Audiovector 4

Rosinen i pølseenden

Audiovector 4

Indlægaf PaleRider » tirs 16. jan 2024 23:05

Hej

Jeg har for nylig købt et sæt Audiovector 4. De kræver lidt kærlighed. Kabinetterne Ska slibes og males hvide. Der Ska nye ophæng på mellemtoner og basenheder. Basenhederne var fuldstændig stive og seje i ophænget.
Mellemtone ophænget var tyndslidt og hullet. Diskanterne er fine.
Har fundet ophæng til mellemtone og bas i Tyskland og Holland.

Men da jeg i min Iver sku adskille kabinetter fra enheder delefiltre osv. inden slibning og maling…. Fik jeg ødelagt begge Basrefleks rør… og jeg kan ikke finde nogen nye magen til. Men har fundet nogen som er tæt på.

De originale er ø65x100mm indvending har fundet er rær som er 68x160 man kan save det til så længden passer.
Jeg ved bar ik hvilken længde jeg Ska skære dem på. Og om jeg overhovedet behøver at skære dem til.

Findes der en formel til dem slags?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PaleRider
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 maj 2019
Lokalitet: Brovst

Re: Audiovector 4

Indlægaf Elway » ons 17. jan 2024 20:10

Ved 65mm x 100mm er volumen 331,83 cm3. Det er det du skal prøve at ramme

Skal du komme tæt på samme cm3 volumen med et 68mm rør, skal længden saves til 91,4mm

Det vil jeg sige er godt skåret, tøhø…. :p

Du skal jo bare lige have udviddet huller i kabinetter til 68mm

Lidt ærgerligt hvis du ikke kan finde 65mm. Synd at modificere dem for meget fra originalen, hvis det kan undgås
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Audiovector 4

Indlægaf Nillerviborg » ons 17. jan 2024 20:22

- Hvis du mangler lidt inspiration..:

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 843&type=3

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Audiovector 4

Indlægaf PaleRider » tors 18. jan 2024 00:54

Jeg leder videre om jeg kan finde nogen passende rør.
Ellers må jeg montere de nye.

Drejer nye terminaler af kobber.
PaleRider
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 maj 2019
Lokalitet: Brovst

Re: Audiovector 4

Indlægaf lillebror » tors 18. jan 2024 08:17

Så vidt jeg erindrer, skal skal basrefleksrøret afstemmes efter frekvens og ikke volumen. Altså medfører større diameter et længere rør. Mit bud vil være Ø68 x ca.110mm. Men det er ved at være længe siden, at jeg har bakset med problemstillingen.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Audiovector 4

Indlægaf Elway » tors 18. jan 2024 12:13

lillebror skrev:Så vidt jeg erindrer, skal skal basrefleksrøret afstemmes efter frekvens og ikke volumen. Altså medfører større diameter et længere rør. Mit bud vil være Ø68 x ca.110mm. Men det er ved at være længe siden, at jeg har bakset med problemstillingen.


Jeg tager muligvis fejl omkring volumen. Jeg har blot set eksempler på diverse forums, at volumen-match blev foreslået. Samme råd fik jeg fra producenten af et kit jeg købte en gang, da jeg ville lave et kabinet i tykkere plade end standard-tegningen. Bas-spalten (som det var, og ikke et rør), skulle tilpasses til at kunne rumme samme luftvolumen. Men det bliver naturligvis et problem jo længere ud i ekstremerne man kommer. En meget stor værdi for diameter, vil jo så til sidst blive et meget "kort" hul i kabinettet. Hmmm....

Så - frekvens giver også en eller anden mening... Måske nogen har det autoritative svar og grundlaget/argumentationen?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 762
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Audiovector 4

Indlægaf cdp » tors 18. jan 2024 16:50

Det er et samspil ml. kabinetvolume, port længde/åbning og enhedens egen resonans. Men også dæmpnings materiale type og hvor meget, har indflydelse. Mange af de gl. "spille højt" systemer var det bare en åbning i forpladen, for at give fuld skrald i det mest hørbare område. Som nævnt, taler en større diameter til en større længde også, for at opretholde samme port resonans, en mindre diameter kan betyde uheldige "fløjte lyde" mv. , Claus H. ved en masse om det.
I princippet kan et opslidset nedløbsrør, limes sammen til målet. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Audiovector 4

Indlægaf PaleRider » tors 18. jan 2024 16:57

Okay, tak for input. Jeg må prøve mig frem.

Har givet kabinetter det sidste lag maling. Har erstattet indvendig kabling med sølvplateret kobber kabel fra LCaudio. Det jeg lige havde. Det oprindelige var forskellige mærker og kvalitet og forskelligt højtalerne imellem, og så håber jeg ikke det blir for skingert med det sølvkabel.

Har fået kobber hjem til terminaler.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PaleRider
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 maj 2019
Lokalitet: Brovst

Re: Audiovector 4

Indlægaf snod » tors 18. jan 2024 18:12

Hvis du køber et par Monacor MBR-70, kommer du tættere på den oprindelige diameter og kan justere længden på røret og dermed let eksperimentere dig frem til den længde, du synes lyder bedst.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Audiovector 4

Indlægaf PaleRider » fre 19. jan 2024 00:37

Det kan godt være jeg køber et sæt mbr-70 også.. så kan jeg teste dem.
Er der nogen som kan huske mængden af dæmpe uld i højtaleren?
Både i mellemtone kammeret og bas kammeret?
PaleRider
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 maj 2019
Lokalitet: Brovst

Re: Audiovector 4

Indlægaf PaleRider » fre 19. jan 2024 20:45

Snart klar til nye ophæng.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PaleRider
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 maj 2019
Lokalitet: Brovst

Re: Audiovector 4

Indlægaf PaleRider » tirs 23. jan 2024 20:39

Noget pænere end før…

Ska muligvis op i en højere korn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
PaleRider
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 maj 2019
Lokalitet: Brovst


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 157 gæster