Marantz Imperial 6G

Rosinen i pølseenden

Marantz Imperial 6G

Indlægaf Dqx500 » søn 1. maj 2022 22:29

Jeg er kommet til at købe et par af disse højttalere, og skal hente dem i morgen, men jeg aner ikke om det er nogen der ef værd at renovere. Diskanterne ser desværre ud til at have været i nærheden af børn eller fulde folk, hvilket sjov nok ikke gør dem bedre til at fortælle sandheden :roll:
Der lader til at være en generel positiv stemning om lyden, så jeg ofrer gerne hvad der skal til (inden for rimelighedens grænser) hvis der kan komme noget godt ud af det ;)
Er der nogen der har erfaring med disse højttalere?
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf KenRas » man 2. maj 2022 13:03

Jeg har ikke hørt Imperial 6G, men jeg ejer selv et sæt Imperial 7G som jeg synes spiller ret godt.
Bassen og mellemtone i mine er den blå type hvor bassen har lærreds ophæng. De burde holde næsten for evigt.
På nettet viser billeder af 6G en ca. 50-50 fordeling af de blå basser og en anden "mere normal" type. Om begge typer er originalt tør jeg ikke spå om.

Er det nødvendigt, har jeg ekstra diskanter, som dog også har været udsat for (små) pilfingre :?

Her er et billede af den ene af mine G7:

H5-small.png

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf Dqx500 » man 2. maj 2022 18:08

Så fik jeg dem hjem
Diskanterne er nok lidt medtagne. Men der er da hul igennem
Serienumrene er ikke fortløbende.
Fødderne er ikke originale men limen er sprød, så de er til at få af :p
Tjaa det var de så ikke helt alligevel :oops:
Basserne er med lærredsophæng ligesom dine Kenneth, og lader til at være i fin
form, bortset fra nålepudeeffekten. Små barnefingre igen ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Dqx500 tirs 3. maj 2022 06:45, rettet i alt 3 gange.
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf Dqx500 » man 2. maj 2022 18:14

Jeg fik også en brochure. :Thumpsup:
Fin frekvensgang men det er vist +/- 5 dB, hvis ikke +5/-8 dB ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf Dqx500 » søn 19. jun 2022 22:02

Så fik jeg gang i en let renovering og det ser foreløbigt fornuftigt ud, men der er nogle enkelte “problemer”.
Jeg har renoveret delefiltrene og skiftet diskanterne til nye GRS PRT-8 der skulle være en, en til en erstatning for de originale. Jeg undrer mig dog over at de originale måler 4,7 ohm, men de nye måler 7,8 ohm.
Jeg synes også at de virker meget dæmpede, sammenlignet med originalerne, men det er muligvis fordi de ikke er spillet til. Er der andre der har erfaring med disse diskanter? Er det nødvendigt at ændre på delefilteret for at kompensere for den højere modstand, eller er dette ligemeget hvis enhederne er mere effektive?
6CEFA4DB-F1C1-45E6-9482-4BE6854D5154.jpeg
F0C8BB4E-F980-4027-A918-F58856FAF495.jpeg

50E87125-2605-48F9-A91E-0EAA5894E766.jpeg

Et andet “problem” er ophænget på den ene bas, der ser noget sjovt ud. Begge basser ef vendt på hovedet og Dexter ikke nogen problemer med at den skraber på eller noget.
B8F37B57-8B67-424B-AB41-EB9AC1EA6B1B.jpeg

Jeg har selvfølgelig gemt alle afmonterede stumper, så den kan originaliseres igen :lol:
Støvhætterne er renoveret med tapetklister, der har givet dem deres gamle styrke. Desværre blev de også lidt mørkere. Pletterne på selve membranen er lapning af småhuller med tapetklister. Det har været et aktivt barn ;)
Jeg overvejer at stive kabinettet af, men jeg vil ikke gå alt for meget i modificerings-mode.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf Dan63 » man 20. jun 2022 11:05

Hej Dqx500
Når modstanden i diskanten ændres, bliver delefrekvensen rykket.
Så enten skal du finde en enhed med samme modstand og følsomhed som originalen eller ændre delefiltret.'

Held og lykke med projektet!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf Dqx500 » tirs 21. jun 2022 13:12

Dan63 skrev:Hej Dqx500
Når modstanden i diskanten ændres, bliver delefrekvensen rykket.
Så enten skal du finde en enhed med samme modstand og følsomhed som originalen eller ændre delefiltret.'

Held og lykke med projektet!

Mange venlige hilsner Dan

Hej Dan,
Så det er altså ikke muligt at kompensere for en højere modstand med en større følsomhed.
Der sidder en del modstande i delefilteret, så jeg må se om jeg ikke kan finde 2-3 ohm at pille ud af diskant-kredsløbet.

Først skal jeg lige have lokaliseret et diagram, eller tegnet et.
Mvh. Jens
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf j_mil » man 25. jul 2022 11:22

Nu tror jeg ikke man skal hænge sig så meget i hvad DC modstanden er, det er er mere hvad impedansen er ved det område hvor den arbejder og der er ingen direkte sammenhæng mellem DC modstand og følsomhed. I øvrigt havde jeg sådan et sæt i 73-74 og var glad for dem dengang, jeg har også et blad hvor den er testet med udmærket resultat.
j_mil
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20 jul 2022
Lokalitet: Støvring

Re: Marantz Imperial 6G

Indlægaf Dqx500 » man 25. jul 2022 14:43

Hej j_mil
Tak for Informationen. Jeg har kigget lidt rundt på andre fora, og har fået en bedre forståelse af hvordan det fungerer, så jeg kører med dem som de er :cool1:
Lige nu er mit projekt at indrette et stort kælderværelse til lytterum og værksted, og så skal der lyttes igennem :Thumpsup:
Mvh. Jens
Dqx500
 
Indlæg: 69
Tilmeldt: 21 feb 2021
Lokalitet: Aarhus


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 169 gæster