Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Rosinen i pølseenden

Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf kj2005 » tors 1. dec 2022 17:18

I en tråd her på Vintagehifi blev der anvist en metode, der kunne løsne limede højttaler enheder uden at ødelægge hverken højttalerkanter eller kabinet trækanter.

Efter en del søgninger lykkedes det ikke at finde den rigtige tråd.

Kan nogen hjælpe?

Mvh kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf cdp » tors 1. dec 2022 17:42

Efter en del søgninger lykkedes det ikke at finde den rigtige tråd.

Kan nogen hjælpe?

Mvh kim

Hej - de findes primært i tråde vedr. scandyna. De typiske forslag nævner bl.a kemi, varme og vold - det sidste har jo selvsagt konsekvenser. Jeg har et par x brugt varme, først laver jeg en ring i bukket tynd alu el.jernplade, der beskytter enhedens ophæng/membran mod varme, varmer forsigtigt lige der, hvor det tjærelignende beg hæfter, og derefter løfter enheden op med en passende skrue/bolt i montage hullet, der kan bide sig fast. Brug vægtstangs princip ( koben er måske overkill ), og lirk den løs. Det tager tid, og nogle er endda meget seje.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf snod » tors 1. dec 2022 18:23

Jeg har brugt en til formålet fremstillet aftrækker og KlausM varme og tyngdekraft.
Måske er det en af disse, du husker?
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf KlausM » tors 1. dec 2022 19:42

kj2005 skrev:I en tråd her på Vintagehifi blev der anvist en metode, der kunne løsne limede højttaler enheder uden at ødelægge hverken højttalerkanter eller kabinet trækanter.
Efter en del søgninger lykkedes det ikke at finde den rigtige tråd.
Kan nogen hjælpe?
Mvh kim

https://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=2447&hilit=itt&start=15#p101375

https://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=2447&p=101471&hilit=itt#p101471

Er det denne tråd, du tænker på??
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf kj2005 » fre 2. dec 2022 02:26



Ja, det var den tekst jeg kunne huske..... i tråden står der: "så lykkedes det at få bassen ud med varme, som sorenb foreslog; jeg hang højttaleren delvist i bassen med en ledning rundt om chassiset, varmede på kanten uden at varme på membranen, og svup, så dalede kabinettet langsomt mod gulvet i takt med at limen slap sit tag, og bassen var fri."

Spørgsmålet er, hvordan du lykkedes med at få en ledning rundt om chassis'et når chassis'et var limet i falsen på forpladen? Du må have haft metal clips eller lignende til at gribe om chassis'ets kanter, hvis ledningen skulle have fat i bassen ?
mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf KlausM » fre 2. dec 2022 08:12

kj2005 skrev:Spørgsmålet er, hvordan du lykkedes med at få en ledning rundt om chassis'et når chassis'et var limet i falsen på forpladen? Du må have haft metal clips eller lignende til at gribe om chassis'ets kanter, hvis ledningen skulle have fat i bassen ?
mvh Kim

Som billedet viser var skumkanten færdig og skulle alligevel skiftes. Hvis du har en enhed med gummikant, duer det jo ikke på denne måde.
Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf kj2005 » fre 2. dec 2022 14:36

KlausM skrev:Som billedet viser var skumkanten færdig og skulle alligevel skiftes. Hvis du har en enhed med gummikant, duer det jo ikke på denne måde.
Mvh Klaus


Den manglende skumkant er forklaringen på, at du havde succes med en ledning rundt om bassen! Jeg har par Beovox 1500 og et sæt 3000 hvor basserne har fået sort beg på anlægsfladen ...som lim.

.. unødvendigt med lim?

... spørgsmål udenfor tråden?

4 Scanspeak D3804 ligger fra mit lager har alle sort beg smurt ud over skruer og på anlægsfladen ? hvorfor lim.. mellemtone enhederne er helt sikkert lufttætte!!

Mvh Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Løsne lim uden at ødelægge kabinet

Indlægaf cdp » lør 3. dec 2022 16:19

Forklaringen kan være, at på de fleste kabinetter er diskanten/bas falset ned, så de flugter pænt med forkant - de fræsede falser var alt andet end jævne/glatte, her hjælper en lag tyk tjære...og dengang drømte ingen vist om, at ting kan istandsættes... ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 137 gæster