Arh men for helvede....

Rosinen i pølseenden

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf Flyng » fre 15. mar 2019 18:29

Hvis de ikke er blevet skæve, hvilket er muligt, burde du kunne få dem på plads igen med lidt fingerspidsfølelse. Nu kender jeg dem ikke, men hvis du skærer centerdomen væk, kan man jo se svingspole og gab direkte. Hvis svingspolen er blevet lidt deform, kan den måske rettes derigennem også (forvent ikke mirakler).
Forventer at man kan købe en ny centerdome, der passer hos en af de reservedelsforhandlere, der ofte nævnes herinde...
Flyng
 
Indlæg: 61
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: 4140

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf KlausM » fre 15. mar 2019 18:34

bjerager skrev:Ja det har nok været noget ekstremt lavfrekvent eller noget firkant. Det var en podcast som en 9. klasses elev havde lavet, hvor der var en eksplosion, der skabte problemet. Men nu ser de ud til at den måske "bare" er hoppet ud af svingspolegabet. Jeg håber. Men hvordan får man den på plads igen?

Det har jeg aldrig prøvet, så det ved jeg ikke, men formeren, som spolen sidder på, er lavet af pap på de tidlige modeller af bassen, så den er ikke så fysisk stærk. Her billede af én der har "bundet" lidt hårdt i magneten/polstykket.

Before.JPG

bjerager skrev:Umiddelbart siger modstanden i den ene enhed 3,1 ohm, hvilket så vidt jeg ved passer meget godt?

Modstanden lyder rigtig, 2,7-2,8 Ohm plus modstanden i måleledningerne.

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM fre 15. mar 2019 20:11, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf Captain Phoenix » fre 15. mar 2019 18:34

bjerager skrev:
Flyng skrev:Basserne kan jo, måske, “bare” være hoppet ud af svingspolegabet....
Hvis du piller en ud, kan du forsigtigt prøve om du kan presse membranen længere udad. Hvis ikke, er svingspolen nok smeltet. Hvis jo, kan du måske, med forsigtighed, få den tilbage i gabet. Har du prøvet at måle modstanden i enhederne? Er de afbrudt?


Umiddelbart siger modstanden i den ene enhed 3,1 ohm, hvilket så vidt jeg ved passer meget godt, og jeg kan faktisk godt få den til at bevæge sig udad. Måske er jeg heldig?

Jamen det må jo betyde, at svingspolen ikke er brændt af - og at enheden "bare" er kommet for langt frem ift hvad magnetgab/svingspole er dimensioneret til og membranen derfor er låst af en svingspole, der hviler på polstykket.
HVIS svingspolen ikke er deformeret (hvad den jo godt kan være) burde man vel kunne "lokke den ind i magnetgabet igen, ved at løfte den en smule frem og forsigtigt skubbe op/ned/venstre/højre og løsne grebet, så den får mulighed for at trække sig selv tilbage i den rigtige position. (Herefter skal man selvfølgelig lytte efter om noget skraber på).

Hvis ikke dette virker må du (eller nogen) have membran/svingspole ud (dvs. løsne ophæng og spider plus litze-trådene). Med membranen ude må man kunne se, om svingspolen er deformeret (f.eks. at de bagerste vindinger er trykket, så den ikke kan være i magnetgabet mere). Måske kan man rette de trykkede vindinger ud og fixere dem med araldit?

Jeg har udført en lignende operation på en SEAS-bas (fra en Beovox): Noget raslede når den spillede, så af med hele membran/svingspole-systemet - og ganske rigtigt: 2-3 af de inderste vindinger havde løsnet sig og "flabrede rundt". Fik forsigtigt listet dem tilbage på spole-formen og limet dem fast igen. Herefter blev membransystemet genmontere (spider først - tørre - derefter kanten). Begge gange centreret med en lavfrekvent tone på terminalen.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. mar 2019 23:01

Som redaktør bærer man den byrde at skulle forsøge at holde lidt orden i geledet - men samtidig har jeg en ubændig lyst til at vi prøver at uddybe dette "spøgelse" med at det kan være særdeles farligt at tilslutte moderne gadgets a la mobiltelefoner - computere m.v. til vores elskede vintage forstærkere og højttalere, som vi selvfølgelig gerne vil skåne for ulykker som Bjerager netop har været ude for.

Derfor har jeg oprettet en ny tråd under Café og hygge, hvor vi kan prøve at komme lidt til bunds i dette - det må være i vores alles interesse, tænker jeg.

Tråden er her: viewforum.php?f=585

Jeg har også flyttet Nillerviborgs og Tonni's tekniske indlæg og advarsler med over - så vi i nærværende tråd kan komme tilbage til, hvordan vi kan hjælpe Bjerager med at redde stumperne fra den grimme hændelse med AR-højttalerne.

Håber dette er i orden.

Tilbage til assistancen til Bjerager.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf bjerager » lør 16. mar 2019 10:12

Ja, snøft, snøft, nu har jeg basserne med til træf, så vå vi se...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf KlausM » man 1. apr 2019 11:20

Det var, som vi vel også regnede med, spolen der var blevet drevet helt ud af magnetgabet, og på sin vej tilbage, desværre rammer skævt og bliver hængende på kanten af magneten. Formeren, som spolen sidder på, er som nævnt af papir, og endda gjort svagere med nogle lufthuller, så den er "brækket" i stykket mellem membran og spole, som det ses af billederne, her har jeg dog fået sat spolen tilbage på plads.

Spole1.jpg

Spole2.jpg

Jeg har repareret en lignede skade en gang tidligere, men denne her er godt nok meget smadret i brudkanterne. Denne her spiller da endnu:

After.JPG

Jeg må lige se om jeg kan huske hvad jeg gjorde dengang.

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf bjerager » man 1. apr 2019 16:59

:( Øv, snøft... Det ser ikke ud til der er så meget håb.. Men tusind tak for indsatsen
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf KlausM » man 1. apr 2019 17:17

Skal jeg prøve at lime den/dem (under forudsætning af, at den anden ser ud på samme måde)?? Det er uden garanti, men koster kun en god flaske rødvin??

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf bjerager » man 1. apr 2019 19:13

KlausM skrev:Skal jeg prøve at lime den/dem (under forudsætning af, at den anden ser ud på samme måde)?? Det er uden garanti, men koster kun en god flaske rødvin??

Mvh Klaus


Det må du gerne, det kan vel ikke blive værre
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf KlausM » fre 5. apr 2019 21:34

Det duer desværre ikke, den er for ødelagt i spolen. Jeg har fået stabiliseret/limet formeren, men den er blevet deformeret af at hænge på polsttykket, så den skraber på, når den bevæger sig, og det kan jeg ikke få væk uden at splitte enheden ad helt, og det har jeg ikke prøvet før/lyst til.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Arh men for helvede....

Indlægaf JGreen » lør 6. apr 2019 08:05

Hej måske kan det bruges:!!
For et par år siden hvor jeg ledte efter noget reb.til en 1" dohme. støte jeg på en kniser side med masser af sving spoler til reb. af alsken højtaller der var lige fra 14mm til 4". Måske de er der ennu!!!???
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 31 gæster