Vintage Isophon

Rosinen i pølseenden

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Tonni » man 9. jan 2017 18:46

kj2005 skrev:
Dan63 skrev:Hej Kim.

Nu kan jeg desværre ikke se, hvordan du har afstivet dine kabinetter, men hvis der ikke er mulighed for afstivning mellem for- og bagplade cirka bag basenheden, kan du evt. placere et par passende lister med 45 graders snidtflader og sæt dem ind mellem bag- og sidepladerne.
Du kunne måske også bruge noget blygummi der, hvis man ellers stadig kan få fat i det. :-)
Blot et par ideer. :-)

Mvh Dan


Joh...prøv at se på de vedhæftede billeder der viser de vandrette 12mm MDF plader, som støtter forpladen....således at den 22mm tykke MDF forplade ikke vibrerer i takt signalerne. De 12mm tykke MDF plader som er skruet og limet til forpladen, er samtidig limet til trælisterne i samme højde. De 24mm tykke trælister fortsætter om til bagsiden, og bagpladen kan skrues i de to lister.
Bemærk at vintage enhederne monteres bagfra, hvorfor der må være fri passage for isætning af basenheden. Bagpladen i MDF 19-22 MDF er endnu ikke helt tilpasset, og skal monteres med to lodrette MDF stykker, som skrues/limes indvendigt på bagpladen. Der mangler nok en lodret liste til toppladen....men vi har forskelligt :p

Mvh. Kim

Hej Kim.

Når Dan skriver han ikke kan se billederne, er det et fysisk problem.
Se hans signatur... ;)

I øvrigt er jeg ret så imponeret over dit projekt! - Det ser sgisme godt ud!
H. j. Leak lavede en lille genistreg, da han byggede sine højttalere, tilbage i '60'erne.
Han monterede en firkantliste, som afstivning, mellem bagsiden af magneten og bagsiden af kabinettet.
Måske den kunne bruges?

Med venlig hilsen
Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Tonni » man 9. jan 2017 18:56

Som illustration af ovenstående omtalte H. J. Leak "Sandwitch speaker"

DSCF9123[1].jpg


Billedet er venligst lånt fra:
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... lp.486189/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » ons 11. jan 2017 13:11

Tonni skrev:
Når Dan skriver han ikke kan se billederne, er det et fysisk problem.
Se hans signatur... ;)

I øvrigt er jeg ret så imponeret over dit projekt! - Det ser sgisme godt ud!
H. j. Leak lavede en lille genistreg, da han byggede sine højttalere, tilbage i '60'erne.
Han monterede en firkantliste, som afstivning, mellem bagsiden af magneten og bagsiden af kabinettet.
Måske den kunne bruges?

Med venlig hilsen
Tonni


Hej Tonni, i min vildfarelse troede jeg, at Dan's signatur var en morsomhed :oops: .... jeg har sendt en PM til Dan.

Tak for de pæne ord :p ...Jeg kan godt se det smarte i Harold's ide med en meget kraftig liste fra magnet til bagplade. De gamle Isophon enheder er ikke fremstillet med støbte chassis'er, så der er en grænse for hvad et presset blik-chassis kan tåle ved at sidde i spænd.
Efter mange forsøg med trækasser er det let at høre, hvor kasselyden bliver mere "hul" når man banker med knoerne , og hvor man bør sætte ind med afstivning . Bliver det nødvendigt forsøger jeg med en liste limet på bagpladen.
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Tonni » fre 13. jan 2017 23:53

Nu er der flere grader af "i spænd". Men selv følgelig skal bagpladen ikke stå i en bue... :D
Men ideen, bag Leak's arrangement, er at hvis kabinettet får overtryk, vil alle flader bevæge sig ud. Og tilsvarende ind ved undertryk.
Er for og bagplade koblet, vil en sådan bevægelse ikke være mulig... Lidt silikone eller montagelim, og en passende træklods, er sagen her. - Trykstøbt eller sprøjtestøbt upåagtet...

Resten af mit indlæg er vel klaret... ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Trækasser til Isophon BS35/4

Indlægaf kj2005 » tirs 21. aug 2018 23:40

kj2005 skrev:Efter mange selvbyg konstruktioner bliver det indlysende hvor meget et stabilt højttaler kabinet betyder for klar lyd....
..jeg var begyndt at afstive nogle gamle vintage kabinetter ekstra indvendigt ...kasserne stammer fra "Sound" i Ny Østergade , og er fremstillet i 22mm fineret spåntræ. 19mm MDF ville være bedre, men det går ganske fint med afstivningen, og man kan sagtens mærke og høre forskel ved at banke på top og sider med knoerne.

Der mangler stadig lidt dæmpning af træpladen bagved basenheden...men der er muligheder...

mvh. Kim


Sidste indlæg om vintage Isophon er mere end halvandet år gammelt....arbejdet tager for meget af ens fritid.

Efter lidt arbejde med gamle Beovox højttalere, er turen kommet til Isophon BS35/8...lidt besynderligt måler bassen 4 Ohm, i denne færdigbyggede højttaler fra Isophon?
Isophon enhederne er taget ud af de oprindelige kabinetter.
PSL245 med lærreds-kant(tekstil) var monteret i en mindre kasse fra Isophon på lidt over fyrre liter, og det viste kabinet måler indvendigt ca 33 x 61 x 25 = ca 50 liter....det større kabinet giver nok en Hertz eller to mere ved den dybeste frekvens. Egenresonansen for PSL245 er opgivet til 28Hz, og følsomheden for dette system skulle være 0,8W/96dB.... højttalere er dermed oplagte emner til mindre rørforstærkere.

Delefilteret er tegnet op og to nye udgaver af det gamle filter er monteret på et par træplader. Nogle nyere kondensatortyper skal sammen med den viste luftspole, gerne give lidt mere "luft" i gengivelsen. Isophon havde brugt nogle spoler på 3,0mH viklet på E-kerner med meget lav DC modstand på ca 0,2 Ohm...de luftspoler jeg har brugt, ligger med en trådtykkelse på 1,2mm omkring 1,1 Ohm...hvis lydbilledet ændrer sig for meget, bliver de gamle E-kerne spoler brugt igen, da den gamle Alnico bas lød godt med det gamle filter.

De gamle spoler og kondensatorer passede ikke særlig præcist i forhold til de påtrykte værdier. E-kerne spolerne målte ca 2,0mH og kondensatorerne målte forskelligt i de to filtre...... det bliver spændende at høre enhederne igennem de nye filtre. Der er tilføjet en Vifa domediskant T27, da den ovale pap-diskant falder af over 16kHz....ikke sandsynligt at ældre ører kan opfange frekvenser over 16kHz.........

Det kan betale sig at montere delefilter komponenter på "Leak" manér via lodde-bukke. Det er noget lettere at ændre modstandsværdier, hvis en af enhederne "råber for højt".....

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Isophon BS35/4 1969

Indlægaf kj2005 » tors 23. aug 2018 19:28

Arbejdet med at genskabe højttaleren BS35/4 fra Isophon skrider fremad

Begge filtre er færdige og helt efter Isophon's diagram . Afskæringen til Vifa domen er tilføjet sammen med en mindre impedans tilpasning.

Det bliver interessant at høre om enhederne "hænger lydmæssigt sammen", ligesom det var tilfældet med Isophon's gamle delefilter?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Isophon BS35/4 Ohm færdiggjort

Indlægaf kj2005 » lør 25. aug 2018 12:12

Det lykkedes endeligt at få samlet alle stumper....skruetyper, plaststag, loddebukke, ramme og frontstof, gummi tætningslister, komponenter og meget mere.
Af en eller anden årsag syntes jeg, at det med selvbyg højttalere gik lettere for 20 år siden ;)

...det tog sin tid, men det var besværet værd.... lydgengivelsen blev rimelig tæt på det forventede, med en detaljeret basgengivelse hvor PSL245 formår at adskille forskellige dybe frekvenser samtidigt. Den elipse-formede mellemtone PM1318/F37 er rigtig god til stemmer. Diskanten P713E opløste pænt ved første lytteprøve.... de viste Rifa 2,2uF/100V x 2 + 0,47uF poly parallel for at opnå 5uF er på prøve?? Foreløbig bliver Rifa'erne hvor de er loddet i...

En bror og nogle venner har gode ører.... for at få en reel vurdering af gengivelsen?

Lyttetesten skete via Beomaster 4000 og 3-4 meter standard højttaler ledning fra Bang og Olufsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Isophon BS35/4

Indlægaf kj2005 » lør 25. aug 2018 19:50

Isophon BS35/4 i test hvor "træfødderne's" højde løfter "lyttevinduet" op i ørehøjde, når man er placeret i en lænestol.

Ved denne lyttehøjde er der fin sammenhæng mellem de tre Isophon enheder.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster