KEF concerto KIT- En positiv overraskelse

Rosinen i pølseenden

Re: KEF concerto KIT- En positiv overraskelse

Indlægaf KenRas » ons 14. jul 2021 20:53

Abaddonis skrev:Men har du så evt. en teori i forhold til den 50% forskel i ohm (DC), som jeg så åbenbart målte?
Eller skal jeg bare glemme alt om den måling, hvis der er tilstrækkeligt mange usikkerheder?

Det er nok svært at komme med en fornuftig forklaring, før vi har set et korrekt diagram af delefilter.

Som udgangspunkt må vi nok antage at delefilter i disse KEF er anderledes end gennemsnittet, sikkert med mere ohmsk modstand i filteret. Er der ikke noget med at disse KEF ikke er så let drevne? I så fald passer det vel med større ohms modstand, tænker jeg?
Men jeg er ikke delefilter ekspert og jeg kender dem ikke, så det er rent gætværk fra min side :Skor:
Andre med større viden på dette område kan måske bedre svare på dette.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KEF concerto KIT- En positiv overraskelse

Indlægaf Fensten » ons 14. jul 2021 21:07

Hej Jesper,

Jeg kan ikke bidrage på det tekniske område. Men jeg har haft et par og var vældig tilfreds med dem. De blev solgt for at få fingre i et par Tannoy HPD 385, som jeg havde drømt om længe.

Så stort tillykke med de fine Concerto. De kan med nye stumper i delefilteret komme til at lyde særdeles godt.

Mine spillede på niveau med et sæt JBL l110 (med originalt delefilter).


Giv dem en gang kærlighed og du får vanskeligt ved at finde noget bedre lydende indenfor et WAF venligt budget.


Mvh.




Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KEF concerto KIT- En positiv overraskelse

Indlægaf Helikon » tors 15. jul 2021 17:42

Abaddonis skrev:
Jeg var nysgerrig på hvor mange ohm, Concerto'en kørte med, da intet var angivet på kabinettet, så jeg fandt multimeteret frem og blev RET overrasket - de målte hhv. 30 og 45 ohm!!

Jesper...



Har du prøvet at Ohme selve enhederne?

Her er lidt historisk materiale https://us.kef.com/pub/media/pdf/A_Hist ... ssue_3.pdf
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1099
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: KEF concerto KIT- En positiv overraskelse

Indlægaf JGreen » lør 17. jul 2021 07:38

Det kan værre der er sat en kondensator i som højpas filter til og starte med, der giver nogle mærklig målinger!!!
Men ellers er filteret fra nordlyd med rigtig meget kobber i.(har vist et sæt til og ligge ennu)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: KEF concerto KIT- En positiv overraskelse

Indlægaf mcs_5 » lør 14. aug 2021 20:49

Abaddonis skrev:Synes bare det er pudsigt, at de andre, jeg testede, lå fint i det forventede spektrum? En Beovox CX50 er der selvfølgeligt ikke meget forstyrrende "indmad" i, men en Beovox 4000 (6217) og en AudioScan 4060 Mk1 målte også fint i forhold til at bekræfte min egen, fejlbehæftede, teori :?

"Normale" delefiltre har kun spoler i serie med basenheden. Så det du måler med ohmmetret er her DC modstanden i bassen og seriespolen. Det ligger tit lidt under impedansen, så en 8 ohms højttaler ligger omkring 6 ohm.

Men engelske delefiltre indeholder nogle gange seriekondensatorer i indgangen af filteret. Her kan du ikke måle noget brugbart med et ohmmeter. Men forskellen mellem de to højttalere betyder måske, at kondensatorerne i den ene er mere døde end dem i den anden...
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster