Sonab OA-116

Rosinen i pølseenden

Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » ons 10. feb 2021 17:47

Så kom de lidt hærgede OA-116 inden for døren i dag. Tak for handlen Anders. Man er nysgerrig mht hvad der er proppet indeni. De var nemme at skille ad og der er proppet billige erstatninger i. Det betyder jo desværre at højtalerne ikke indeholder nogen former for originale basenheder. Gudskelov er jeg fortrøstningsfuld for der er hjælp at finde her: http://www.carlssonkult.se/OA116.aspx

De uoriginale enheder er fluks afskaffet.

Så status er: 10 styk fine diskantenheder. To kabinetter, hvoraf det ene er meget hærget. Dertil kommer fine bafler, delefiltre samt pæne beskyttelsesgitre.


Jeg tænker at prøve at slibe kabinetterne med en høj kornstørrelse en af dagene. Der står en enkelt Sonab højtaler på DBA. Kunne man købe den og stjæle fineren fra den???



Her lidt billeder:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Gottschalck ons 10. feb 2021 22:49, rettet i alt 11 gange.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » ons 10. feb 2021 17:54

Da det er svært at finde vand i Sahara havde jeg faktisk taget lidt hul på sorgerne. Den øverste basmellemtoneenhed
manglede, men den nederste basenhed var jeg i tvivl om. Desværre viste den sig også at være uoriginal, men også her har: http://www.carlssonkult.se/OA116.aspx. En løsning og den kan blive nødvendig, hvis jeg ikke kan finde et par bundbasser. Løsningen på den øverste basmellemtoneenhed har jeg allerede klaret:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Gottschalck ons 10. feb 2021 22:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Hackenberg » ons 10. feb 2021 18:01

Spændende. Det ser godt ud. Cliffhanger!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » ons 10. feb 2021 18:20

Her er et par nye basmellemtoneenheder. Ab fabrik og ikke vintage, men hvad skal man eller gøre, når de originale enheder er uopdrivelige?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » ons 10. feb 2021 18:25

Og den passer perfekt i baflen.....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Captain Phoenix » ons 10. feb 2021 21:22

Det ser ud til at være disse (der skrives at være tilbage på lager i FEB 2021), som Carlssonplanet foreslår som erstatnings-bas-enheder (5,3 Ohm-versionen) - https://www.hifikit.se/b65oa-iv.html - samt som mellem-bas (8 Ohm-versionen med en seriemodstand).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » ons 10. feb 2021 22:19

Men som Carlssonkult påpeger passer den enhed på ingen måder i Sonab højtalerne.



När det gäller baselementet är SSC:s nuvarande rekommendation att byta det mot ett Silver Flute W17RC38-04. Det är inte en uppgradering utan en påtaglig nergradering. Det elementet ger en ännu sämre avstämning än SC165. Detsamma gäller byte av baselementet till någon av efterföljarna till Peerless 831881, dvs även det 5,3ohms element med gummikant som såldes i början av 2000-talet under namnet W65oa och naturligtvis även B65oaII, som ju dessutom har fel impedans. Den nyare B65oaIV som finns i 5,3 ohms variant har rätt impedans men avstämningen blir även med den mycket dålig. Det finns sannolikt inget 6,5-tums element i världen som passar i denna låda avstämningsmässigt. Det behövs ett större element, en åttatummare med mycket låg resonansfrekvens och lågt Qts. Sådana finns, se den separata artikeln Modellerna->OA116->Bättre bas!

Mellanregisterelementet är alltså gamla vanliga SC165. Det man önskar här är istället ett element med lägre distorsion, renare ljud, men inte en annorlunda tonkurva. SSC har även här hamnat rejält snett. De rekommenderar B65oaII 8 ohm plus ett seriemotsånd om 8,2 ohm. I det aktuella frekvensområdet har högtalarelement normalt inte en tillräckligt jämn impedanskurva för att kunna dämpas med seriemotstånd. Så inte heller i detta fall.

Konsekvensen i röd kurva är ett sänkt undre mellanregister. Tyvärr går det inte att bara ändra seriemotståndet. Ett lägre värde höjer det drabbade området lite men belastar också filtret fel så att 2-3kHz blir en puckel. En hopplös och amatörmässig idé.


De enheder jeg har købt hedder: SB Satori MW16P-8. Og de skulle passe perfekt.

Jeg har købt mine hos hificentrum i Middelfart. De koster 1025,- stykket incl fragt. Det er det samme som det svenske firma forlanger for de enheder som ikke passer til højtalerne.

Det med seriemodstanden skulle være noget værre juks.

Vh Jesper

Captain Phoenix skrev:Det ser ud til at være disse (der skrives at være tilbage på lager i FEB 2021), som Carlssonplanet foreslår som erstatnings-bas-enheder (5,3 Ohm-versionen) - https://www.hifikit.se/b65oa-iv.html - samt som mellem-bas (8 Ohm-versionen med en seriemodstand).
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » ons 10. feb 2021 22:52

Ja det er det da. Hvis jeg ikke finder de basenheder kan det være jeg skal finde en dygtig snedker i Gilleleje området, der kan hjælpe mig med at lave et par nye bundplader til nye enheder?



Hackenberg skrev:Spændende. Det ser godt ud. Cliffhanger!
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf bjerager » tors 11. feb 2021 08:40

De var åbenbart forholdsvist nemme at skille ad - du kunne ikke vente med at komme i gang, hva?

jeg er meget spændt på hvad der kommer ud af dem. Og nu skal du ikke disse de erstatningsenheder - der står jo at det er et QUALITÄTSPRODUKT på dem - de er jo fra Monarch!
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Skorpio » tors 11. feb 2021 12:48

Held og lykke med projektet, spændende...

Denne side vil nok kunne hjælpe dig: http://www.carlssonkult.se/
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Sonab OA-116

Indlægaf bjerager » tors 11. feb 2021 12:51

Skorpio skrev:Held og lykke med projektet, spændende...

Denne side vil nok kunne hjælpe dig: http://www.carlssonkult.se/


Jep - det er netop derfra han har hentet tips om de enheder
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » fre 12. feb 2021 09:16

Den største udfordring er nok at de aldrig bliver originale og da jeg ikke gider opbevare dem i 10 år før de spiller bliver de altså med uoriginale enheder. Det kabinet med brændt finer er nok min største udfordring. En overvejelse er at købe den enlige svale som er på på DBA pt. og slagte fineren.

Nu får kabinetterne en ordentlig sliber her i vinterferien og så må vi se, hvordan det hele kommer til at se ud.

Mht. indmaden så synes jeg at ham gutten på Carlssonkult har nogle grundige overvejelser omkring for og imod modificeringer. Han er klar i spyttet - hvis enhederne er gode, måler hæderligt og passer til den oprindelige lydfilosofi beholder man dem. Hvis de er dårlige skifter man til noget bedre og ikke bare noget tilfældigt. Man bytter til noget, der passer rent målemæssig og klangmæssigt. Det samme gælder filtre og intern kabling. Man skifter det der forbedrer lyden.


Jeg husker ikke, hvem der havde agenturet her i Danmark, men husker at have hørt nyere modeller i enten Lydkilden eller var det Audioscan?
Jeg fornemmer heller ikke at de har den store interesse rent vintagemæssigt selvom eks. et sæt OA-14 kan lammetæve selv store JBL højtalere rent perspektivtmæssigt ved korrekt opsætning.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf bjerager » fre 12. feb 2021 10:19

Gottschalck skrev:Den største udfordring er nok at de aldrig bliver originale og da jeg ikke gider opbevare dem i 10 år før de spiller bliver de altså med uoriginale enheder. Det kabinet med brændt finer er nok min største udfordring. En overvejelse er at købe den enlige svale som er på på DBA pt. og slagte fineren.

Nu får kabinetterne en ordentlig sliber her i vinterferien og så må vi se, hvordan det hele kommer til at se ud.

Mht. indmaden så synes jeg at ham gutten på Carlssonkult har nogle grundige overvejelser omkring for og imod modificeringer. Han er klar i spyttet - hvis enhederne er gode, måler hæderligt og passer til den oprindelige lydfilosofi beholder man dem. Hvis de er dårlige skifter man til noget bedre og ikke bare noget tilfældigt. Man bytter til noget, der passer rent målemæssig og klangmæssigt. Det samme gælder filtre og intern kabling. Man skifter det der forbedrer lyden.


Jeg husker ikke, hvem der havde agenturet her i Danmark, men husker at have hørt nyere modeller i enten Lydkilden eller var det Audioscan?
Jeg fornemmer heller ikke at de har den store interesse rent vintagemæssigt selvom eks. et sæt OA-14 kan lammetæve selv store JBL højtalere rent perspektivtmæssigt ved korrekt opsætning.


Det har det nu i Sverige, hvor de har nogle meget entusiastiske følgere. Jeg tror vist Sonab selv stod for distributionen i DK dengang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Sonab OA-116

Indlægaf Gottschalck » fre 12. feb 2021 15:58

Så fik den grimme højtaler slebet kabinettet med en korn 240 og siden med vand/fugtskaden er blevet ganske pæn. Desværre er den sidste side ikke til at redde. Der skal ny finer på. Kabinet er ved at “slippe” i det ene hjørne så det har fået en god gang snedkerlim langs kanterne. Og hvad er i øvrigt bedre end et sæt M-75 som limpresse?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Sonab OA-116

Indlægaf cdp » fre 12. feb 2021 18:38

Spændende at følge dit projekt - hatten af for den slags. :thumbsup:
Har du fundet en leverandør af finer? Har du nogen tal på højtalerens følsomhed - de 87 db på bas/ml. tone synes jo ikke meget ift. til 6 diskanter, med mindre filtret korrigerer for dette.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 133 gæster