JBL 4343 projekt

Rosinen i pølseenden

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » lør 14. nov 2020 16:40

Hej
Har lige prøvet at leje lidt med maling, den blanding 80% ncs 6020 20% ral5014 syntes jeg bliver alt for lys
Ren ncs 6020 er også lidt for lys men den passer næsten.
Har lagt et par billeder op.
Jeg er 100% sikker på at den blå maling på mine højttaler original jbl farve.
Kan det ikke tænkes at jbl farve har ændret sig over tid, eller de ikke har taget det så nøje om nuance lige har været den samme.

Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Fredmarantz » lør 14. nov 2020 18:21

Hej Erik!

Ja- dét ...er da et mysterium.

Jeg kan forestille mig 2 muligheder, hvis det kan udelukkes, at dine er malet om på et tidspunkt?

1) de har stået et sted, hvor der var andre lysforhold end der, hvor mine har stået. Mine kan vel være blevet bleget en smule?

2) Det kan være, at JBL den dag har haft en lærling til at blande farven til sprøjtepistolen...? Og at de ikke gik helt så højt op i det.?

Så er det jo lige med, hvad man skal tro - Jeg hælder nok mest til den sidste mulighed - altså den med, at man ikke gik så højt op i det .....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » lør 14. nov 2020 19:12

Hej Freddy
Jeg hælder også til den sidste mulighed
Jeg er sikker på de ikke er malet fordi alle Velcro strimler sider på og de er næsten umulige at tage af de sider med lim + nogle lange klammer og der er ingen maling på dem.
Man kan se den helt originale farve under skiltet vist på den ene billede
Så jeg vil prøve at ramme samme farve

Erik
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf cdp » lør 14. nov 2020 20:19

Hej Erik - flot arb. og tillykke med dit fund. En lille kommentar ang. maling/farve - dengang brugte man sikkert andre opløsningsmidler som i dag - hvis malingen var olie/terpentin baseret, kan det sikkert falme en smule mere med tiden, som acryl.
Kender du en flink automaler/farvehandel med en farve scanner, er det sikkert en del nemmere - ved ikke med glans grad, men det ligner noget helmat.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » søn 13. dec 2020 11:20

Hej

Så er kabinetterne ved at være færdig
De er blevet slebet og har fået linolie skal lige poleres inden det helt spiller, fronten er malet blå jeg kan desværre ikke
give nogen farvekoder.Jeg brugte ncs6020 hvori jeg blandede noget mørkeblå maling indtil farven passede.Den passer næsten
100% når den males på den originale maling der er under skiltet og som ikke er falmet.
Derudover har jeg tjekket delefilter og renset potentiometer og omskifter så nu skal det hele bare monteres.
Hilsen Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Fensten » søn 13. dec 2020 11:27

Hej Erik,

Hvor er de bare blevet smukke.


Fornemt arbejde :cool1:


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf NikonSP » søn 13. dec 2020 11:34

Fantastisk flot arbejde.
Virkelig et par fede højttalere :thumbsup:
Joh, - lidt misundelig er man vel :lol:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf bjerager » søn 13. dec 2020 12:43

hvor er de vanvittigt flotte, tillykke med dem
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf dfms » søn 13. dec 2020 13:48

Billede

Kan man få billeder af dellefilteret :-)
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » søn 13. dec 2020 15:32

Hvor er det godt gået. Hvor er de blevet flotte. Jeg er ikke i tvivl om at de er landet hos den helt rigtige! Smukt!
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » søn 13. dec 2020 15:47

Det kan man da godt, men der er ikke så meget at se. har kun haft pladen skruet af for at kikke og ikke andet under 1etage er der et rum hvor store spoler og kondensator er støbt fast i et eller andet stads.ikke så nemt at komme til hvis noget skal udskiftes.
Så har jeg målt delfilteret igennem med faste modstande monteret i stedet for højttaler og det ser fornuftigt ud.
Filteret vil jeg ikke gøre mere ved i første omgang.
Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf dfms » søn 13. dec 2020 19:43

Når du engang skal opgradere filteret, komme det måske til at ligne det her :p

12362786_857290027702976_1896027901587789857_o.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Mik112 » søn 13. dec 2020 21:06

Det må være verdens mest kompliceret delefilter, forstår på en måde godt at nutids-entusiaster vælger DSP løsninger.
Alene omskifterne kan give myrekryb ,:) Kun en raket-mekaniker kan have beregnet dette filter.
Mik112
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 12 jul 2012
Lokalitet: Frederikssund

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Fredmarantz » man 14. dec 2020 03:03

Erik - det er jo helt fantastisk flot arbejde. Sikke flot de står nu. !! :thumbsup: Dog er dette ingen overraskelse. Du har før vist, at hænderne er skruet rigtigt på og at du besidder en større mængde know-how end de fleste. 8)

Som Louis skriver, så er de da helt tydeligt havnet hos den rigtige restauratør :lol: :lol: :lol:

Dette er én af grundene til at være her .... alene det at overvære, at noget rigtig fint udstyr, som havde kunnet få en grim skæbne :shock: , få et nyt liv hos en person, som for det første er i stand til at sætte dem i flot og original stand - og samtidig vil have dem til at spille i sit hjem (går jeg da ud fra?). Der er ingen tvivl om, at disse højttalere har fået nogle årtier ekstra at leve i - fantastisk.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » lør 16. jan 2021 14:55

Hej alle
Så er højttalerne ved at være færdig.Jeg syntes selv de er blevet ret pæne, det eneste der mangler er frontrammerne der skal repareres og have nyt stof.
Er der nogen der har noget blå jbl stof som jeg kan evt. kan købe eller ved hvor det kan købes.
Jeg syntes højttalerne spiller rigtig godt de bedste jeg har haft. Ind til videre har jeg afprøvet den med min ecl 86 2x7 w
forstærker og en diy. VT25 triode pp forstærker på 2x3,5 w og højttalerne kan faktisk spille rimelig højt med så beskeden effekt. Særlig VT 25 lyder rigtig godt så de højttaler må være ret let drevet.

Har noget kraftigere amps. på bedding en diy. Klasse A som er næsten færdig.
Per H. var forbi en aften og han sagde at sådan nogle højttaler kunne han da godt leve med. :p
Hilsen Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 156 gæster