Fødder på Beovox S45?

Rosinen i pølseenden

Fødder på Beovox S45?

Indlægaf Poul » tors 5. maj 2022 22:28

Mine Beovox S45 står direkte på gulvet, og lyder i og for sig udmærket til mine ører :p
Alligevel tænker jeg på, om der vil være en mærkbar fordel ved at montere dem på fødder? :roll:
Hvad siger lyd-eksperterne i Forum?
Mvh.
Poul
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Fødder på Beovox S45?

Indlægaf MaxJ » tors 5. maj 2022 23:18

Nu bor du jo nok ikke i en etageejendom, så det skal du ikke tænke på, men hvis du gerne vil undgå at gulvet spiller med, så er et par fødder nok ikke af vejen.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Fødder på Beovox S45?

Indlægaf Fredmarantz » tors 5. maj 2022 23:52

Hvis du "letter" dem lidt fra gulvet, måske 30 cm, vil du alene grundet de akustiske regler opleve en reduceret ( og måske en renere) bas. Du vil opleve en basreduktion på ca. 3-5 db. Dertil kan du opleve, at diskanten (det af den, som du måske stadig kan høre ;) ) - bliver tydeligere, ikke alene pga den reducerede bas, men også fordi diskanten er meget retningsbestemt og derfor når den lettere dine ører, hvis du sidder på en stol eller ligefrem står op. Med en tydeligere diskant vil du også opleve et tydeligere stereobillede,. hvis du spiller i stereo, idet det er i de højere frekvenser, at stereoen træder frem..

Mine højttalere er med 15" bas og står de direkte på gulvet, bliver det meget bastungt. Jeg har stillet dem på et par solide fødder på ca. 25-30 cm over gulv - og bassen fremtræder mere lineær og renere alt andet lige. . Dette alene grundet akustiske regler. Mellemtonen samt diskant er også hermed kommet i "ørehøjde"

Det er da værd at prøve - og det er jo i sidste ende stadig dine ører der bestemmer. ;)

Den mest effektive måde at øge bas på, uden at røre sine tonekontroller og uden at høre Reggae, er at sætte højttalerne på jord/gulvniveau og samtidig sætte dem i et hjørne helt inde ved væggen - så er der i hvert tilfælde budt op til bas-dans.

så summa summarum - ved at hæve dem til "ørehøjde" får man en renere og reduceret bas - samt tydeligere mellemtone/diskant med forbedret stereobillede til følge. Hvis du desuden trækker dem lidt væk fra væggen, vil bassen reduceres yderligere.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fødder på Beovox S45?

Indlægaf Poul » fre 6. maj 2022 09:46

Tak for kommentarerne.
Nu forstår jeg bedre, at det lyder som om, at højttaleren til højre inde i hjørnet (skjult på billedet) giver mere bas end den venstre, selv om min BL5000 er topjusteret på udgangene.
Placeringen afgøres af min bedre halvdel, men højden kan jeg dog godt ændre lidt på :p
Mvh. Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby

Re: Fødder på Beovox S45?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 6. maj 2022 23:53

B&O fremstillede jo fødder netop til S45-2’erne - de kan måske findes brugt.
Ud over at hæve højttalerne og dermed gøre bassen renere (som Freddy rigtigt skriver), så kan vinklen også justeres i lodret plan, så diskanten “peger” mod dine ører. Med disse org. fødder må Petronella nok finde et andet bosted :p

PS: Var det mit BM5000/BL5000-sæt, ville jeg klart stille BL’en øverst, så varmen kan slippe væk via rillerne i kabinettet. Som de står nu, reducerer BM’en cirkulationen.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fødder på Beovox S45?

Indlægaf Fredmarantz » fre 6. maj 2022 23:58

Captain Phoenix skrev:PS: Var det mit BM5000/BL5000-sæt, ville jeg klart stille BL’en øverst, så varmen kan slippe væk via rillerne i kabinettet. Som de står nu, reducerer BM’en cirkulationen.


Hej Captain Phoenix/Claus! :p

BM5000/BL5000 sættet er netop designet til at man stiller BL nederst og BM øverst. Idet køleprofilerne og den beregnede luftstrøm på apparaterne er designet sådan, at luftstrømmen/den opstigende varmeafgivelse smyger sig bagom og videre op bag BM. Jeg har selv et sådant sæt og er netop på dette spørgsmål blevet belært af B&O-drengene. ;)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fødder på Beovox S45?

Indlægaf Fredmarantz » lør 7. maj 2022 00:07

det illustreres vel bedst ca. sådan her....:

Her står Beolab'en så øverst, men man ser tydeligt, hvordan bagsiden af Beomasteren (nederst) giver mulighed for at køleprofilerne på Beolab'en kan komme af med varmen, hvis de stod med Beolab'en nederst.

Jeg vil dog klart medgive dig Claus, at det da umuligt kan blive ringere af at stille Beolab'en øverst, skulle man synes.....
Desuden er Beolab'en en noget tungere sag end Beomasteren. Hvis man så betjener Beomasteren, stående øverst, lidt "magtfuldt" - kan man vel nærmest komme til at flytte lidt på den...Det vil i hvert tilfælde ikke ske, hvis Beolab'en står øverst, som på billedet (lånt fra en gl. auktion hos Lauritz).

Vh
Freddy.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7450
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fødder på Beovox S45?

Indlægaf Poul » ons 11. maj 2022 20:19

Tak for jeres oplysninger om en “renere” bas ved at hæve den fra gulvet, og de retningsbestemte mellemtoner og diskanttoner.

Udfra disse oplysninger valgte jeg forsøgsvis at “stille højttaleren på hovedet”, således at bassen er øverst, og mellemtone- og diskanthøjttaleren kommer til at pege skråt opad.
Det gav en mærkbar ændring og forbedring af lydbilledet :cool1:

Bassen er blevet mindre “buldrende”, og mellemtonen og diskanten er blevet meget tydeligere, med et udvidet lydbillede og bedre stereoeffekt til følge, så jeg har droppet at montere fødder på højttalerne, og i stedet valgt at fortsætte med denne “upside down” opstilling :p
Mvh.
Poul
Poul
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 09 jan 2016
Lokalitet: Strandby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster