4 eller 8 ohm

Rosinen i pølseenden

4 eller 8 ohm

Indlægaf AnalogBo » fre 29. nov 2019 23:28

Jeg opfatter denne video som det rene vrøvl. Hvis nogen kan se det fornuftige i det manden siger vil jeg gerne oplyses.
https://www.youtube.com/watch?v=tMAO9LPsups
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: 4 eller 8 ohm

Indlægaf tctla » lør 30. nov 2019 00:08

Hej Bo,

Enig.
Det er det rene vrøvl.
Ikke så underligt, at lydtrykket falder, når han laver en 4 Ohm testopstilling om til en 8 Ohm ved, at sætte en 4-Ohm modstand i serie med 4-Ohm højttaleren.
Hvordan mod lydtrykket ville ha' været, hvis han i stedet havde sat to 4-Ohm højttalere i serie i stedet for bare, at smide ~halvdelen af energien væk en modstand ?
I princippet, og her taler jeg ikke om diskutabel lydkvalitet, må den højere impedans være at foretrække, med samme kabel-installation, idet der går mindre strøm i kablet, hvorved der tabes mindre effekt.
Derved overføres mere forstærker-effekt til højttaleren.
Det er nok alligevel ikke så simpelt, for kablet er jo ikke bare en modstand.
Det er jo også en induktans og en kapacitans og disse vil have forskellig indflydelse på forskellige højttaler impedanser.

Så stopper min minimale viden på området, og ovenstående er heller ikke mejslet i sten.
Spørgsmål om lydkvalitet, bliver ret hurtigt til religiøse spørgsmål, altså spørgsmål om tro.
Her stoler jeg mere på mine egne øren end på præstens.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars

Re: 4 eller 8 ohm

Indlægaf Klarskov » lør 30. nov 2019 01:26

Hej Bo og Torben.

Helt enig.
Der er ufattelig meget vrøvl og misinformation på bl.a. Youtube - men dette tager dog prisen! Mange gange ser man sludder og vrøvl, hvor der trods alt er et eller andet udgangspunkt, som ikke er helt hen i vejret. Det gælder ikke her - det er mageløs uvidenhed af ypperste kaliber.

Og mens vi er ved (påstået) sludder: Som Torben påpeger er 16 ohm faktisk ofte at foretrække fremfor 8 ohm - og i 50'erne var 16 ohm faktisk meget almindeligt. Jeg har læst et eller andet sted, at årsagen til, at industrien i løbet af 60'erne begyndte at foretrække 8 ohm skulle være, at forstærkereffekten ser ca. dobbelt så stor ud målt i 8 ohm i forhold til i 16 ohm. Mere smæk for skillingen, så at sige. Er det også sludder - eller er der nogen der kan verificere historien?

Vh
Hans Jørgen
Klarskov
 
Indlæg: 160
Tilmeldt: 12 mar 2011
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Tikøb

Re: 4 eller 8 ohm

Indlægaf spuncut » lør 30. nov 2019 04:35

Hvis man forudsætter at forstærkeren ikke ændrer lydkarakteristik ved at skifte fra 8Ohm til 4Ohm, samt at forstærkeren er i stand til at levere dobbelt effekt i 4Ohm ift. 8Ohm, så kan jeg godt forstå hvor han vil hen med analogien til de to topstykker og den sidste demo hvor lydstyrken af et sweep sammenlignes på henholdsvis en 4 og en 8Ohms højtaler.
MEN han pisser langt ved siden af potten når han påstår at en 8Ohms højtaler er ækvivalent med en 4Ohms højtaler sat i serie med en 4Ohms modstand. For det første reduceres effekten til en 1/4 ift. 4Ohms højtaleren hvor effekten kun reduceres med 1/2 ved brug af en 8Ohms højtaler, gældende forudsætningen beskrevet i første afsnit. Ved at sætte en 4Ohms modstand i serie med en 4Ohms højtaler har han desuden reduceret dæmpningsfaktoren til lidt under een, hvilket medfører at højtalerens impedansforløb får stor indflydelse på lineariteten, sååå det er en ommer...
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster