Lowther. Enheder, og især renovering af...

Rosinen i pølseenden

Lowther. Enheder, og især renovering af...

Indlægaf Tonni » lør 27. jan 2024 17:59

I forbindelse med legen med mine Lowther'e, rendte jeg i en FB gruppe.
Denne gav mig blod på tanden. Og gjorde, jeg ville prøve at gå alternative veje.

Som det er nu, er Lowthers enheder samlet med spider, såvel som kantophæng, i neoprene skum.

I FB gruppen, huserer flere personer, som er anerkendte ifm renovering og ombygning af fuldtoner, med fokus på netop Lowther. Ombygning både af membraner, ophæng og magnetsystemer.

I forbindelse med læsning, på ophængsproblematikker, lod jeg mig overtale til at forsøge spider i andet materiale.
Nærmere bestemt fenol. Samt en skumkant, som skulle have noget bedre levetid, end Lowthers syv år.

Dette kommer jeg tilbage til, når jeg har fået samlet mod, og tid, til at kaste mig ud i projektet.

Men, det korte af det lange. Der er en guldgrube af informationer på gruppen.
Og derfor tænkte jeg, i, der har interesse i Lowther, skulle have muligheden for at fordybe jer i den.

Derfor et link: https://www.facebook.com/groups/lowther ... portgroup/
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther. Enheder, og især renovering af...

Indlægaf The Canadian » søn 28. jan 2024 15:41

Hi Tonni

Hvor har du det med at Lowther ophæng kun holder 7 år ... Jeg har Lowther enheder der spiller på 13-14 år med samme ophæng og som intet fejler ...
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 500
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Lowther. Enheder, og især renovering af...

Indlægaf Tonni » søn 28. jan 2024 17:25

The Canadian skrev:Hi Tonni

Hvor har du det med at Lowther ophæng kun holder 7 år ... Jeg har Lowther enheder der spiller på 13-14 år med samme ophæng og som intet fejler ...

Hejsa Jake. Jeg glemte at skrive garanteret levetid. Og ja, jeg har også haft Lowthere, der holdt ca 17-18 år, før ophængene døde. Men der er mange udefrakommende faktorer, som har indflydelse på levetiden. Tobaksrygning, UV lys brændeovn osv. er kendt for at forkorte denne.
Samtidig har Lowther haft flere forskellige kemiske sammensætninger, med deraf følgende levetid, i forbindelse med deres mange års produktion. Sjovt nok var "Fullrangespeakers" fokuseret på dette problem, da de startede produktionen af deres ACR/Voxativ enheder. Derfor lavede de flere forskellige typer ophæng. Fra gummi, over skum til skind.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther. Enheder, og især renovering af...

Indlægaf Tonni » søn 28. jan 2024 17:27

Forresten. Lowther selv, har også erkendt dette, da de, i forbindelse med nye modeller på vej, skulle have omtalt ny kemisk formel, med længere levetid til følge...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Lowther. Enheder, og især renovering af...

Indlægaf Tonni » tors 22. feb 2024 13:24

Ohh noooo!

Eller skulle jeg skrive: "Ups i did it again"?

Der er landet et sæt PM6A, af den første serie der ikke var firkantet i forpladen.
Som enheder, uden bevægelige dele. Og Mushrooms. - Gips, og i pæn stand, men uden messingstængerne...

Et problem dog. - Ud over de manglende membraner.
Er der nogle der ved hvornår Lowther gik over fra tommegevind, til M3.5-0.6 i deres faseplug gevind?
Og evt ved, hvad det tommegevind hed?

Ja messingrynkerne sidder stadig og fylder. Og skal, på en eller anden måde, graves ud...
Altså før jeg begynder at bekymre mig, om nye membraner osv.

EDIT Enhederne er af denne model EDIT

PM6A-70ties.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 158 gæster