Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Rosinen i pølseenden

Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf larskbach » man 3. feb 2020 11:38

Hejsa allesammen,

Min søn har ranet min lille USB højttaler som jeg bruger under madlavningen i køkkenet, til hans nye værelse. Og det er egentlig også fint nok.

Jeg kunne dog godt tænke mig et lille anlæg ude i køkkenet, og efter jeg har tilmeldt mig dette forum skal alt selvfølgelig være vintage :p

Vores køkken er aflangt og på ca. 11 kvm.

Jeg har kigget lidt på disse B&O type V https://www.dba.dk/hoejttaler-bang-oluf ... 063316522/ men har ikke rigtig nogen fornemmelse af hvad man får for pengene? Har nogle herinde erfaringer med dem?

Er der dernæst nogle af jer der kan komme med andre anbefalinger til "små højttalere" der ville egne sig godt til sådan et mindre rum med hårde overflader over det hele?

Jeg tænker de skal tilsluttes en mindre forstærker og her modtager jeg også gerne anbefalinger omend dette er højttaler-forummet.

På forhånd tak!
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf Cockernes herre » man 3. feb 2020 14:07

Hej Lars
Spændende projekt. Hvis det skal se mere moderne ud og stadig være vintage B&O :cx' er serien eller beovox med p i navnet.
Skal selv til at eksperimentere med nogle flade højttalere, hvor der så skal tilsluttes en fy fy moderne forstærker - class d med Bluetooth.
B&O højtalere hænger i øvrigt sammen med beomastre med samme nr. Altså beovox 3000 + beomaster 3000. Men det vidste du nok i forvejen. God jagt
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf larskbach » man 3. feb 2020 14:31

Hej Cockernes herre,

Det var jeg ikke klar over nej, men tak for svar :)

Det skal ikke være B&O nødvendigvis, jeg har bare ikke rigtig kunne finde andre små højttalere indtil videre (som er vintage), jo de her, men de er måske lige små nok, https://www.dba.dk/hoejttaler-peerless- ... 063316516/

Derhjemme vil "vi" gerne have at de højttalere der skal pryde køkkenet skal være så flade/usynlige som muligt, og det virker til at være en spændende men svær opgave når vi snakker vintage modeller.
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf Captain Phoenix » man 3. feb 2020 14:43

Jeg har fået dejlig lyd (kabinetstørrelsen taget i betragtning) af et par Beovox 1600, der også er en ret flad model med kun 10 cm kabinetdybde.
Har skrevet lidt om dem her: viewtopic.php?f=569&t=2150&p=30141&#p30133, men Photobucket har siden highjack'et billederne, så de er uskarpe.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf x-tian » man 3. feb 2020 15:05

Cockernes herre købte på et tidspunkt 4 stk DR højttalere (produceret af B&o) det kan være han vil sælge et sæt ?? de er nemlig flade og lyder godt (efter min smag) og så en unævnelig med BT så er du kørende ;)
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf larskbach » man 3. feb 2020 15:45

Captain Phoenix skrev:Jeg har fået dejlig lyd (kabinetstørrelsen taget i betragtning) af et par Beovox 1600, der også er en ret flad model med kun 10 cm kabinetdybde.


Tak for svar - de lyder spændende så har fluks oprettet en søgeagent på DBA på dem. Kan se der har været en del annoncer tidligere så mon ikke de kommer igen.

[quote=x-tian]Cockernes herre købte på et tidspunkt 4 stk DR højttalere (produceret af B&o) det kan være han vil sælge et sæt ?? de er nemlig flade og lyder godt (efter min smag) og så en unævnelig med BT så er du kørende ;)[/quote]

Dem ville jeg da bestemt være interesserede i, så lad os se hvad svaret bliver :p

Ud fra de svar jeg har fået fra jer indtil videre antager jeg at når det skal være smalt/småt så er B&O det mest interessante mærke at kigge efter når vi snakker vintage?
Dernæst at jeg forstærker-mæssigt muligvis skal ud i noget moderne helligrbrøde for at komme ned i størrelsen? (3 x Signum Crucis)
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf trikker » man 3. feb 2020 16:10

Hej Lars
Jeg har et par Beovox 1001 type 6246 - se billeder
Var det noget du kunne være interesseret i - jeg kan tage dem med på træf
se billeder
De måler 38*28 cm og er 14 cm i dybden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf snod » man 3. feb 2020 20:06

larskbach skrev:Dernæst at jeg forstærker-mæssigt muligvis skal ud i noget moderne helligrbrøde for at komme ned i størrelsen? (3 x Signum Crucis)

Ikke nødvendigvis. Jeg bruger en Aiwa A22 med tuner i mit køkken. Vist nok ca. 20 cm bred.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf Helikon » man 3. feb 2020 21:19

larskbach skrev:Hej Cockernes herre,

Det var jeg ikke klar over nej, men tak for svar :)

Det skal ikke være B&O nødvendigvis, jeg har bare ikke rigtig kunne finde andre små højttalere indtil videre (som er vintage), jo de her, men de er måske lige små nok, https://www.dba.dk/hoejttaler-peerless- ... 063316516/

Derhjemme vil "vi" gerne have at de højttalere der skal pryde køkkenet skal være så flade/usynlige som muligt, og det virker til at være en spændende men svær opgave når vi snakker vintage modeller.


Philips havde nogle på programmet engang, de var kvadratiske nok ca. 30 x 30 cm og vel 10-15 cm dybe og ret tunge, overraskende gode.
måske denne model https://www.dba.dk/hoejttaler-philips-2 ... 063355365/
eller denne https://www.dba.dk/hoejttaler-philips-3 ... 054208643/
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf larskbach » man 3. feb 2020 22:21

trikker skrev:Hej Lars
Jeg har et par Beovox 1001 type 6246 - se billeder
Var det noget du kunne være interesseret i - jeg kan tage dem med på træf
se billeder
De måler 38*28 cm og er 14 cm i dybden.


Hej Trikker,

De ser faktisk fine ud, men jeg havde dem i en kort udbudsrunde hos designministeriet herhjemme og "vi synes" de er for store desværre.

Helikon skrev:måske denne model https://www.dba.dk/hoejttaler-philips-2 ... 063355365/


Dem her fik jeg til gengæld igennem nåleøjet :p jeg sagde de var "meget små" og holdt hånden over målene i annoncen, så dem tror jeg at jeg ender med at købe. Det er som bekendt nemmere at bede om tilgivelse end tilladelse.

snod skrev:Ikke nødvendigvis. Jeg bruger en Aiwa A22 med tuner i mit køkken. Vist nok ca. 20 cm bred.


Tak! Nu mangler jeg bare forstærkeren så vil gå på jagt efter sådan en. Udfordringen er primært dybden, jeg har ikke meget mere end 30 cm. at gøre godt med da den skal stå oven på et køkkenskab.
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf Cockernes herre » man 3. feb 2020 22:25

Hej igen
Uha det er faktisk et sæt DR højttalere, der skal prøves med den lille fy forstærker da jeg har to.
Itt lavede i øvrigt også flade
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24 feb 2018
Lokalitet: Ribe

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf trikker » man 3. feb 2020 22:38

Jah det er ikke nemt at være underlagt højere magter
Du skriver 30 dyb
Men hvad med bredde og højde?
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf larskbach » man 3. feb 2020 22:45

trikker skrev:Jah det er ikke nemt at være underlagt højere magter
Du skriver 30 dyb
Men hvad med bredde og højde?


Nu har jeg målt præcist op og der er to mulige lokationer.

Det ene er B 29 cm x D 31 cm (masser af højde) og det andet er D 27 cm (masser af bredde/højde).
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf larskbach » man 3. feb 2020 22:50

Nå ja, og så synes jeg klart at en sølv/alufront er at foretrække på sådan en kasse, fremfor at den er sort.
Med venlig hilsen Lars
Nikko Power Amplifier Alpha II 120 W + Nikko Pre-Amplifier Beta 20 +Nikko Graphic Equalizer EQ-1 + Technics SL-D2 + Dali 15
Brugeravatar
larskbach
 
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 okt 2019
Geografisk sted: Espergærde
Lokalitet: Espergærde

Re: Lille vintage-hifi køkken projekt (B&O type V?)

Indlægaf trikker » man 3. feb 2020 23:30

den akai aa-1125 jeg har kan måske bruges ?
den er med sølvfront og med bornholmsk åndenøds kasse ( masonit med folie )
du kan læse om dem her
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... 1125.shtml
Det er ikke den på billedet - men den er lige så flot.
Brugeravatar
trikker
 
Indlæg: 360
Tilmeldt: 29 jul 2018
Geografisk sted: Foran højtalerne
Lokalitet: Viborg

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 109 gæster