Rank Arena

Rosinen i pølseenden

Rank Arena

Indlægaf cdp » fre 3. nov 2023 19:06

Hej eksperter
Jeg fik forleden et sæt R. Arena LCP740/2 kompakt hjt. ind. Diskant/ml.tone og filter ligner de originale 4 ohms Phillips enheder, men basserne var skiftet til en ældre Pioneer model. Det er jo ikke originalt og tilmed 8 ohm. På nettet kunne det ligne Scanspeak, som oprindelig sad, men andre R.A. modeller brugte også Heco.
Hul/undersænkning er 21 cm., og kab. er helt lukket, så en enhed med " blødt " ophæng.
Nogen her der husker tilbage til årg. 74-77 ?
Lidt info herunder - PFT tak. ;)
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Rank ... LCP_740_II
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Rank Arena

Indlægaf cdp » man 6. nov 2023 23:53

Jeg fandt aldrig svar på hvilke bas der benyttes på model 740, men fotos af model 720 tyder på en enhed, der oprindelig var med skumophæng. Forsøgsvis prøver jeg med en Perless L825wg, som fungerer godt i et mindre, lukket kabinet. For pladen er jo skruet på, så det hele er noget nemmere at tilgå og Finish er noget bedre, som ex. Scandyna. Spørgsmålet er så bare, om de spiller på samme afslappende måde.
På nettet støder man på en Polsk fyr, som gør i at bygge nye kabinetter til klassiske vintage produkter - I kender ham sikkert allerede - uanset om der kan sættes spørgsmåls tegn ved det originale, så er det fine sager han roder med. ;)
https://www.fryderykdanielczykstore.com ... vitalized/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Rank Arena

Indlægaf cdp » tirs 7. nov 2023 11:41

Placeret på et par 40 cm. sokler, lyder disse små Arena slet ikke dårligt. Om den originale bas lyder meget anderledes ved jeg jo ikke, men ud fra egen vurdering passer Perless godt, og spiller ganske dybt. En nærfelts måling, ville sikkert vise en blød pukkel ml. 50 & 100 hz, men er det ikke typisk for den slags lukkede systemer.
Phillips mellemtonen er nok det bedste i disse højtalere, som indtil videre får lov at spille i stuen. Sjov lille detalje, med det indbyggede Vumeter, ved navneskilter - begge virker fint. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Rank Arena

Indlægaf Fejensen » tirs 7. nov 2023 14:34

Jeg fandt da et par billeder af 740 der viser med skum ophæng.

https://archiwum.allegro.pl/oferta/rank ... 18022.html
https://www.facebook.com/analogyCR/post ... 456915653/

Om de så er originale melder historien ikke noget om .
Vh. Frank
Fejensen
 

Re: Rank Arena

Indlægaf cdp » tirs 7. nov 2023 15:33

De er næsten helt sikkert med skum, passer også godt med tidl. ejers skift til andre typer. Det er sikkert før det blev " legaliseret " , at fingresnilde kunne gøre det selv. Anyway - 825'er gør det godt, mener den ligger omkr. 90 db, og 25 hz. friluft, så den har da viljen kan man sige..
Tak for indspark. :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Rank Arena

Indlægaf Captain Phoenix » ons 8. nov 2023 10:51

Jeg har sådan et par 840'ere på lager her i huset og har for længe siden skiftet kanterne på dem, da de oprindelige skum-kanter var kaput. Mine hedder ikke "2", så måske er der en forskel (?).

IMG_9444.jpg

Jeg er 99,9% sikker på, at det er de originale basenheder, der sidder i.
Der står absolut ingenting på dem - andet end at der på membranen er anført "8 Ohm" (mellemtone og diskant er også 8 Ohms-versioner).
Desuden ses bagsiden af bas-membranerne at være "ru"/ujævn (modsat forsiden der er glat/jævn).

IMG_9443.jpg

Umiddelbart synes jeg det ligner noget Peerless med den magnet-konstruktion.

PS: Jeg er meget sikker på at diskant-gengivelsen (og måske mellemtone-ditto) bliver en del bedre med nye kondensatorer i delefilteret (Jantzen Cross Caps f.eks.).

IMG_9441.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Rank Arena

Indlægaf cdp » ons 8. nov 2023 17:43

Hej Claus - tak for dit detektiv arbejde. :thumbsup:
Ud fra dit foto, er jeg 99% sikker på, at det er samme enhed jeg har isat nu. ( blot 4 ohm system ) Diameter på undersænkning er jo 210mm og enhed 205mm - det passer fint med praksis her også. Der står heller ikke noget på mine enheder, men tidligere ejer mente det var en 825. Den er så bare uden magnetisk afskærmning. Der kan være små forskelle på gummi og foam, men det lever jeg med. ;)
Lydmæssigt - tja, de spiller knap så frigjort som A25, men det er tydeligt at der er en ml. tone, som endda gør det godt, uden tendens til hårdhed.
Mht. filter, - de lyder fint nu, så det er nok et sats at kaste kroner efter nye caps.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 76 gæster