Phillips diy ?

Rosinen i pølseenden

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » tors 1. dec 2022 17:19

Hej Bo

Tak for dit indlæg som jeg først ser nu. Du omtaler "en grim kamfiltervirkning" ved sidemonteret mellemtone og diskant? Er det interferens mellem lyd bølgelængder (sker også ved lysbølger hvor der opstår newton ringe imellem antirefleks laget og basisglasset)...eller opstår det ved refleksion på forpladen og/eller ved filtreringen?

Mvh Kim

Hej Kim - så vidt jeg forstår, er det reflektioner ift. placering/baffel, men Bo må lige på banen også.
Måske kunne skum plade reducere lidt.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » man 19. dec 2022 22:00

Tanken kredser stadig om det gl. sæt phillips enheder. Derfor er jeg så småt gået i gang med et sæt kabinetter til dette db. bestykkede byggesæt, da det sikkert bliver det sidste diy-sæt helt fra bunden, herfra. Stort set alt til selvbyg vil blive gratis og bestå af genbrug. Sider/top og bund MDF, for og bagplade spår, krydsfiner el. lignende. Forplade/baffel bliver skruet fast, så det indvendige nemt kan tilses. På den måde, ligger der ikke de store summer og fryser ind, hvis de engang skal glæde en anden. Finish bliver halvblank, kabinet med afrundede kanter, farve ex. Ral 9010 , da de vil falde bedst ind i en lys stue. Visse mål er derfor faste - kabinet volume max. 60 L, ( kan godkendes af de fleste husmødre ),undersænkning af enheder undlades indtil videre, fast kammer til begge ml. toner og lukket/trykkammer system. Placering iht. til denne tråd.
Hvis nogen har prøvet disse basenheder i et ventileret kab. ( ala A25 ) , så kom gerne med input.
Når/hvis projektet realiseres, kunne der ( måske ;) ) falde et enkelt foto.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf Dan63 » tirs 20. dec 2022 12:02

Hej Carsten.
Undskyld det sene svar! Men delefiltrene i dem jeg havde så ud til var hjemmelavede med bl.a. luftspoler og firkantede komponenter og alle var limet hver for sig direkte på indersiden af kabinettet. Desværre har jeg ikke haft nogen til at kaste et blik på dem, så jeg kan ikke give dig mere information. Hvis du er interesseret kan jeg måske få arrangeret en gang efter nytår, at en kommer forbi og kigger på dem.

Mange venlige julehilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Phillips diy ?

Indlægaf AnalogBo » tirs 20. dec 2022 13:08

Endnu et sent indlæg.
Ja Kim, du har fat i det rigtige.
Lidt nørderi om kamfilter: Når man adderer to ens signaler hvor det ene er forsinket lidt i forhold til det andet vil forskellige frekvenser forstærke eller svække hverandre. Hvis man plotter amplitude mod frekvens får man et billede der ligner en kam. Effekten kendes også som flanging (en simpel flanger drejer bare fasen på det ene signal).
Hvis lytteren befinder sig på aksen lige foran højttaleren er afstanden til enhederne ens, men når lytteren flytter hovedet til siden vil hun/han opleve effekten.
Jeg har lige lavet forsøget med to små højttalere og et monosignal. Når jeg flytter hovedet skifter lyden karakter. Med hvid støj er effekten meget tydelig men den er også hørbar på musik med højt indhold af høje toner.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 115
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » tirs 20. dec 2022 15:45

Hvis du er interesseret kan jeg måske få arrangeret en gang efter nytår, at en kommer forbi og kigger på dem.

Mange venlige julehilsner Dan

Hej Dan
Tak og god jul til dig også - mht. filtre er mine vist tilhørende kittet, og jeg venter med nye lytter til de er spille klar.
Ps. Har nogen mon et foto af de originale støvhætter i god stand - blot for at tilnærme en rep.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » tirs 20. dec 2022 20:45

Fik tid til lidt træ arbejde og har foreløbig nået 2x korpus i mdf - incl. 3x spærregrunder. Vejr og temp. er ikke rigtig til sprøjte i garage, og sviner for meget i hobby rum, så pensel og rulle. Mdf er jo herligt, - lige indtil man spartler og det arbejder anderledes. Bruger altid polyester, men flere ml. slibninger/spartel er som regel nødvendigt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » ons 21. dec 2022 13:43

Foreløbig prototype - pladsen var ved at snyde mig, men det gik - indvendig må jeg så bruge separat kammer til hver ml. tone i stedet. Nu skal det hele afprøves, enhederne renses for gl. maling, støvhætter rettes og rockwool på sider/bagplade. Er lidt spændt på om volumen er i underkanten - Phillips anbefaler jo min. 60 L, så...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af cdp ons 21. dec 2022 17:39, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf Hanzi » ons 21. dec 2022 14:08

Flot arbejde!
NLE 1000., DIY rørpre med NLE att. samt passiv pre med Seiden switch, Denon Dcd 3560.,
Denon DVD-5000, Luxman Pd 441 med Rega RB300-arm med Denon dl103, NLE 17 med DIY-strømforsyning, Magnepan IIIa med NAD 8200 som subs
Hanzi
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 maj 2012
Lokalitet: København

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » ons 21. dec 2022 17:47

Hanzi skrev:Flot arbejde!

:thumbsup: Takker
Indrømmet, finer er nu pænere, men ift. samlet værdi, lyd og målgruppe, er det en billig måde at få sættet i gang igen. ;) Endelig farve ikke fastlagt.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » søn 1. jan 2023 20:52

Detaljer og det sidste samlearbejde har taget lidt tid, men nu mangler blot lidt dækknapper over samleskruer og nogle passende stoframmer. Da det er selvbyg, er kodex for udseende lidt mere afslappet, til gengæld må man være klar over, at projekter som disse ikke rangerer højere, end hvad en evt. interesse fra andre kan fremtvinge. Jeg har brugt ml. tone kammer som en del af afstivningen på baffel og sørger for et helt tæt kabinet, uanset en ml. tone / diskant fjernes - desuden et sæt lister der omkredser bassen. Hele for pladen er til at afmontere med filter og enheder, og vægten på denne er næsten halvdelen af hele højtaleren. ( 8,5 kg. / samlet vægt hjt. 21kg. )Hvis jeg bliver tilfreds med systemet, er der måske grobund for senere finpudsning og sprøjtelak. Det er nemmere med sol og varme på himlen. Indvendigt er limet underlag for klikgulv på alle flader, 50 mm. rockwool og hvidt dæmpeskum i ml. tone kammer.
GODT NYTÅR. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf Hackenberg » man 2. jan 2023 15:07

DrBoar skrev:Större lådor och diskanterna ovanför varandra och även mellanregistren ovan för varandra
Byt ut elektrolytkondensatorerna mot plastfilm av billig variant
Orientera om spolarna så att de inte får induktion av varandra


Som sagt ovenfor; skift de to kondensatorer. Jeg tror ikke de holder værdierne og det kan være ret katastrofalt for en enhed.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » man 2. jan 2023 18:08

Jep, det er jeg med på - men har så ikke bidt mærke i montering af enheder i lodret plan.. Prøver lige nuværende af først. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » tirs 3. jan 2023 21:57

Fik en foreløbig lytter på en lille Nad c715 - selv med beskedne 25w, spiller den faktisk dem fint op. Og hvordan lyder de så ?
Sammenlignet med Bose 505, som var på gennemrejse, ligner de meget i toppen. Ml. tonen synes mere korrekt/ neutral og stemmer/vokal kommer rent ud. Diskanten er med (for) godt smæld, hvilke vel passer meget rimeligt til den type hjt., dog vil jeg foretrække B&OS60/A25 el. lign. til længere tids lytning.
Bassen kunne helt sikkert godt tåle et større kabinet, men med lidt power kommer det meste dybde med, på en stram og kontrolleret måde uden nogen form for "kabinetlyd", - efter min mening bedre en scanspeak A25 og ex. B6O 5700. I weekenden, kobler jeg den gl. Movieamp. for, - måske åbner de til " the next level " ... :lol:
Tak for kommentarer og hjælp/info. :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » tirs 25. apr 2023 18:11

Jeg blev aldrig helt tilfreds med projektet - især udsigten til malede kabinetter med gl. enheder i. Så da der stod et par skrotnings modne 4060 mk2 på genbrugspladsen, tog jeg dem med. Pushpull og slavesystemer har ikke min store interesse,
Kasserne var fornuftige, så ny forplade og stoframme, så er de klar. Jeg har valgt at benytte eksisterende l-pads med vumeter, men ellers er hele Phillips sættet flyttet over. Selvom l-pads er 8 ohm, spiller det hele ok, men hvordan er det lige med sådan noget? Impedans i på Kit er jo 4 ohm. ( min logik siger mig, at impedans vil stige på disk./mell. tone, når l-pads dæmpes ) eller.... ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Phillips diy ?

Indlægaf cdp » ons 26. apr 2023 22:07

For at ( prøve ) at forstå, hvordan en attenautor ( spændingsdeler ) virker, brugte jeg lidt tid på nettet. I princippet en variabel serie og parallel modstand, der ved dæmpning øger seriemodstand og mindsker parallel, så den effekt som enheden reduceres med, afsættes i l-pad'ens konstantantråd som varme. Modsat øges parallel, da serie nærmest er 0 ohm. En nemmere måde at bruge, i stedet for faste modstande, da impedansen ligger ens ( rimelig ) uanset dæmpning. Ved at bruge 8 ohms lpad til 4 ohms enhed, vil det betyde en dæmpning under alle omstændigheder. ( Det synes tilfældet ift. mit selvbyg )
Men så er spørgsmålet - kan man ændre Lpad impedans, ved at indsætte modstande over terminal 2 & 3 ?
Link herunder en online beregner.

https://sound-au.com/articles/l-pad-calc.htm
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 165 gæster