Gammel LK-højttaler.

Rosinen i pølseenden

Gammel LK-højttaler.

Indlægaf Poul » lør 24. aug 2019 21:09

40DC38F8-E711-49FB-9731-ECAB0D2DE758.jpeg
Jeg er ved at renovere en gammel LK-højttaler fra omkring 1930, se foto.
Der er blevet eftermonteret en 4-ohms højttaler, men det er ikke den originale, da den ikke passer rigtigt i kabinettet. Der er stemplet G.S. og nr. 80032 indvendigt i kabinettet, som har en huldiameter til højttaleren på 22 cm.
En klog radiomand har fortalt mig, at det sandsynligvis skal være en 2 kOhm-højttaler, der skal sidde i kabinettet, da den gerne skulle bruges sammen med en 4-lampers SABA-radio fra 1928.
Er der mon nogen i forummet, som ligger inde med viden om, hvilken højttaler der passer til kabinettet.
Poul.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel LK-højttaler.

Indlægaf Tonni » søn 25. aug 2019 19:42

Har to af samme alder. Den ene er en 2K som jeg ikke har været inde at studere. Den anden er med elektromagnet.
Grunden til jeg skriver det, er der fandtes mange forskellige, og tilføjer Ringsted radiohistoriske forening sikkert kan kaste lys over den specifikke model...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Gammel LK-højttaler.

Indlægaf Poul » søn 25. aug 2019 20:02

Tak for svar Tonni.
Anode-kredsløbet på udgangsrøret går direkte til højttaler-bøsningen, så jeg tror, at det skal være en højttaler med en impedans på 2 kOhm, men det kan jo også godt være, at begge typer er på 2 kOhm.
Jeg arbejder videre med sagen, og modtager gerne mere info.
Poul.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Gammel LK-højttaler.

Indlægaf Tonni » søn 25. aug 2019 20:45

Den måde man ofte brugte magnetspolen, var at man "modfasede" anodens brum med forsyningen til højttalerens "magnet", og dermed opnåede en forbedring af brummet. - I forhold til ensretningen alene...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4803
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster