Stereo vs mono

Rosinen i pølseenden

Stereo vs mono

Indlægaf msg1979 » lør 25. feb 2012 23:28

Har I prøvet at tage en uge, hvor i trykker knappen på forstærkeren over på mono? :D

Hvad er jeres indtryk på mono lyden?

Har læst om flere og flere der foretrækker mono lyden, har selv et par indtryk, men vil da gerne lige høre andres først :)
msg1979
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 30 jan 2012
Lokalitet: Odense

Re: Stereo vs mono

Indlægaf r-l-b » lør 25. feb 2012 23:39

specielt med en hjørneplaceret højtaler og en lytte afstand på min 4 meter er mono nogle gange en rigtig fed oplevelse
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Stereo vs mono

Indlægaf Sorenki » søn 26. feb 2012 01:45

Det afhænger af musikken synes jeg; på tidlige stereoplader kan mono være en befrielse for den ellers noget adskilte tilgang til seperation, men på fx. nogle Pink Floyd plader, hvor de har arbejdet med faser og den pseudo-surround man kan skabe med stereo der foretrækker jeg det.
det samme hvis jeg hører klassisk og specielt big band, så skal trommerne altså stå deromme bagved til venstre, og trompeterne til højre - ligesom et rigtigt bigband.

jeg tror det handler om at de plader hvor stereo'en bliver brugt til at skabe et rum, så foretrækker jeg det, da det ellers bliver meget præsentativt og ikke malerisk. De tidlige 60'er plader med stereo er pisse irreterende, jeg tror stadigvæk der er noget galt med anlægget når de første 30-sekunder er trommerne i højre højtaler og der bare er stille i den anden... :shock:

Jeg vil gerne på et tidspunkt selv have et mono-hjørnehorn, men som pladsen er lige nu, tror jeg, jeg skal være glad for at kunne have stereo, og det er egentligt min førsteprioritet. ;)

mvh.
Søren
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Stereo vs mono

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 26. feb 2012 12:37

Jep Søren!

Stereo er jo ofte ikke kun lavet ved at "panne" lidt ud i siderne, men netop ved også at forskyde på fasen mellem kanalerne, hvilket vel må resultere i lavere output på instrumentet i mono. Det efterligner vel bare den tidsforskydning mellem ørerne, som hovedets diameter giver mellem lyde der ikke er ret for eller bag?

Jeg syntes det er ret charmerende og lidt sjovt med de gamle "dual mono" ting. Jeg har en plade med hele orkestret til venstre og Monks klaver alene til højre. Så er man ikke i tvivl, det er et ægte stereofonisk musikanlæg med hele to højttalere :lol:

Oppe på herreværelset kunne en monoløsning være fin ifht. arbejdsbordet, men jeg tror rummet er for lille til at det bliver helt godt?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Stereo vs mono

Indlægaf Ehapa » søn 26. feb 2012 13:59

Noget man skal holde sig fra er de 60ere monoer der er blevet "Eletronically Re-Channeled For Stereo" føj de er
ringe.
De gamle Originale Monoer specielt dem fra US er vidunderlige rå, ellers er jeg enig med at klassisk skal høres i stereo, F.eks dem fra Decca i 60erne som har type nummeret SXL, de lyder altid rigtigt godt.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Stereo vs mono

Indlægaf Captain Phoenix » fre 31. maj 2019 09:24

Genopliver lige denne gamle 2012-tråd (flere af skribenterne er her dog endnu - heldigvis!), da jeg snublede over en artikel på Discogs om emnet.

Skærmbillede 2019-05-31 kl. 08.55.59.png

Der er yderligere links og gode råd at hente længere nede i den.
https://blog.discogs.com/en/mono-versus ... 2019_05_22

PS: For flere af Beatles' numre fra midten af 1960'erne er der mere end den tekniske forskel på mono/stereo-udgaverne (instrument-balance mv.). Det er faktisk meget overraskende at høre, når man sætter en mono-version på efter at have levet/vokset op med stereo-mixet siden lommepengene strakte til at købe LP'er engang i 1970'erne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Stereo vs mono

Indlægaf bjerager » fre 31. maj 2019 09:43

Captain Phoenix skrev:Genopliver lige denne gamle 2012-tråd (flere af skribenterne er her dog endnu - heldigvis!), da jeg snublede over en artikel på Discogs om emnet.

Skærmbillede 2019-05-31 kl. 08.55.59.png

Der er yderligere links og gode råd at hente længere nede i den.
https://blog.discogs.com/en/mono-versus ... 2019_05_22

PS: For flere af Beatles' numre fra midten af 1960'erne er der mere end den tekniske forskel på mono/stereo-udgaverne (instrument-balance mv.). Det er faktisk meget overraskende at høre, når man sætter en mono-version på efter at have levet/vokset op med stereo-mixet siden lommepengene strakte til at købe LP'er engang i 1970'erne.


:cool1: Interessant læsning, må lige over i reolen og tjekke på på min Pink Floyd udgave - arghh! Har ikke "Piper at the gates of Dawn"... Havde ellers svoret på.... Nå, den må skaffes... I mono... Den lyder klart bedst
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Stereo vs mono

Indlægaf Captain Phoenix » fre 31. maj 2019 10:09

bjerager skrev: :cool1: Interessant læsning, må lige over i reolen og tjekke på på min Pink Floyd udgave - arghh! Har ikke "Piper at the gates of Dawn"... Havde ellers svoret på.... Nå, den må skaffes... I mono... Den lyder klart bedst

Den (og "A Saucerfull of Secrets") er kommet i Record Store Day-genudgivelser (Piper til RDS 2018, Saucer 2019) lavet ud fra de org. mono-masterbånd, på 180 gr. vinyl osv. Det er pænt arbejde.

Oplaget var begrænset, men dog rimeligt stort (hhv. 16.000 / 6.500) og de fås stadig rundt omkring (samt på nettet). Købte mine i hhv. Sound Station (Frb.) og BEAT (Enghave Plads). Dér kunne de godt have dem endnu.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Stereo vs mono

Indlægaf bjerager » fre 31. maj 2019 17:29

Captain Phoenix skrev:
bjerager skrev: :cool1: Interessant læsning, må lige over i reolen og tjekke på på min Pink Floyd udgave - arghh! Har ikke "Piper at the gates of Dawn"... Havde ellers svoret på.... Nå, den må skaffes... I mono... Den lyder klart bedst

Den (og "A Saucerfull of Secrets") er kommet i Record Store Day-genudgivelser (Piper til RDS 2018, Saucer 2019) lavet ud fra de org. mono-masterbånd, på 180 gr. vinyl osv. Det er pænt arbejde.

Oplaget var begrænset, men dog rimeligt stort (hhv. 16.000 / 6.500) og de fås stadig rundt omkring (samt på nettet). Købte mine i hhv. Sound Station (Frb.) og BEAT (Enghave Plads). Dér kunne de godt have dem endnu.


De har dem på imusic.dk - men jeg har brugt kvoten for plader lige nu. Det var åbningsdag for en ny pladebiks i Helsingør i dag. Var lige forbi og købe lidt... Lytter til Claus Hemplers nye dansksprogede plade lig nu...Svært ikke at være begejstret. Kan anbefales.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Stereo vs mono

Indlægaf pqrannes » søn 2. jun 2019 22:14

Når jeg fortæller om mono, og om hvordan mono-versionerne af pop-/rockmusikalbummene var de plader og mix, som musikerne (f.eks Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan m.m.fl.) selv kendte og godkendte, plejer jeg også at sige at med et band som Pink Floyd var det anderledes, da de tænkte musikken i stereo fra starten af.

Og nu sidder jeg så og hører det tidl. nævnte Pink Floyd album "A Saucerful of Secrets" i Record Store Day- mono-versionen og henrykkes.

IMG_20190602_214328.jpg


Dette album - og vel også forgængeren "Pipers at the Gates of Dawn" - er tænkt i mono; dynamikken, lagene i musikken - som stereo ikke har brug for, da "rummet" der giver dybden - og et direkte nærvær (be-)viser dette.

Og husk at mono skal høres for:
- at få musikkens oprindelige udtryk
- med en ægte monopickup at trække ægte monodynamik ud af vinylrillen
- at oplevede det befriende superdynamiske lydbillede fra én højttaler (via et stereoanlæg: tryk monoknappen og drej balancen så kun én højttaler spiller - dualmono er værre end stereo for selvom vi har to ører, har vi kun en hjerne).

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Stereo vs mono

Indlægaf bjerager » søn 2. jun 2019 23:05

pqrannes skrev:Når jeg fortæller om mono, og om hvordan mono-versionerne af pop-/rockmusikalbummene var de plader og mix, som musikerne (f.eks Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan m.m.fl.) selv kendte og godkendte, plejer jeg også at sige at med et band som Pink Floyd var det anderledes, da de tænkte musikken i stereo fra starten af.

Og nu sidder jeg så og hører det tidl. nævnte Pink Floyd album "A Saucerful of Secrets" i Record Store Day- mono-versionen og henrykkes.

IMG_20190602_214328.jpg


Dette album - og vel også forgængeren "Pipers at the Gates of Dawn" - er tænkt i mono; dynamikken, lagene i musikken - som stereo ikke har brug for, da "rummet" der giver dybden - og et direkte nærvær (be-)viser dette.

Og husk at mono skal høres for:
- at få musikkens oprindelige udtryk
- med en ægte monopickup at trække ægte monodynamik ud af vinylrillen
- at oplevede det befriende superdynamiske lydbillede fra én højttaler (via et stereoanlæg: tryk monoknappen og drej balancen så kun én højttaler spiller - dualmono er værre end stereo for selvom vi har to ører, har vi kun en hjerne).

PQR



men jeg tænker at et hjørnehorn vel er noget af det mest optimale
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Stereo vs mono

Indlægaf pqrannes » man 3. jun 2019 10:44

bjerager skrev:
pqrannes skrev:Når jeg fortæller om mono, og om hvordan mono-versionerne af pop-/rockmusikalbummene var de plader og mix, som musikerne (f.eks Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan m.m.fl.) selv kendte og godkendte, plejer jeg også at sige at med et band som Pink Floyd var det anderledes, da de tænkte musikken i stereo fra starten af.

Og nu sidder jeg så og hører det tidl. nævnte Pink Floyd album "A Saucerful of Secrets" i Record Store Day- mono-versionen og henrykkes.

IMG_20190602_214328.jpg


Dette album - og vel også forgængeren "Pipers at the Gates of Dawn" - er tænkt i mono; dynamikken, lagene i musikken - som stereo ikke har brug for, da "rummet" der giver dybden - og et direkte nærvær (be-)viser dette.

Og husk at mono skal høres for:
- at få musikkens oprindelige udtryk
- med en ægte monopickup at trække ægte monodynamik ud af vinylrillen
- at oplevede det befriende superdynamiske lydbillede fra én højttaler (via et stereoanlæg: tryk monoknappen og drej balancen så kun én højttaler spiller - dualmono er værre end stereo for selvom vi har to ører, har vi kun en hjerne).

PQR



men jeg tænker at et hjørnehorn vel er noget af det mest optimale


Ja, på en måde. I alt fald i starten.

Når man hører mono fra én højttaler skal man lige vænne sig til at lyden "kun" kommer et sted fra. Man drejer hovedet frem og tilbage for at "fange" dybden i lyden, men det vil mono ikke.

Placeres højttaleren i hjørnet bliver lyden sådan set bredere, men mon ikke én-højttaler-dynamikken da forringes en lille (bitte) smule?

Det må komme an på en prøve.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Stereo vs mono

Indlægaf Torben » tirs 4. jun 2019 00:03

Holder meget af StereO - to ører, to kanaler!
Husker da mono blev til StereO - en åbenbaring!
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Stereo vs mono

Indlægaf Ehapa » tirs 4. jun 2019 16:43

Torben skrev:Holder meget af StereO - to ører, to kanaler!
Husker da mono blev til StereO - en åbenbaring!
Med hilsen Torben


Ja stereo til klassisk og den dur..men mono til easy/garage/Psychedelic m.m før 1967
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster