Lidt oplevelser på højtalerfronten

Rosinen i pølseenden

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » søn 28. jul 2019 18:56

Her er en, der skifter højtalerrelæ på sådan en. De skulle være lidt sarte. Og hvis jeg skal være ærlig, så har det relæ hvis også snerret i et stykke tid.

http://www.good-old-hifi.de/onkyo-m-505-eine-sehr-feine-endstufe/
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » søn 28. jul 2019 19:10

Også ret pæn set nedefra. Men, de lytter...

De toshiba udgangstransistorer skulle vist være ret umulige at finde. Men de ser heldigvis fine ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. jul 2019 22:27

hej Bjerager!

Det, at relæet ikke kobler ind, ville jeg "angribe" fra en forsigtig vinkel - idet, som du selv skriver, transistorerne fra Toshiba ikke er helt lette at skaffe mere - de skulle gerne (hvis de er i orden) skånes for at blive defekte pga. mulige større fejl i forstærkeren. Det kan jo være, at relæet faktisk virker, som det skal og at en anden fejl i forstærkeren afstedkommer, at det ikke kobler ind. Relæet sidder der dog mest for at skåne højttalerne for overdrevent DC-shock - og det har du vist haft nok af i den seneste tid.

Lidt ligesom sikringer - det er altid mest interessant at finde frem til, hvad der får dem til springe - fremfor at udskifte sikringen først.

Man kan ikke "se" på en transistor, om den er OK eller ej.

Så vidt jeg kan se på de "svedende lytter" - så er det lim fra monteringen og ikke "lyttesovs", som du kan se..

Så...jeg ville finde ud af, hvor fejlen, der gør, at relæet ikke klikker ind, befinder sig - og få den udbedret. Hvis det ER relæet, som er defekt, ja, så har du selvfølgelig ret - men det vil efter min mening være mere forebyggende at angribe problemet fra den forsigtige side.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » søn 28. jul 2019 22:55

Fredmarantz skrev:hej Bjerager!

Det, at relæet ikke kobler ind, ville jeg "angribe" fra en forsigtig vinkel - idet, som du selv skriver, transistorerne fra Toshiba ikke er helt lette at skaffe mere - de skulle gerne (hvis de er i orden) skånes for at blive defekte pga. mulige større fejl i forstærkeren. Det kan jo være, at relæet faktisk virker, som det skal og at en anden fejl i forstærkeren afstedkommer, at det ikke kobler ind. Relæet sidder der dog mest for at skåne højttalerne for overdrevent DC-shock - og det har du vist haft nok af i den seneste tid.

Lidt ligesom sikringer - det er altid mest interessant at finde frem til, hvad der får dem til springe - fremfor at udskifte sikringen først.

Man kan ikke "se" på en transistor, om den er OK eller ej.

Så vidt jeg kan se på de "svedende lytter" - så er det lim fra monteringen og ikke "lyttesovs", som du kan se..

Så...jeg ville finde ud af, hvor fejlen, der gør, at relæet ikke klikker ind, befinder sig - og få den udbedret. Hvis det ER relæet, som er defekt, ja, så har du selvfølgelig ret - men det vil efter min mening være mere forebyggende at angribe problemet fra den forsigtige side.

Vh
Freddy


Du har sgu nok ret, og jeg tro jeg vil tage fat i analogbo. Grunden til at jeg tænker relæet er, at det i den senere tid er begyndt ikke at slå til bare med et klik, men i stedet med en "krrrg"-lyd - lidt som om den "hænger lidt i det.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Fredmarantz » søn 28. jul 2019 23:01

ja- det kan være at relæet har det skidt -

Men det kan også meget nemt være, at relæet faktisk virker - og noget andet forårsager miséren og fornuftigt nok presser relæet til IKKE at koble ind.

Alene for at skåne udgangene/Toshiba'erne for et havari ville gøre, at jeg sendte den til AnalogBo. - nå - det var vist den samme sang fra mig igen.

håber, at det ender lykkeligt - meld gerne tilbage, hvordan det gik og hvad der blev fundet :thumbsup:

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf TruthSpinner » søn 28. jul 2019 23:09

Ganske ofte skal en elektrolyt lades op før relæet kan aktiveres. Det sker i ny og næ at denne elektrolyt bliver degraderet så meget at det ikke helt virker efter hensigten mere.

Jeg ville, måske lidt naivt, forsøge en udskiftning af sådan en elektrolyt som det første. Hvis det ikke virker ville jeg tænke AnalogBo som det næste.
TruthSpinner
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 29 jun 2011
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Lokalitet: Taastrup

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Hackenberg » man 29. jul 2019 08:25

Har du brug for at låne mens du laver den gamle?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf KlausM » man 29. jul 2019 10:16

TruthSpinner skrev:Ganske ofte skal en elektrolyt lades op før relæet kan aktiveres. Det sker i ny og næ at denne elektrolyt bliver degraderet så meget at det ikke helt virker efter hensigten mere.

Jeg ville, måske lidt naivt, forsøge en udskiftning af sådan en elektrolyt som det første. Hvis det ikke virker ville jeg tænke AnalogBo som det næste.

Det har jeg haft held med, på en Marantz receiver, der ikke ville koble ind. Der er ikke mange elektrolytter i protection kredsløbet, jeg ville satse på den store 220 uF:

m505.jpg


Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » man 29. jul 2019 10:29

Hackenberg skrev:Har du brug for at låne mens du laver den gamle?


Jeg har lige skrevet tilbo. Ja, det kunne sgu være lækkert. Hvad ligger du inde med?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf Hackenberg » man 29. jul 2019 11:08

Non vintage: Holfi Power 150. Vintage: Rotel ? stereoblok og NAD 2140.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » man 29. jul 2019 11:38

Rotel lyder fint
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » man 29. jul 2019 12:38

Oogg.. jeg prøvede lige at sætte strøm til den igen her for fem minutter siden. Og så slog relæet til - ikke med et klik, men med en langtrukken snerrende lyd. Jeg tror det er der fejlen ligger.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf bjerager » man 29. jul 2019 12:50

KlausM skrev:
TruthSpinner skrev:Ganske ofte skal en elektrolyt lades op før relæet kan aktiveres. Det sker i ny og næ at denne elektrolyt bliver degraderet så meget at det ikke helt virker efter hensigten mere.

Jeg ville, måske lidt naivt, forsøge en udskiftning af sådan en elektrolyt som det første. Hvis det ikke virker ville jeg tænke AnalogBo som det næste.

Det har jeg haft held med, på en Marantz receiver, der ikke ville koble ind. Der er ikke mange elektrolytter i protection kredsløbet, jeg ville satse på den store 220 uF:

m505.jpg


Mvh Klaus



Faktisk kunne det godt se ud som både C405 (den, du nævner) og C408 på 1000 uF har lækket lidt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf KlausM » man 29. jul 2019 14:04

Start med at skifte de to, og se hvordan den så virker, jeg har nogle erstatninger liggende, men det er vel ingen hjælp??

MH Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Lidt oplevelser på højtalerfronten

Indlægaf spuncut » man 29. jul 2019 18:29

Elektrisk læk og mekanisk læk er to forskellige ting, selvom at de ofte er forårsaget af hinanden. Den elektriske læk er når en kondensator, grundet ælde, skifter virkemåde over til en modstand og således ikke længere kan oplades. I dette tilfælde oplader man en kondensator for at give relæets forsinkelsestid, men kondensatoren kan periodisk ikke oplades til relæets trækspænding grundet elektrisk læk.
Den mekaniske læk er når der går hul på bøtten og kondensatoren udkaster sine indvolde, mere eller mindre dramatisk. Det kan dog godt se ud som om at det i dette tilfælde er sket relativt dramatisk, idet overtryksventilen i toppen ser ud til at være udløst og at der er sprøjtet elektrolytvædske helt over på den lyserøde ledning.
Denne elektrolytvædske er som navnet siger, ledende og således en rigtig skidt ting at få sprøjtet ned over et print, idet transistorene kan påvirkes til at ændre deres arbejdspunkter, måske end da så kraftigt at de brænder af eller forårsager følgeskader.
Med mindre at lytterne har været skiftet er der forøvrigt ingen grund til at tro at de resterende lytter har det meget bedre end denne, tag derfor hellere at få skiftet samtlige lytter i din forstærker, nu du har bukserne nede, som man siger.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster