JBL 4343 projekt

Rosinen i pølseenden

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Fredmarantz » man 21. sep 2020 16:45

og det kan vi hurtigt blive helt enige om - Det var nu også set mest set i det lys at det selvfølgelig stadig skulle være med høj lydkvalitet, hvilket nok ikke fremgår særligt tydeligt i mit forrige indlæg.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf ASML » man 21. sep 2020 16:45

STORT TILLYKKE med "Loppefundet" Erik.

Det må høre til "Best buy in decades"-kategorien sådan et køb. :DK:

M.h.t. nye kantophæng til henholdsvis JBL 2121 og JBL 2231A enhederne, kan Audiofriends beliggende i Holland også anbefales.

De laver nogle glimrende erstatninger til de nævnte enheder.

https://www.repairyourspeakers.com/en/f ... iends/c-28

https://www.repairyourspeakers.com/en/

Mvh ASML
ASML
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18 dec 2011
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » tors 24. sep 2020 17:00

Hej Alle
Så har jeg været ude at købe en skraber til at skrabe maling af med.
Hvis man væder malingen med acetone lader det fordampe kan man skrabe malingen af ret let.
Så må jeg se hvad jeg gør med de ridser og trykmærker der er, de fleste kan garanteret slibes væk.
Der ud over har testet alle højttalerenheder og der er ingen der er afbrudt ,så det er da en god start.

Hilsen Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Tonni » tors 24. sep 2020 17:37

Det ser godt nok lovende ud! Whaouw!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf NikonSP » tors 24. sep 2020 18:03

Det pynter jo ganske gevaldigt, at den grønne maling kommer af. Men pas endelig på, ikke at slibe for meget, når du kommer så langt, - den valnøddefiner er bestemt ikke særlig tyk.
Vh/
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Captain Phoenix » tors 24. sep 2020 18:04

God at malingen går så let af MEN AFDÆK ELLER AFMONTER ENHEDERNE INDEN DU BEGYNDER AT SKRABE OG SLIBE!!!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » tors 24. sep 2020 18:30

De 2 enheder man ser på billede er de eneste der ikke er afmonteret, de bliver selvfølgelig demonteret inden det egentlig skrabe/slibe arbejde går i gang. Dette var bare en prøve. :thumbsup:
Erik
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Helikon » tors 24. sep 2020 19:49

Når du skal skrabe kanten må du skrabe ind mod midten, ellers river du meget nemt fineren af den side du skraber ud over og det er dælme ærgeligt.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » tors 24. sep 2020 21:04

Helikon skrev:Når du skal skrabe kanten må du skrabe ind mod midten, ellers river du meget nemt fineren af den side du skraber ud over og det er dælme ærgeligt.


Helt korrekt. Jeg har lige skrabet lak og et sæt indskudsborde fra Severin Hansen, og der summede jeg mig på det allersidste fordi jeg blev for ivrig. Det kostede en ny gang mahogni finér på toppen :?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Fredmarantz » tirs 13. okt 2020 01:28

Hvordan går det med renoveringen af disse fine højttalere/dette sensationelle fund?

Jeg kan næsten ikke vente med at følge med- jeg ligger på det nærmeste søvnløs.....billeder!! ??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Erik » tirs 13. okt 2020 18:39

Hej Freddy og alle andre

Joh det går da fremad
Højttalerne har fået skum kanter hos bas rep. I Kolding så enhederne er klar til montering. Jeg syntes det er udmærket arbejde han har lavet.
Med hensyn til kabinetterne er der lidt støre udfordringer. Der er åbenbart en der har banket søm i kassen inde fra så det har lavet store skader på fineret på ydersiden, så der er ingen vej udenom, der skal ny finer på.Det har jeg købt så det skal bare limes på.
Hvad med dæmpnings matriale jeg syntes det er meget tynd Max 20 mm ville det ikke være bedre at udskifte det til 50 mm glasuld
Det er da iøvrigt lidt sjovt at JBL har monteret dæmpnings matriale før de har malet den blå farve.

Mvh. Erik
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Erik
 
Indlæg: 91
Tilmeldt: 21 dec 2014
Lokalitet: Janderup

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf hificlassic » tirs 13. okt 2020 19:25

smukt.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Louis » tirs 13. okt 2020 20:14

Jeg synes du skal lade dæmpningen være som den er. Hvis det så ikke spiller som du synes det skal/bør.

Gad vide hvad pointen i de søm har været?

Godt arbejde. Jeg glæder mig til at se det færdige resultat.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Fredmarantz » tors 15. okt 2020 01:37

Det er godt nok ærgerligt med den finer og de sømhuller. Hvordan i hede hule kan man få sig selv til at lave sådan noget hærværk. Men godt, der kan gøres noget ved det. Jeg havde nu villet gøre meget for at beholde den oprindelige finer og så forsøgt at "sminke" og camouflere sømhullerne så godt jeg kunne. Nu kan jeg jo heller ikke se "in real life", hvor slemt det egentlig ser ud.

Jeg synes ligesom Louis, at du skal beholde den oprindelige dæmpning. Så har man da lyden af, hvordan sådan en højttaler skal lyde ab fabrik. Hvis man ændrer noget der, så er man jo på vej væk fra ideen. Mod det bedre? mod det værre? Her kan man da se, at det er den helt originale dæmpning. På mine helt originale 4333A fra samme serie er det nøjagtig det samme. Dæmpningen ind - og så en gang sprøjtemaling på bagefter . Ser meget "autentisk" ud, hvilket det jo så også er..... ;) .

Jeg glæder mig også til at se det færdige resultat, det skal nok blive flot. Giv dig tid og gør dig umage - det vil lønne sig, er jeg sikker på.

Tak for update på projektet :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7433
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL 4343 projekt

Indlægaf Captain Phoenix » tors 15. okt 2020 10:32

Erik skrev:Med hensyn til kabinetterne er der lidt støre udfordringer. Der er åbenbart en der har banket søm i kassen inde fra så det har lavet store skader på fineret på ydersiden, så der er ingen vej udenom, der skal ny finer på.Det har jeg købt så det skal bare limes på.

Kan godt læse, at du har købt ny finér...

Men hvis det var mine (hvad det desværre ikke er - og jeg har også projekter nok...) ville jeg - som Freddy - helt klart prøve at bevare dem så originale som muligt. Det er jo trods alt kun nogle ganske få % af den originale finér, der er molesteret - mon ikke en møbelsnedker kan udbedre skaderne, så de næsten ikke ses.

JBL's finér fra den periode er (imo) meget lækker, når den behandles rigtigt (2/3 lin-olie + 1/3 fransk/vegetabilsk terpentin).
Uden at have set den finér, du har skaffet, kan man være i tvivl om det kan lade sig gøre at få amerikansk valnød i samme flotte kvalitet som originalen.
Og en højttaler som denne vil være mere værd ved evt. salg hvis den har prof. repareret org. finér end hvis den har pænt, men uoriginal finér.

PS: Véd godt, at holdningen til originalitet varierer en del herinde - jeg er mest til original-siden :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster