Jbl studio monitors 43/44 serien

Rosinen i pølseenden

Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf LuxBerg » ons 20. sep 2023 21:37

Er der nogle der ved hvorfor - har bud eller tanker om hvorfor at JBL gik fra 4 vejs til 2 vejs på de store monitors
fra 43 serien til 44 serien ?

Økonomi ? Teknologi ? Bi radial horns ? .....

VH Karsten
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf hificlassic » ons 20. sep 2023 23:35

man har jo kørt med de to serier parallelt og 2-vejs er meget billigere end 3-vejs eller 4-vejs, så der er en god grund til at tilbyde begge dele.
De gjorde det samme med de gamle Olympus mfl hvor man kunne købe dem som S7, S7R, S8 og S8R. Det er jo smag og behag, men oftest pengepungen der afgør om man har råd til 2-vejs 4320, 3-vejs 4330 eller 4-vejs 4340
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf LuxBerg » tors 21. sep 2023 17:42

Jo men da produktionen af 43 serien holdt op i 1980 og de næste store i 44 serien kom i 1987 var filosofien bag lydidealet så at de nye 2 vejs gjorde det lige så godt eller bedre ?

Med den nye konstruktion og enheder ?

Det er jo svært at svare på JBL's vegne - men hvad siger brugerene ?
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf Sorenki » tors 21. sep 2023 21:21

Jeg har kun lagt begrænset øre til 4430, og da var jeg ikke imponeret. 4330 og 4343 (4343 er dem jeg selv har haft) lyder meget anderledes end 44-serien og forskellen på 3 og 4 vejs her oplever jeg som et mere konkret punch I den nedre mellemtone. Men smag og lyd-idealer er jo et skiftende emne.

Jeg har herunder 3 bud på hvad der (udover "bedre" snak) kan være årsager;
1. Hvad gjorde konkurrenterne eller "branchen" og hvad var i fokus for tidens "smag": 4-vejs konstruktioner og delefiltre bliver komplicerede ift fasekorrekthed og der skal mange komponenter i signalvejen, dette kan ses som et minus hvorfor simplerer designs med tilpassede enheder der kan dække et større område ses som værende bedre. - som professionel studie-monitor ville jeg tro at UREI og Altec vandt indpas over JBL mod slut 70'erne for deres 2-vejs "time-aligned" produkter.

2. 43XX serien startede hvor der var Alnico udstykning over hele linjen; 4345 var vel den eneste globalt tilgængelige højtaler som var designet med Ferrit-enheder (4344 MKI og MKII anser jeg for sene indspark primært til det japanske marked - måske for at tage lidt mere kontrol fra Sansui som havde lavet deres egne JBL produkter EC-138, EC-146)) - måske var 2-vejs 44 serien bare teknologiske naturlige resultater af den øgede effekt der kunne opnåes med Ferrit-magnet og de teknologiske landvindinger JBL gjorde sig med Horn-designs og membran-typer?

3. Andre boller på suppen og skiftende ingeniører hos JBL, Greg Timbers, som var primær ingeniør på 4-vejs systemerne fra 43 serien og derefter consumer-produktet med bla L250 (som var en 4-vejs der nok "gik imellem de to prof. serier"). for 4430 var det John Eargle og Don Keele sammen med David Smith der primært arbejdede på JBL 4430 og 4435, og andre chef-ingeniører giver andre designs og filosofier.

Lidt videre læsning:
https://www.tnt-audio.com/intervis/david_smith_e.html
https://www.audioheritage.org/html/prof ... 430-35.htm
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf hificlassic » tors 21. sep 2023 22:23

Jeg tror bare tanken i tiden var at 4430 og 4435 skulle tage konkurrencen op med UREI og Tannoy i studierne. 4435 spiller faktisk fedt og er fuldt på højde med de store UREI, og klart bedre end fx Tannoy FSM....IMHO
JBL fortsatte jo med 3-vejs highend i DD55000 Everest, som virkelig spiller lækkert.

4430 lyder værre end Olympus S7 men cirka lige så godt/dårligt som 4320....
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf LuxBerg » lør 30. sep 2023 19:18

Interessante overvejelser, bud, analyser og links - tak for jeres svar.
Ekstra validt når det er erfaret.

Selvfølgelig er smag og øre et personligt anliggende .

Jeg sad bare og fedtede,ikke fordi jeg er kørt audibelt fast, med mine 4430 (Alnico) og blev nysgerrig på design / konstuktion /historien på 43 serien som jeg har til gode at høre.

Og drømte mig ud i det blå med to af de store blå....................monitors.
Som er uden for mit "reach".

Jeg har altid foretrukket Studie Monitors til Hi-Fi brug .
Alle fra Jbl 4406 til 4412 har jeg haft siden 1988 plus mine legandariske 1 gen.fra Tandberg som jo er rigtig vintage.
selvom det nok kan debatteres om det er en rigtig SM eller Hi-FI.


Af moderne studie monitors er den bedste jeg har hørt/har en LSR 6332 (2012-14 ca.) der er 3 vejs med 12" woofer.

Så stikker topic vist af.....til fremtiden .
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf LuxBerg » lør 30. sep 2023 20:00

Og er der nogen der så har har/haft/hørt de Sansui Monitors Sorenki nævnner ?

EC-138 & EC-146
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. sep 2023 20:26

Jeg har et par fuldoriginale JBL 4333AWX - med de blå bafler og valnøddekabinetter. Jeg har haft dem altid (siden ca. 1977-78) og jeg skal aldrig med min gode vilje af med dem før bedemanden gør sit indtog ;) . . Som aktiv musiker og tussegammel lydmand synes jeg, at disse højttalere formidler lyd så godt, som jeg kan forestille mig det. Jeg har hørt alt muligt gennem årtierne og har bestemt også hørt andre højttalere med supergod lyd og også af en anden karakter end lyden for 4333A'erne - men jeg synes ikke, at det bliver bedre - blot anderledes og bestemt også "likeable".
Jeg har fx også hørt 4430 + 4435. De lyder godt, men jeg synes ikke, at lyden tilføres bedre kvalitet end fra "den blå serie" - Det er lææænge siden jeg har hørt dem og jeg synes egentlig at det er svært at beskrive , men jeg var ikke AHA-imponeret.

Jeg kan måske fristes til at sige, at grunden til, at man gik over til nyt design og teknik måske skal findes handelsskolens lærebøger i stedet. Vi ved, at kobolt, som brugtes til magneterne blev et mangel-materiale i ca. 1979 (blev for dyrt og svært at skaffe) - vi ved også, at det generelt gik lidt nedad bakke med mange af produkterne - måske ca. startende i 1977. Her kan jeg da snildt nævne Marantz, men også mange andre mærker og udstyr. Dette behøvede vel ikke gælde for JBL, som jo dog også stadig lavede fine produkter alt i alt. Men måske udnyttede JBL situationen på dette tidspunkt til også at designe nye kasser og horn til deres store ting.

Det kan jo også være, at JBL fandt på at være mere "stuevenlige" med deres big box-designs. Det kan næppe skabe splid at sige, at de gamle "blå-baffel"- monitors vel ikke ligefrem var "salon-fähige" ? Jeg synes nu nok, at man ud fra en ren stueæstetisk vinkel kan synes, at 4430 + 4435, på trods af at de stadig var kølekabs/kummefryser-store, vel havde et lidt mere diskret og fascinerende design (røvballesprederen :p ) - som kunne give anledning til mange jokes osv...

Jeg har hørt både 4333A - 4343 - og SorenKI's DIY 4343 - + Eriks fine 4343 + et par sæt 4343 mere samt en enkelt gang 4350 og hver gang er jeg slået bagover af benovethed og deres ydeevne og lyd.

Ja- det kan godt lyde lidt hypende, når jeg sådan hylder de blå-baflede - især når jeg selv har, men jeg synes altså, de er fede.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf Fredmarantz » lør 30. sep 2023 20:39

planket læsning:

" Circumstances would change in
1978 when, for a period of time, Alnico V became commercially unavailable. JBL was faced with the prospect of being
unable to manufacture any products if they did not change
their motor technology.
The problem developed as a result of a civil war that broke
out in the Democratic Republic of the Congo, then known as
Zaire. Alnico V utilizes cobalt as one of its primary ingredients. At the time, Zaire accounted for over 60% of the
world’s production of cobalt. Rebels invaded that country
from Angola, and in May, 1978, the cobalt mines in the
Kolwezi region were taken and flooded. Zaire’s cobalt production was effectively shut down. Considering that most of
the remaining cobalt producers were either behind the Iron
Curtain or tied up by the defense industry, the net effect was
that cobalt was largely eliminated from the commercial
market."


Fundet på side 46 - hvis man googler "The History and Legacy of JBL"

Resten er bestemt også værd at læse, synes jeg.

i.ø. så er den nuværende Cobolt-udvinding i Den Demokratiske republik Congo bestemt også et problematisk felt. Cobolten skal angiveligt bruges til bilbatterier og arbejdsforholdene i forbindelse med udvindingen fra minerne er ikke for børn, men de bruges til det.. :QQS:

og..slutteligt vil jeg da så sige, at jeg er helt sikker på, at jeg ikke ville kunne høre forskel på en Alnico-motor og en SFG-motor. ;)



Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Jbl studio monitors 43/44 serien

Indlægaf LuxBerg » søn 1. okt 2023 19:28

Freddy tak for flere perspektiver og historiske betragtninger .

Men jeg er nok mest fascineret af dit forhold til dine 4333AWX. Og jeg er på det hold der synes du ikke skal skilles fra dem.
Selv efter din bortgang : )

Jeg foreslår der bliver samlet ind her på siden til et mausoleum til jer her på sitet alá Peter Von Scholtens der står på Ass.Kirkegård, KBH

Selvfølgelig L.A. style - med Valnød interiør , Baffel-Blå , Cross-Over options ,osv.

Det vil blive et "Vintage JBL Forever" statement der med tiden kunne blive den " nye Jellinge sten "

Chin Chin
Karsten
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 180 gæster