Jamo MFB 300

Rosinen i pølseenden

Jamo MFB 300

Indlægaf OleTC » tors 8. sep 2022 15:29

Hej.

Har lige købt et par af ovennævnte aktive højttalere. Signalet til de 3 enheder er delt med elektroniske filtre og har hver sin udgangsforstærker. Basenheden har en indbygget føler som genererer et korrektions-signal der ender i en feedback loop.
Da hele herligheden er fra ca. 1978 skal alle elektrolyt-kondensatorer skiftes. Det samme gælder de relæer som kobler udgangsforstærkerne ind. Da jeg har en komponentliste og et diagram fra hjemmesiden Hifi-Engine er det ikke noget problem.
Desværre mangler der service-info vedrørende indstilling af forstærkernes bias-indstilling og niveau-indstilling fra filterdelen til udgangsforstærkerne.
Ligeledes mangler der info om hvor stor feedback der skal sendes tilbage til korrektion af bas-enhedens bevægelser.
JAMO eksisterer jo ikke længere som dansk firma.

Derfor spørger jeg denne udsøgte gruppe vintage-entusiaster om nogen har kendskab til de efterlyste data?
Vil være meget glad for hjælp, så højttalerne igen kan komme til at spille som nye. Eller formodentlig bedre med helt nye kvalitets-elektrolytter.

På forhånd tak.
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Jamo MFB 300

Indlægaf Dan63 » tors 8. sep 2022 17:33

Hej OleTC

Først velkommen her til forummet!

Måske har du bedre held ved at kigge på den tilsvarende Philips højtaler, da det er Philips, som har udviklet MFB systemet og hvis jeg har forstået det rigtigt så har Jamo blot givet et Philipssystem deres eget navn.
Men andre må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl.
Jeg bruger i øvrigt selv et sæt Dux MFB højtalere til min pc.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Jamo MFB 300

Indlægaf ferr31 » tors 8. sep 2022 18:30

Jeg tror Tophøj har renoveret et sæt
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Jamo MFB 300

Indlægaf OleTC » tors 8. sep 2022 18:51

Hej Dan.

Tak skal du have.

Det kunne have været et godt bud. F.eks. er dine Dux en ren Philips højttaler med et andet navneskilt på.

Ikke desto mindre udviklede Jamo selv en serie på 4 forskellige MFB højttalere. Denne er deres bud på en studiemonitor i stil med Philips 545 men med helt deres egen elektronik. Og kun basenheden er en Philips enhed. Mellemtone og diskant er kvalitets-enheder fra Foster Electronics - senere kendt som Fostex.

Med venlig hilsen
OleTC
Senest rettet af OleTC tors 8. sep 2022 19:13, rettet i alt 1 gang.
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse

Re: Jamo MFB 300

Indlægaf bjerager » tors 8. sep 2022 19:00

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Jamo MFB 300

Indlægaf OleTC » tors 8. sep 2022 19:35

Tak, bjerager.

Det må siges at være en grundig og kompetent gennemgang af systemet.

Med venlig hilsen
OleTC
OleTC
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: 07 sep 2022
Lokalitet: Vanløse


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 159 gæster