JBL 4699b

Rosinen i pølseenden

JBL 4699b

Indlægaf LuxBerg » tirs 13. feb 2024 01:35

Hej VIn-HiFi forum

Jeg har foræret mine JBL 4699b til min gode ven der er pro musiker inden for electronica genren.
Det er ikke just hifi speakers, men problemet er at den ene basenhed laver noget forvrængning ved bestemte frekvenser.

Der bliver spillet højt og dybt på dem.
Jeg har aldrig selv bemærket noget da jeg selv hørte musik på dem.

Jeg har bedt ham om at lave en optagelse så man kan høre hvordan det lyder.
(Den kan jeg evt.sende videre til dianogse hvis det giver mening - når jeg modtager den.)

Jeg/Vi er ikke teknisk kyndige men ville være taknemmelige for et bud eller flere af de gode brugere her på sitet.

Cheers
Karsten
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København

Re: JBL 4699b

Indlægaf cdp » tirs 13. feb 2024 08:29

Det er ikke just hifi speakers, men problemet er at den ene basenhed laver noget forvrængning ved bestemte frekvenser.

Lidt flere oplysninger, vil givet komme et brugbart svar nærmere.
En så følsom 18" basenhed med stor magnet og sikkert også små tolerancer i det bevægelige system, vil selv små skævheder, kunne skabe mislyde. Men prøv dette først:
1: byt de 2 basenheder i kabinetterne og hør om problemet følget med.
2: Ved at trykke let rundt på ydersiden af membran, konstateres hurtigt om den skraber et bestemt sted.
3: Deles der elektronisk ? - lav en bytter der også.
4: Løs tråd i svingspole - vil givet kunne høres næsten hele tiden, men kan i lettere form vise sig ved høj styrke. Check også Litze/ overførsels tråde, kan evt. være gået løs.
5: Kabinet - sørg for det ikke er løse filterdele , afstivning mv. , der laver mislyde.
6: Afmonter enhed, tilslut tonegenerator/forstærker og kør et begrænset sweep der hvor enheden er aktiv - nemt at høre/se mislyde/defekter.
Blot et par bud for indkredsning. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: JBL 4699b

Indlægaf LuxBerg » tirs 13. feb 2024 12:12

cpd jeg takker venligst for checkliste for fejlfinding .

Jeg vil prøve at gå det igennem når jeg besøger ham næste gang.
Der går nok lidt tid da Jbl'erne står i Århus og jeg er i København.

Jeg melder tilbage : )
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København

Re: JBL 4699b

Indlægaf his067 » tirs 13. feb 2024 15:42

Der er jo også det gamle råd om at rotere enhederne 180° for at rette evt. 'slaphed' i ophænget.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: JBL 4699b

Indlægaf LuxBerg » tors 15. feb 2024 17:53

Tak for et tip mere Hr. his067.
LuxBerg
 
Indlæg: 48
Tilmeldt: 04 jan 2015
Lokalitet: København


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 120 gæster