B&W CDM1 Kondensatorer

Rosinen i pølseenden

B&W CDM1 Kondensatorer

Indlægaf his067 » tirs 28. sep 2021 20:12

Jeg har fået et par B&W CDM1 (mk 1) højttalere forærende. De lyder mægtigt godt og sidder nu som højttalere for vores fjernsyn.

Men, de er jo nogle gamle svende. Delefiltret har to bipolare kondensatorer på 5.6µF og 10µF, som jeg tænker vil have godt af at bleve udskiftet med film-typer. Man kan jo købe sig fattig i den slags, især med Jantzen og Mundorf og hvad de alle hedder. Er der nogen særligt gode filmtyper eller skal jeg bare gå efter f.eks Solen som jeg synes rammer et godt kompromis imellem lyd og ydelse?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: B&W CDM1 Kondensatorer

Indlægaf Tonni » tirs 28. sep 2021 20:45

Har du målt dem ud Frederik?
Så længe de holder deres kapasiteter, og ESR, Ville jeg lade dem være.
De er voiced til deres position. Og andre kondensatorer, som har andre karakteristika, vil måske ikke give den rigtige klang(balance)
En helt anden ting. Sidder de i signalvejen? Eller sidder de i en impedanskorrektions-/suge-kreds?
Hvis ikke direkte i signalvejen, kan du sagtens bruge SCR/Solen, uden ovennævnte bekymringer...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4809
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&W CDM1 Kondensatorer

Indlægaf his067 » tirs 28. sep 2021 22:53

Jeg må jo nok måle esr så snart jeg får tid: det er første uge i et intenst semester….
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: B&W CDM1 Kondensatorer

Indlægaf Gottschalck » ons 26. jan 2022 19:09

Jeg fandt lige dennne tråd og håber at det bliver godtaget det jeg nu skriver.

Jeg købte et sæt meget billigt, men ak - begge diskanter brændt af, den ene helt smeltet.

Hvor finder jeg nye? det gør man ikke med mindre man er heldig. Så i stedet for at vente i 20 år på originale enheder slagter man en stendød B&W Zeppelin hvor alt elektronik er blæst af og piller diskanterne ud. Hvor heldigt er det lige at de passer??? Næsten.

Resten klares med en limpistol.

Nu spiller de igen og faktisk ret godt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&W CDM1 Kondensatorer

Indlægaf Gottschalck » ons 26. jan 2022 22:06

Lige en opdatering.

De spiller umanerligt godt, faktisk super velopløste, varme og behagelige i klagen uden at virke anmassende. Utroligt at det kan ske uden at man piller i delefiltre. Perspektivet er stort og meget bredt. De fleste kender godt til det, når der skal lyttes til nye højtalere man ikke har hørt før. Der går 10-20 sekunder og derefter tænker man: interessant - her skal da lige lyttes meget mere til dem.


Resten af kilderne varetages af en Nad 3020A samt en Sony x505ES.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: B&W CDM1 Kondensatorer

Indlægaf Fensten » ons 26. jan 2022 22:46

Hej Gottschalk og His67

Gr research har lavet en yt video på din højtaler. Du kan se mere her.


https://youtu.be/esX9qHH17e4

Jeg har,ikke hørt højtalerne og lytter selv til et par Tannoys, som GR heller ikke er fan af.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: B&W CDM1 Kondensatorer

Indlægaf bjerager » tors 27. jan 2022 08:50

Jeg havde en studiekammerat engang, der havde de højtalere. Jeg husker det som om de spillede ret godt. Men måske det bare var banerne, der var gode....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster