Når jeg fortæller om mono, og om hvordan mono-versionerne af pop-/rockmusikalbummene var de plader og mix, som musikerne (f.eks Beatles, Rolling Stones, Bob Dylan m.m.fl.) selv kendte og godkendte, plejer jeg også at sige at med et band som Pink Floyd var det anderledes, da de tænkte musikken i stereo fra starten af.
Og nu sidder jeg så og hører det tidl. nævnte Pink Floyd album "A Saucerful of Secrets" i Record Store Day- mono-versionen og henrykkes.
IMG_20190602_214328.jpg
Dette album - og vel også forgængeren "Pipers at the Gates of Dawn" - er tænkt i mono; dynamikken, lagene i musikken - som stereo ikke har brug for, da "rummet" der giver dybden - og et direkte nærvær (be-)viser dette.
Og husk at mono skal høres for:
- at få musikkens oprindelige udtryk
- med en ægte monopickup at trække ægte monodynamik ud af vinylrillen
- at oplevede det befriende superdynamiske lydbillede fra én højttaler (via et stereoanlæg: tryk monoknappen og drej balancen så kun én højttaler spiller - dualmono er værre end stereo for selvom vi har to ører, har vi kun en hjerne).
PQR