AR-10pi reborn

Rosinen i pølseenden

AR-10pi reborn

Indlægaf NikonSP » lør 12. mar 2022 15:19

Hej alle i forum

For et års tid siden satte bjerager et sæt AR-10pi til salg her på forummet.

viewtopic.php?f=652&t=14418

Som det fremgår af tråden, havde de haft en temmelig omtumlet tilværelse og som det sidste var der en elektriker der havde væltet dem med diverse skader på kabinetterne til følge. Det var så der bjerager gav op :'(

Men den fristelse kunne jeg simpelthen ikke modstå, også selvom AR ikke lige er min sædvanlige boldgade. Jeg fik lavet en aftale med bjerager om købet og ved hjælp af venlige forum-mister, kom højttalerne til Herning, incl. de 2 originale, - men desværre afbrændte basenheder.


Historien.

Men hvorfor var det så, at jeg ikke kunne modstå den fristelse?
Joh, - AR-10pi var 1. gang i hi-fi årbogen i 1977, som de dyreste af de det år viste AR højttalere til 4.870 kr. pr. stk., ca. 900 kr. mere end JBL L-100, så det var pænt dyre højttalere.

AR10pi fra hifi årbogen.jpg

Jeg hørte dem på det tidspunkt ved flere lejligheder på forskellige hi-fi udstillinger og de var imponerende :thumbsup: Vi havde ikke forhandlingen af AR i den butik jeg var i, men pengene var alligevel heller ikke til den slags indkøb, så det gjorde ikke noget. Men erindringen om AR-10pi blev hængende, så det var derfor jeg simpelthen måtte købe bjeragers og se, hvad jeg kunne få ud af dem.


Og de kom til Herning, incl. de afbrændte basenheder - joh, det så lidt slidte ud :( Der var ikke andet at gøre end at starte fra en ende af. Skille det hele ad for at se, hvad de bestod af.


Delefiltre:

De tomme kabinetter med delefiltre i blev afleveret til Arnborg til test og check og jeg fik et fint test resultat tilbage, med skæringsfrekvenser printet ud, - alt i skønneste orden og forbløffende ens, som det kan ses på billedet.

AR10pi delefilter diagram 2.jpg




Det jeg så skulle igang med var de 2 x 3 enheder som sad i højttalerne da de kom + de 2 afbrændte men originale basenheder.


Diskanter:

Det var sådan set forholdsvis nemt lige bortset fra, at forskelligt udseende AR diskantenheder godt kan have samme typenummer - som det også ses på billedet. Det vises også på AR enhedsoversigter, der ligger på nettet. Det er forvirrende . . . .

AR10pi diskant 3.jpg

AR10pi diskant 4.jpg


Men som det også fremgår af billedet, skulle gammelt selvklæbende folie fjernes fra forsiden, det var til at have med at gøre. Det viste sig straks at være meget mere drilagtigt, at få lavet nye filtringe til erstatning for de originale. Der skulle findes noget filt, - det fandt jeg endelig i en syforretning i rigtig tykkelse og farve. Det var straks meget værre, at få lavet en helt præcis rund skive. Når det så lykkedes skulle der hugges i hul i midten(nøjagtigt) og så derefter de 3 halve huller rundt om fastgørelses skruerne.

Som det kan ses på billedet havde jeg mange forsøg til at komme i mål og så er det endda ikke alle kiksede skiver der med på billedet :shock:

AR10pi diskant filt ringe.jpg


Spraylim på og så på plads med dem, så var den ged barberet :lol:

AR10pi diskant 5.jpg


Mellemtone enheder:

Enheder og gitre blev adskilt og rengjort. Selve enheden blev derefter dækket af og malet matsort på fronten. Gitre limet på igen.

AR10pi mellemtone 3 rengjort.jpg



Basenheder:

De basenheder der sad i højttalerne da jeg fik dem, var japanske Tonegan enheder, som AR henviste kunderne til at bruge, da de ikke længere kunne levere de originale basenheder.

Det havde hele tiden været min tanke, at de originale og afbrændte enheder som jeg fik med, skulle forsøges repareret og monteret igen, så alle enheder var 'rigtige' som fra starten. Det skulle vise sig, at være en endog meget vanskelig og meget langvarig øvelse - ca. 7 mdr. tog det :shock: :shock:

Jeg kørte ned til Basrep med de 2 basenheder og han indvilgede i at påtage sig rep, opgaven, dog på den måde, at det ville være noget han ville arbejde på ind i mellem, når der var tid til det - fair nok. Først og fremmest skulle han skille enhederne ad og forsøge at finde ud af, hvorfor ingen af dem fungerede. Det skulle desværre vise sig at være et rigtigt bedrøveligt syn, da enhederne blev lukket op.

AR10pi def. bas svingspole.jpg

Begge svingspoler var knækket i sammenlimningen med membranerne og det forholdsvis tynde kartonmateriale, som svingspolerne var viklet på, var nærmest 'faldet' fra hinanden pga. ælde!! Det var noget af en mavepuster!! Efter en længere tænkepause forsøgte Basrep i flere omgange at stabilisere svingspole pappet, desværre uden held. Jeg forsøgte samtidig med det, om jeg kunne finde et sæt fungerende basenheder af den rigtige slags et eller andet sted i Verden, men desværre også uden held. Så var sagen igen skudt til hjørne og til en længere tænkepause.

I den tænkepause fandt jeg ud af, at Simply Speakers kunne levere et reconekit, der var specielt tilpasset den oprindelige AR basenhed, den med masonitplade under ophænget. Jeg spurgte dem om det kunne lade sig gøre, at købe svingspolerne ud af de reconekits. - det kunne det ikke, - heller ikke, da jeg spurgte 2. gang :lol:

https://www.ebay.com/itm/133798325397?h ... SwKdpcHVfI

Enden på historien blev, at jeg købte 2 komplette reconekits ved Simply Speakers. Basrep byggede svingspoler, spiders og ophæng ind i de originale basenheder og så var de 'good to go' igen, stadig med originale membraner og domeafdækninger :OLO: :OLO: - tak til Basrep :thumbsup:

AR10pi basenheder efter rep..jpg


Det havde så ialt taget ca. 7 måneder.


Kabinetter:

Ja, der var virkelig noget at tage fat på!
Diverse huller efter ophæng, finerskader og så selvfølgelig skaderne efter at de væltede.

AR10pi kabinetsskade 2.jpg

AR10pi kabinet limning 2.jpg


Det blev til lidt af et pindsvin på et tidspunkt, men i den sidste ende lykkedes det.


Fødder/understel/floor stands:

Der var ikke nogen originale fødder med til højttalerne da jeg fik dem og det viste sig meget hurtigt, at det var mig komplet umuligt at finde et sæt nogen steder :(
Til gengæld havde og har jeg en rigtig god ven med et svejseværk, der også var klar til at hjælpe med opgaven :thumbsup: De originale mål både på firkant-rør og selve understellet var tilgængelige på¨nettet og så afsted det gik. Derefter til industrilakerer, som pulverlakerede dem i silkemat sort.

AR10pi understel.jpg



Skumfronter:

Oprindelig blev 10pi leveret med glatte skumfronter, men som så mange andre skumfronter er de for længst gået til. Heldigvis var der i to korte perioder en sælger på eBay i US, der solgte super fine aftermarket skumfronter, svarende til de originale. Det lykkedes mig at få købt sådan et sæt.

AR10pi frontskum 2.jpg




Alle ovennævnte enkeltdele blev stykket sammen til et sæt fine AR-10pi, så jeg kan få testet, om de stadig lyder ligeså godt som i 1977.



Slutresultat: 1 sæt AR10pi genopstået af asken.


AR10pi færdig.jpg



PS. 1000 tak til KlausM for diverse hjælp og input m.m.m. under processen :thumbsup: :thumbsup:

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP man 14. mar 2022 09:59, rettet i alt 1 gang.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf kbekke » lør 12. mar 2022 15:35

Man er jo nærmest grædefærdig af lykke ovenpå sådan en historie :OLO:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf CARS10 » lør 12. mar 2022 16:23

:Thumpsup: Harvey, det er sgu imponerende at det kunne lade sig gøre.
carsten.
CARS10
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf Gottschalck » lør 12. mar 2022 16:30

Det ser super godt og velgennemtænkt ud. Tillykke med de nye højtalere.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf bjerager » lør 12. mar 2022 16:35

Jeg takker og bukker
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf KlausM » lør 12. mar 2022 17:09

Imponerende arbejde, tillykke med det flotte resultat!!
Det har været sjovt at følge på sidelinjen.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf HrAndersen » lør 12. mar 2022 17:55

-

Vi mangler en "like" funktion på sitet ;-)

Så du får en :thumbsup: i stedet.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf NikonSP » søn 13. mar 2022 10:48

Til kbekke, CARS10, Gottschalck, bjerager, KlausM og HrAndersen -

tak for jeres positive kommentarer :thumbsup: :thumbsup:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf ole n 84 » søn 13. mar 2022 17:59

De er bare blevet rigtig flotte.
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: AR-10pi reborn

Indlægaf NikonSP » tors 17. mar 2022 16:38

Så er de 2 Ar-11, der også var en del af AR-10pi projektet blevet helt færdige.

De var med til at levere diskanter, så det blev de 2 rigtige enheder, der kom til at sidde i AR-11.
Men nu er der kommet filtskiver på diskanter, skilte og skumfronter, - så nu er jeg så ejer af 2 sæt AR højttalere.

Her er herlighederne:

AR-11 collage 1.jpg


Vi ses til Træf 2022

Vh/

Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 838
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 15 gæster