Hvilke JBL til Marantz 1030?

Rosinen i pølseenden

Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf lpdal » ons 10. jun 2020 23:51

Hvilken JBL-højttaler skal jeg gå efter til min nyanskaffede Marantz 1030....i mint condition? Og hvis den (1030'eren) skal serviceres, hvor skal jeg så gå hen? P.t. har jeg et par udmærkede Celestion Si12.
lpdal
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 10 jun 2020
Lokalitet: Furesø

Re: Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf CARS10 » tors 11. jun 2020 15:31

Prøv AnalogBO i Glostrup.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf janfroerup » tors 11. jun 2020 16:32

JBL er det vist L16 eller 26 der matcher
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf Fredmarantz » tors 11. jun 2020 20:16

Jeg har hørt en del forskellige Marantz/JBL-kombinationer - og i mine ører er disse som skabt for hinanden. Ikke, at andre Højttalere ikke ville kunne bruges, men Marantz/JBL = god/Fed lyd westcoast ( hvad dét end er?).

Jeg har hørt marantz 1030 samt 1060 på alt fra små JBL til meget meget store JBL - og de har lydt godt hele vejen,. JBL er kendte for at være ret lette at drive, så derfor vil de 15 Marantz-watt ( De hedder de fordi Marantz' forstærkere fra den periode ofte/altid yder mere end opgivet på datablad ( 20-20KhZ 8hm RMS that is) - så de 15 watt er der så rigeligt. Det er en dejlig lille forstærker, som man godt må få lidt respekt omkring, synes jeg.

Jeg kan anbefale L16 - L26 - L36 - L100 - L112 - 4311/B osv. og videre opad. Hvis højttaleren bliver større i modelnummer betyder det ikke, at de bliver sværere at drive (som også sorenki er inde på ) - men det bliver selvfølgelig dyrere og dyrere.

Kulturhistorisk set, ville en person, som købte en 1030'er i sin tid nok købe en L26'er - eller måske på en god dag en L36'er - hvis det skulle være JBL ( og det skal det jo) :thumbsup: Hvis du vælger at kigge efter L26 eller L36, så vær voldsomt opmærksom på, om kanterne på basserne er skiftet rigtigt - spørg gerne her på forum.

Det synes umiddelbart at være lettest at finde L100 (L36 kunne også være et godt bud, men lidt sværere at finde intakte) - Det skal nok lyde fint. Jeg har netop istandsat en 1030'er (min egen) og den er helt oppe på dupperne nu - den er blevet testkørt i et sæt JBL 4333A, og det lød fortræffeligt. Så længe "Højtspiller-behovet" er behersket, vil de fleste JBL fra den tid ( nævnt ovenfor) hver især være et godt bud til en 1030'er. dog vil jeg anføre, at det endnu en gang selvfølgelig er afhængigt af, hvem der skal høre på det.

Jeg glemte at svare lidt på, hvem der kunne anbefales til service af en Model 1030 - og jeg har viden om, at både AnalogBo i Glostrup og Per Tophøj i det nordlige Sjælland omkring Græsted ville kunne "do the job". Begge er medlemmer/brugere her på Forum den ene lyder brugernavnet "analogBo" :thumbsup: - den anden "tophøj" :thumbsup: så kan det vist ikke blive lettere :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf lpdal » fre 12. jun 2020 00:42

Mange tak, Freddy, for stor indsigt. Jeg vil kigge efter især L16, L26 og L36. Skulle du falde over noget af det du anbefaler, må du naturligvis gerne give lyd. Jeg købte 1030'eren fordi jeg lånte en som dreng, og allerede dengang var glad for den ærlige lyd....og det symmetriske look :-) Mit behov for at spille højt er nærmest ikke eksisterende. Har spillet musik gennem mange år, og utallige timer i øvelokalet har gjort mig mæt af meget høje lydtryk. Nu står den på folk og melodisk Indie-rock.
lpdal
 
Indlæg: 26
Tilmeldt: 10 jun 2020
Lokalitet: Furesø

Re: Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf Fredmarantz » fre 12. jun 2020 01:11

Velbekomme!

Hvis du kigger efter L16- L26 og L36 - så vær meget opmærksom på, hvordan de er blevet renoveret, hvis de overhovedet er blevet det. Deres basenheder er ophængte i skum, som du sikkert ved går i opløsning efter 16-18 år (og dén tid er vist passeret) - nogle af disse højttalere er desværre på den konto blevet smidt ud i 90'erne og 00'erne, hvilket er forfærdeligt. De eksemplarer der er tilbage, skal for at kunen spille være blevet renoveret. Mange af medlemmerne her har været i gang med dette og har en vis erfaring med det. Der er flere måder at gøre dette på, og derfor bør du, hvis du er ude at kigge på nogle, gerne spørge her på forum, hvor der er en del JBL-drenge, om det er gjort rigtigt - og om det nu ER den rigtige enhed, der sidder der :Skor:

Ja - du lånte en Marantz 1030 som dreng - og det er bare lige dét, der gør det - jeg tror, at mange af os her på forum også er nostalgikere ( jeg er i hvert tilfælde) og gerne vil søge tilbage til nogle af de ting, som man omgav sig med som helt ung - vel meget naturligt at søge dette. når vi nu ikke KAN spole tiden tilbage, så kan vi da i det mindste forsøge at genskabe noget af det. Jeg har også et særligt "forhold" til en 1030'er idet min gode kammerat dengang netop havde en sådan fin 1030. som han hyggede sig med og som vi altid lyttede på, når jeg besøgte ham (at besøge hinanden var noget, man vist gjorde meget dengang ;).)

Jeg kan forstå, at du også er en "fellow musician" - jeg er også musiker og har spillet (guitar (el-akk)) siden slut 60'erne og indtil nu - er stadig aktiv - ikke mindst inden for folk/folkrock/ bluegrass/Country. Tilmed været lydmand i henved 28 år (er stoppet med det for ca. 5 år siden) - og min sult efter dB er såmænd også stillet. En 1030'er kunne i princippet fint dække mit behov. Lige nu spiller jeg på en 1060, som jeg også har renoveret. Begge modeller spiller tæt på samme måde og de lyder dejligt og fedt på JBL..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf x-tian » fre 12. jun 2020 07:19

Jeg har flere gange stødt på de JBL'er Freddy nævner på fb Marketplace måske skulle du se der.
Go' jagt

Med venlig hilsen

Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: Hvilke JBL til Marantz 1030?

Indlægaf x-tian » fre 12. jun 2020 17:30

L 40 (kender dem ikke men pris/stand virker fornuftigt) https://www.facebook.com/marketplace/it ... 8278957245
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 179 gæster