Jealvox Sound Monitor

Rosinen i pølseenden

Jealvox Sound Monitor

Indlægaf Tobber » tors 20. jun 2019 11:45

Er der mon nogen her,der kan sammensætte et sæt delefiltre, til Jealvox Sound Monitors? Mod betaling naturligvis.. Kasserne står med de originale enheder- To stk 8 ohm Isophon diskanter, een 4 ohm Peerless mellemtone, og en 4 ohm Isophon bas per side....

Mine egne delefiltre er nu klippet/kanabaliseret.. Jeg har haft det monteret, men det lød i ABSOLUT IKKE godt- alt for lidt spræl i mellemtone og diskant.. Ville være fint, at få det op at køre- Er der en anden måde, at få det op at køre, uden originalt filter? Det originale filter, har vist også en del kritikere.. Seriekobling er vel næppe aktuelt, når der er tale om "uens" enheder.. Forstærkeren skulle gerne kunne klare læsset, uden at gå ned... Tak..
Tobber
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 maj 2019
Lokalitet: Rønne

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf pqrannes » tors 20. jun 2019 14:12

For hvad det er værd, så har jeg lagt lidt original-info om Jealvox Sound Monitor her: http://rannes.dk/jealvox/

I part 3 finder du diagrammet til de originale delefiltre.

Det er min erfaring, at Jealvox Sound Monitors ikke spiller godt med alle forstærkere. Mine lyder bedst med små (indtil 10 w) rørforstærkere, som har højttalertilslutning til 4 ohms højttalere.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf DrBoar » fre 21. jun 2019 14:23

Med tanke på att dessa konstruerades på 70talet så varför inte mäta och använda något modeleringsprogram för delningsfilter (riktigt kul är det också).
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf Tobber » søn 23. jun 2019 19:26

De lyder klart bedre uden delefilter- bare med en enkelt spole på bassen, og en lille kondensator på mellemtone og diskant.. De åbner virkelig op for lyden- alt blir mere levende, og gennemsigtigt.... Ulempen er bare, at impedansen ryger med på 1-2 Ohm.. Hvilket de færreste forstærkere har det lidt svært med..
Tobber
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 maj 2019
Lokalitet: Rønne

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf X-ray » man 24. jun 2019 09:54

Tobber skrev:...Hvilket de færreste forstærkere har det lidt svært med..

Fleste... ;)
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf Tobber » man 24. jun 2019 21:01

ja, de fleste naturligvis :-)
Tobber
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 maj 2019
Lokalitet: Rønne

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf DrBoar » lør 29. jun 2019 22:27

Impedansen borde inte rasa ner med ett så enkelt delningsfilter.
Med tanke på den höga verkningsgraden så borde dessutom många slutsteg klara att ge några watt även i låg impedans.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf Tobber » tors 25. jul 2019 19:10

Har droppet det originale filter helt. Kører istedet 1. ordens filter på enhederne, med stærkt ændrede delefrekvenser ift originalen.. De bedste caps, og sølvkabel til wiring.. Bassen deler nu ved 1600 istedet for 800, og mellemtonen går op til 5000, istedet for de sølle 2300.. De to diskanthorn går til 2khz, og supertweeteren tar sig af alt op til 40khz.. Ændringerne, er fortaget ud fra et tålmodigt, og lyttemæssigt perspektiv, og ikke ud fra videnskab, eller målinger... Lyden er åbnet helt vildt op, og lyden er ganske enkelt forrygende ift tidligere.. Kan varmt anbefale denne overskuelige ændring til alle ejere, af denne vidunderlige højttaler :OLO:
Tobber
 
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 maj 2019
Lokalitet: Rønne

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf Barfred » tors 26. sep 2019 16:30

Genåbner denne ældre tråd, for måske at få svar.

Jeg har et sæt på hånden. Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Min forstærker er en Marantz PM-80 mkIIse
Vil den kunne bruges sammen med dem?
Pt. Bruger jeg et sæt B&W (den gravide pingvin).

Er helt ny indenfor horn. Og ville godt have lidt baggrunds info omkring hvad jeg kan forvente.
Barfred
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26 sep 2019
Lokalitet: Østerlars, Bornholm

Re: Jealvox Sound Monitor

Indlægaf DrBoar » lør 28. sep 2019 13:17

Jämfört med B&W DM6 extremt hög verkningsgrad, tryck i mellanbasen som får väggarna att vibrera men också svag djupbas och kanske mindre sammanhållen stereobild. (Jag har hört DM6 och svenska 70/80 horn med bra mellanregisterhorn.)
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster