det er formentlig basenhedens svingspole der skraber på i magnetgabet. Dette er ikke sådan at lave, men som et forsøg kunne du prøve at vende basenheden 180 grader i monteringen i kabinettet. Miséren opstår ved at basenheden i mange år har siddet i samme position og er begyndt at "hænge" en smule, så den ikke længere er centreret "ret" - så at sige. Hvis den "omvendte" montering i kabinettet ikke virker efter hensigten og den stadig skraber på, er jeg dig svar skyldig.

Det kunne være fint, hvis du oplyste, hvilken basenhed, der er tale om (også et billede) - og dens ohmsk'e data. Det ville gøre det lettere for de, der måske har en enhed på lager, som de vil afstå til dig.

Jeg har oplevet det samme med mine Scan Dyna A25 - og måtte derfor skifte enheden ud med en tilsvarende enhed, hvor problemet ikke var der. I min højttaler lød den defekte basenhed, som om der var blevet sluppet en flok humlebier løs i den, når jeg spillede. :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Cockernes herre » lør 14. jul 2018 13:57

Hej Freddy
Tak for svaret. Det vil jeg lige prøve at vende den modsat. Vedhæfter lige et billede af enheden som du så rigtigt gør opmærksom på for at alle kan se hvad det er for en
DSC_2452.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Fredmarantz » lør 14. jul 2018 13:59

Ja- det er også 25TV-EW (4 Ohm) som jeg har haft de problemer med. Måske Hr. Spuncut eller evt. KlausM kan sige noget mere fornuftigt. De er nærmest eksperter på disse højttalere.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Cockernes herre » lør 14. jul 2018 14:59

Hej igen
Har nu vendt enheden uden held. Vil prøve noget som JGreen forslog om at lægge dem i en vindueskarm med understøttelse i de ramte sider.
Ellers vil jeg lige prøve at skrive til Spuncut og KlausM evt Hackenberg
Tak for opbakningen
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf dfms » lør 14. jul 2018 15:12

Har et par Dynaco M-25x ! Er det i stil med Scandyna a25 :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Hvis du kan bruge dem til noget, er du velkommen til at hente dem, frit og kvit.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf spuncut » lør 14. jul 2018 15:58

Hej Ch og Freddy.
Jeg har ikke rigtigt noget at tilføje. Svingspolen er kommet ud af facon, enten fordi den er blevet trykket skæv eller fordi elektrisk overbelasning har medført opvarmning af spolen hvilket har fået spolens isoleringsmatrialer til at boble op således at svingspolen er blevet for stor til magnetgabet. Hvordan membran med svingspole og hele molevitten afmonteres non-destruktivt, repareres og genmonteres har jeg ingen anelse om. Måske Hackenberg har gennemført sådan en redningsaktion?
Ellers er der ikke andet for end værge sig med tålmodighed og vente på at der kommer en 25TV-EW til salg. Enheden indgår heldigvis i en hel del af tidens højtalere.
FWIW en video om fremstilling af en svingspole:
https://www.youtube.com/watch?v=6qjcIXaE7gc
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Cockernes herre » lør 14. jul 2018 16:33

dfms skrev:Har et par Dynaco M-25x ! Er det i stil med Scandyna a25 :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Hvis du kan bruge dem til noget, er du velkommen til at hente dem, frit og kvit.


Tak det var ellers et flot tilbud! Det vil jeg gerne tage imod. Tak! Skal så bruge en adresse
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Cockernes herre » lør 14. jul 2018 16:38

spuncut skrev:Hej Ch og Freddy.
Jeg har ikke rigtigt noget at tilføje. Svingspolen er kommet ud af facon, enten fordi den er blevet trykket skæv eller fordi elektrisk overbelasning har medført opvarmning af spolen hvilket har fået spolens isoleringsmatrialer til at boble op således at svingspolen er blevet for stor til magnetgabet. Hvordan membran med svingspole og hele molevitten afmonteres non-destruktivt, repareres og genmonteres har jeg ingen anelse om. Måske Hackenberg har gennemført sådan en redningsaktion?
Ellers er der ikke andet for end værge sig med tålmodighed og vente på at der kommer en 25TV-EW til salg. Enheden indgår heldigvis i en hel del af tidens højtalere.
FWIW en video om fremstilling af en svingspole:
https://www.youtube.com/watch?v=6qjcIXaE7gc
MVH Henning


Hej Henning Tak for dit svar.
Det lyder lidt trist. Så må se om Dynacoerne kan bruges eller om der skal købes/ byttes til en enhed
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf KlausM » lør 14. jul 2018 16:48

Cockernes herre skrev:Hej Henning Tak for dit svar.
Det lyder lidt trist. Så må se om Dynacoerne kan bruges eller om der skal købes/ byttes til en enhed

Jeg har som meddelt i PB heller ikke én, Dynaco er typisk udstyret med 8 Ohms enheder, ScanDyna med 4 Ohm

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf spuncut » lør 14. jul 2018 17:05

X'et i typebetegnelsen plejer at betyde at bassernes fabrikat kan være SEAS, Scanspeak eller Peerless. Uden x'et havde de uden tvivl SEAS-basser.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Cockernes herre » lør 14. jul 2018 17:48

Tak Henning
Det er godt med folk der ved noget om det
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Burgunder » man 16. jul 2018 21:08

Det var da træls, de fungerede fint, sidst jeg brugte dem. Handlen kan selvfølgeligt gå tilbage, da de ikke er solgt som defekte.
Burgunder
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 feb 2011

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Cockernes herre » man 16. jul 2018 23:58

Hej igen Burgunder.
Tak fordi du er seviceminded og svarer på det. Har været ved at se om jeg kan finde en løsning på problemet. Men bassen i den ender færdig. DYNACOerne jeg hr hentet i dag er desværre 8 ohm og ikke 4 ohm. Vil lige forsøge en sidste vintagehifi.dk gang om der kan findes en enhed. Ellers må jeg så nok tage imod tilbuddet
Mvh
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Knasende Scandyna a25

Indlægaf Burgunder » tirs 17. jul 2018 09:38

Du kan bare skrive en PB, så finder vi ud af det.
Jeg er dog ikke så meget på nettet indtil den 5. august, så hav tålmodighed.
Burgunder
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 24 feb 2011

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster