En højttaler top ti?

Rosinen i pølseenden

En højttaler top ti?

Indlægaf larskbach » tors 16. jan 2020 13:05

Hej allesammen,

Jeg var så heldig at have Bjerager på besøg igår til et lyt på mit Nikko Alpha II anlæg samt Dali 15 højttalere.

Snakken faldt bl.a. på hvilke vintage højttalere der ville være nogle "guldkorn" at gå efter.

Det er jo naturligvis langt hen ad vejen en subjektiv sag, det forstår jeg til fulde. Men for en amatør som mig, der aldrig rigtig har lyttet til gode højttalere før, efterspørg jeg hermed lidt hjælp til specifikke modeller der ville være interessante at gå efter.

Når jeg kigger på DBA, Blocket og andre steder er der jo mildest talt et hav af højttalermodeller fra et hav af producenter man kan købe. Men når man som mig ikke har den fornødne baggrundsviden om producenterne, ikke har nogen videre teknisk forståelse for de komponenter en højttaler består af, eller efter hvilken teknik den er bygget, så kan det hurtigt blive lidt ligesom at vælge vin efter hvor flot etiketten er.

Så jeg håber at nogle af jer vil hjælpe mig lidt på vej og komme med jeres bud på vintage højttalere i 0 - 3000 kr's kategorien som I ville mene var nogle "all time" gode klassikere at gå efter?

Jeg prøver i øvrigt løbende at sætte mig bedre ind i hifi-verdenens forunderligheder, men jeg må tilstå at der er lidt rigeligt at gabe over for en nybegynder med begrænset tid til hobbyen i hverdagen.

På forhånd tak for alle input!
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf CPD » tors 16. jan 2020 15:21

Hej Lars.

Som du jo også skriver er det en meget subjektiv sag.
For mit eget vedkommende er der prøvet meget forskelligt, men jeg er indtil videre endt med Tandberg.
Jeg har 3 sæt af deres store modeller, nemlig TL5010, TL5020 og Studio monitor.
Lyden i disse passer til mine ører og mine høreapparater ved det niveau jeg spiller med.
Jeg skifter lidt imellem dem afhængig af hvilken forstærker der benyttes. Studio monitorerne har lavere følsomhed end de to andre sæt, så her dur mine små rørforstærkere (ca. 10W) ikke. Disse fungerer bedre med noget min. 25 W forstærker.
Det skal siges at jeg meget sjældent spiller højt, så derfor de forholdsvis små effektopgivelser.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 212
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf janfroerup » tors 16. jan 2020 16:05

larskbach skrev:.....Så jeg håber at nogle af jer vil hjælpe mig lidt på vej og komme med jeres bud på vintage højttalere i 0 - 3000 kr's kategorien som I ville mene var nogle "all time" gode klassikere at gå efter?


Det er virkeligt en myretue du her stak fødderne ned i - om noget er højttalere også i den grad farvet af hvilken musik du ønsker at afspille. Det fortæller du ikke meget om, så jeg vil foreslå dig at benytte dette trick : Lyt med egne ører, og jo mindre højttaler og mere musik du hører, jo tættere på Nirvana er du nok.

Her i jordhulen står den på en blandet landhandel af KEF CODA7, som er en lille sag, med kæmpe lyd, Beovox S75, med den lyd de nu har, KEF Reference 104.2 - fordi det er dem , Jamo 707i - og mærkeligt nok også et sæt Dantax LasVegas 16, når kittet skal rystes ud af ruderammerne. Det sæt jeg egentligt nok sætter højest er et sæt KEF CS5, som er byggesæt versionen af KEF Carlton. De fjerner i mine ører højttaleren fra ligningen ...... Den spøjse version, hvor de er bygget i 2 paprør, med sandfyldt mellemrum, gør noget mærkeligt.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf spuncut » tors 16. jan 2020 16:08

Højtalere som man imho "bør" prøve som vintage-Hi-Fi-nørd:
Scandyna/Dynaco A25: Ikke fordi de leverer super-hi-fi, men fordi de er et stykke historie og fordi det er imponerende hvad de kan med ganske få midler. Læs mere her: viewtopic.php?f=557&t=3603
Acoustic Research: Igen på grund af den historiske værdi. AR udviklede mange af de teknologier de anvendes i vore dages højtalere som fx: trykkammer, basrefleks, dome tweeter m.m. AR-4XA er nok den mest populære og den nemmeste at finde, men der er mange tidligere modeller der er værd at lytte til. Spørg evt. forummets førende AR-aficionado, Klausm.
Richard Allan New Golden Eight: En 8 tommer fuldtoneenhed der gør det rigtigt godt fx. i et ACE-horn sammen med en lille rørforstærker.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf CARS10 » tors 16. jan 2020 16:15

Hvad med et sæt JBL L100. En fantastisk højttaler.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 16. jan 2020 18:31

larskbach skrev:...så kan det hurtigt blive lidt ligesom at vælge vin efter hvor flot etiketten er.

Hvilket - hvis man tilbagefører logikken til højttalere - medfører, at du skal starte med at svare på spørgsmålet: "Hvilken musik [=mad] skal de bruges til?"
Man vil jo ikke vælge den samme vin til en sart fiskeret, oksehøjreb og en sød dessert...

Højttalere er (tæt fulgt af pick-up'er) dét led i kæden, hvor forskellen mellem de forskellige apparater (altså højttalere) er størst.

Dette skyldes mange forhold: "Filosofien" hos producenterne, kvalitet og karakteristika af de brugte enheder/delefiltre, samspillet med forstærkere, placeringen i rummet mm. Altsammen meget kompliceret.

Men heldigvis har vi alle sammen to glimrende værktøjer til at hjælpe os her - nemlig vores ører :p .
Så råd nummer ét er: Lyt til en masse forskellige højttalere (helst med et noget musik du kender godt og ved hvordan plejer at lyde derhjemme). *

Egentlig burde man/jeg stoppe "rådgivningen" her... men så alligevel:

Når jeg vil høre rock (og pop/beat) med højt lydniveau, punch i bassen osv. foretrækker jeg gerne JBL (f.eks. L110, L166). L100 kan også bruges til dét (og er en god "hold-fest-højttaler") - men den har mere end de andre sin egen lyd (som ikke er neutral).

Når jeg vil høre jazz med små besætninger (trio) og anden akustisk musik er nuancerne og klang-balancen vigtigere end niveau og stor bas-formåen. Her foretrækker jeg f.eks. B&W (DM4) men selv nogle af B&O's gamle Beovox'er kan faktisk gøre det godt her. Pt. spiller et par Beovox 1200 (type 6218) fra 1970 i arbejdsværelset - og leverer meget nærværende og troværdig lyd, når jeg spiller akustisk vokal-musik med mindre besætninger.

Så råd nummer to kan være: Lyt til/find/anskaf/brug forskellige højttalere, hvis du hører meget forskellig slags musik.

Hvis man kun vil have (eller har plads til) ét sæt højttaler, så gå efter én af de klassiske all-round-modeller - f.eks. ScanDyna A25, Tandberg 3520, Beovox S45 / S75 o.l. (men der er masser af andre - Sony's SS-G1 og G3 er andre all-roundere). Så det bliver råd nummer tre (men lyt nu til dem først - råd nummer ét).

*) En god måde at lytte til mange forskellige højttalere på er at komme til Vintagehifi-træf. Det kan man lære meget af - og det er hyggeligt.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf bjerager » tors 16. jan 2020 19:25

Ja jeg var på besøg - og det var bestemt hyggeligt. Det er en spændende vej du er begivet dig ud af, der kan føre til mange afstikkere.

Jeg synes bestemt du er kommet godt igang. Dine Dali 15 spiller sgu meget godt i det rum - og som vi også talte om, så spiller akkustikken en stor rolle i forhold til dit valg af højtalere. Jeg har indtryk af at du har en forholdsvis bred smag. I din lille samling af plader var der både plads til Mills Brothers, Dire Straits og Lauryn Hill. Så en god allroundhøjtaer, der ikke er for stor vil være et godt valg.

Nu nævner Claus nogle JBL modeller, og jeg vil så supplere med L-96, der måske nok passer bedre til lytterummets størrelse - men billige er de vel ikke. man kan dog være heldig. Og så nævnes der en hel del andre modeller af nogen af de andre, der alle er gode bud. Jeg får lyst til at suppplere med Snell type J og K samt Evox EV-1 - selv om de ikke rigtigt er vintage. Horn og større gulvhøjtalere tror jeg ikke er sagen. Et par B&W DM17 lyder ret godt, men de er bestemt ikke "spille højt" højtalere.
Senest rettet af bjerager tors 16. jan 2020 22:28, rettet i alt 1 gang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf Struktør » tors 16. jan 2020 20:33

Uha... Vintage og en pris omkring 3000,-... Så vil jeg gerne slå lyd for dem jeg har stående i min stue, de kræver power, men de er også gavmilde tilbage, og de er ikke til salg ;)
B&W DM 6, "den gravide pingvin" En god bas, mellemtone og især en diskant, som kan levere både høj lyd som en stille hvisken.
B&W DM 7II, denne leverer også, selv efter mange år på foden, en dejlig lyd.
Med venlig hilsen
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf henrik141 » tors 16. jan 2020 20:59

Vil også lige slå et slag for beovox s75. Det er simpelthen vellyd til de 5-600 kr de bliver solgt til. Jeg er pjattet med mine som jeg har haft i et par måneder nu. De bliver trukket af en NAD 2400 effektforstærker fra 89 samt et beocenter 9500 som forforstærker.
henrik141
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 mar 2016
Lokalitet: Tårs

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf Tonni » tors 16. jan 2020 21:49

Eller mere følsomme HT'ere? Snell E/III eller J/II? relativt tilgængelige, og musikalske. Også med mindre effekter...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf KenRas » tors 16. jan 2020 22:05

Det er vel Captain Phoenix der har givet det eneste rigtigt brugbare svar?

Bed 50 medlemmer her på vores forum om en top ti liste og du vil få 50 nok meget forskellige lister :(
Jeg skal afholde mig fra at komme med forslag/anbefalinger, blot vil jeg konstatere at de 3 sæt højttalere jeg primært bruger lyder godt, men også meget forskelligt. Samt at det afhænger af rum akustikken, musikken og hvilken forstærker de er sat til.

Held og lykke med jagten :thumbsup:

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf bjerager » tors 16. jan 2020 22:24

Struktør skrev:Uha... Vintage og en pris omkring 3000,-... Så vil jeg gerne slå lyd for dem jeg har stående i min stue, de kræver power, men de er også gavmilde tilbage, og de er ikke til salg ;)
B&W DM 6, "den gravide pingvin" En god bas, mellemtone og især en diskant, som kan levere både høj lyd som en stille hvisken.
B&W DM 7II, denne leverer også, selv efter mange år på foden, en dejlig lyd.
Med venlig hilsen
Birger


Ja dejlige højtalere, de er nok bare for store i forhold til hvor de skal stå.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf bjerager » tors 16. jan 2020 22:26

KenRas skrev:Det er vel Captain Phoenix der har givet det eneste rigtigt brugbare svar?

Bed 50 medlemmer her på vores forum om en top ti liste og du vil få 50 nok meget forskellige lister :(
Jeg skal afholde mig fra at komme med forslag/anbefalinger, blot vil jeg konstatere at de 3 sæt højttalere jeg primært bruger lyder godt, men også meget forskelligt. Samt at det afhænger af rum akustikken, musikken og hvilken forstærker de er sat til.

Held og lykke med jagten :thumbsup:

Mvh Kenneth


Meget enig i det med top 10 listen - han vil bare gerne have nogle råd til hvor han skal begynde.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf Tophøj » tors 16. jan 2020 22:58

En af de højttalere som har overrasket mig mest,
Også i forhold til pris, er Beovox 5700.
Giv dem en strømstærk forstærker, og de synger for dig. Hvis du er heldig og tålmodig, så kan du findes helt ned til under 1000,-

Mvh Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: En højttaler top ti?

Indlægaf larskbach » fre 17. jan 2020 09:56

Hej allesammen,

Mange mange MANGE tusind tak for alle inputs - det er meget brugbart :OLO:

Jeg er helt med på jeres argumenter omkring individualitet samt rummets betydning og andre parametre der gør det til en svær (umulig) opgave at lave en "universel" top 10 højttalerliste.

Jeg synes nu alligevel at jeg har fået rigtig mange gode forslag, og dem er der nu oprettet søgeagenter på DBA med, samt at jeg nu har nogle modeller at gå efter i 'Salg og bytte'-forummet :thumbsup:

Og det er altså virkelig rart når man ikke ved en dyt om højttalere!

Og ja, jeg skal selvfølgelig stole på mine egne ører mere end andres, men jeg synes det var rart med et skub i "den rigtige" retning.

På trods af individualitet, rummets beskaffenhed, forstærkeren bag og en masse andre parametre, var mit udgangspunkt for denne tråd at, "noget er bedre end andet" objektivt set. Det er muligvis et argument der ikke helt holder, men nu har jeg prøvet og synes jeg har fået rigtig meget godt ud af det.

Jeg vil dernæst følge et andet meget god råd som er tilmelding til Vintage-træf 2020, det glæder jeg mig til!

Fortsat god fredag til alle.
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 190 gæster