Vintage Isophon

Rosinen i pølseenden

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Tonni » fre 2. dec 2016 11:40

Dejlig fortælling Peter! Men må jeg (vi) også se billederne?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » lør 3. dec 2016 16:31

pqrannes skrev:Apropos Vintage Isophon så er mine PH2132E kommet ud af gemmerne og er blevet skruet i min OB-plader.

Det gav mig anledning til at kigge på den lille kondensator, der sidder som "delefilter" inden koax-diskanten.

Et sted på nettet står der at det er en 5 MFD NP kondensator. Er det også det der står her?


PQR


Det billede der manglede i PQR's indlæg er sikkert noget i stil med vedhæftede foto....
....der tydeligt viser en ROE polariseret elektrolyt, som danner 6dB/oktav filteret til PH2132E's diskant.

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf pqrannes » lør 3. dec 2016 21:25

Tonni skrev:Dejlig fortælling Peter! Men må jeg (vi) også se billederne?


Ak, det der google photo driller sgu nemt. Picasa var bedre.

Har prøvet at rette nu.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » søn 4. dec 2016 12:18

pqrannes skrev:Apropos Vintage Isophon så er mine PH2132E kommet ud af gemmerne og er blevet skruet i min OB-plader.

Det gav mig anledning til at kigge på den lille kondensator, der sidder som "delefilter" inden koax-diskanten.

Et sted på nettet står der at det er en 5 MFD NP kondensator. Er det også det der står her?

Billede

PQR


Nej , ligesom på billedet af PH2132E fra nettet ser den viste kondensator ud til at være en 5uF /35V polariseret elektrolyt fra Siemens/Elko/ROE....jeg fik aldrig forsøgt med en bedre kondensator til diskanten i PH2132E, men du har muligheden! :p
Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf pqrannes » søn 4. dec 2016 23:19

kj2005 skrev:
pqrannes skrev:Apropos Vintage Isophon så er mine PH2132E kommet ud af gemmerne og er blevet skruet i min OB-plader.

Det gav mig anledning til at kigge på den lille kondensator, der sidder som "delefilter" inden koax-diskanten.

Et sted på nettet står der at det er en 5 MFD NP kondensator. Er det også det der står her?

Billede

PQR


Nej , ligesom på billedet af PH2132E fra nettet ser den viste kondensator ud til at være en 5uF /35V polariseret elektrolyt fra Siemens/Elko/ROE....jeg fik aldrig forsøgt med en bedre kondensator til diskanten i PH2132E, men du har muligheden! :p
Mvh. Kim



Tak. Min søn August (aqrannes) har lige vist mig, hvordan jeg måler (små) kondensatorer med et Iso-Tech multimeter, som er strandet her. Jeg starter med at måle på de kondensatorer, der sidder på Isophonerne.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Delefilter spoler i DIY kit som f.eks. Isophon

Indlægaf kj2005 » tirs 6. dec 2016 20:36

pqrannes skrev:

Tak. Min søn August (aqrannes) har lige vist mig, hvordan jeg måler (små) kondensatorer med et Iso-Tech multimeter, som er strandet her. Jeg starter med at måle på de kondensatorer, der sidder på Isophonerne.

PQR


Ja, det med kondensator størrelser og tolerancer betyder noget for delefrekvenserne i et højttaler delefilter, men det gør spolerne også.
Jeg har altid været i tvivl om, hvor præcise spolerne egentlig var, når man købte ind i forretninger der solgte løsdele til højttaler selvbyg.

Et præcist LCR-meter var kostbart og er det stadig, så jeg har arbejdet lidt med en simpel ide fra nettet med henblik på finde spoleværdierne ....og så med rimelig nøjagtighed.
Forsøgs opstillingen gav de dårligste resultater ved små spoler under 100uH, men ved en LCR meter målt spole på 0,231mH, gav opstillingen 0,2437mH svarende til 5% tolerance. Målingerne blev pænere ved større spoler. En af årsagerne til unøjagtigheden var, at jeg ikke kunne få de to transistorer til at oscillere med 500kHz frekvens i "fri luft"...det skal der et print til. Jeg måtte "nøjes" med 250kHz ;)
Jeg kunne godt forstille mig, at spolerne fra løsdels forretningerne ikke lå på lager med større nøjagtighed end 5%.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf stiv » tirs 6. dec 2016 21:51

Ja, netop..." hvor præcise spolerne egentlig er". Har vel købt 10 spoler (5 sæt), i år, til delfiltre.
Bestiller dem altid i for store værdier, og vikler dem selv ned.
Men der jo mere som der skal tages hensyn til, ifølge denne tegning.
coils_9.gif
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » tirs 6. dec 2016 22:10

Ja, pga. cross-talk mellem spoler har vi hørt højttalere spille uden enheder i..... og snerren fra spoler som ikke var placeret hensigtsmæssigt i forhold til hinanden.
Senest rettet af kj2005 søn 11. dec 2016 20:05, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Isophon S5004/BS35 DIY kit

Indlægaf kj2005 » søn 11. dec 2016 20:04

Delefilter til Isophon S5004 / BS35 DIY kit 1969.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Delefiter modstande i Isophon S5004/BS35

Indlægaf kj2005 » søn 8. jan 2017 14:05

kj2005 skrev:
kj2005 skrev:
Et spørgsmål mere omkring metaloxid modstande.
Mvh. Kim


Mit spørgsmål er om metal oxid modstande er bedre til signal overførsel end kulstofmodstande og metalfilm modstande?... og hvad 300ppm ændring i modstanden ved en mox modstand afhængig af temperaturen har af indflydelse på signal overførslen?

..jeg må spørge hvad professoren har af kommentarer til mox modstande vs kulstofmodstande vs metalfilm modstande i et højttaler delefilter?

Mvh. Kim


Efter at have talt med et par af oraklerne, er der ikke en gennemgående tråd hvad angår anvendelse af de "bedste" modstande i et højttaler delefilter.
Et par af svarene gik på, at Vitrohm's trådviklede modstande som er opbygget på keramikbase med et keramisk rektangulært hus havde tilstrækkelig lav induktion (lille åbning af trådviklet spole), som ikke skabte hørbar forvrængning set i forhold til alle de andre "unoder", der normalt optræder i et højttaler delefilter.
Hvorvidt man brugte MOX modstande eller trådviklede modstande med lav induktans gjorde efter flere opfattelser ikke den store forskel.

Placering af flere enheder på en forplade og udfasning/forstærkning af signaler som følge af forkert designede delefiltre udgjorde ifølge udtalelser en langt større forvrængnings risiko end dæmpning af højtone enheder med formodstand / parallelmodstand.

Det med at MOX modstande skulle give klar lyd må afprøves, uanset diverse udtalelser....MOX modstandene skulle være "cirkel-skårede" for at opnå snævre tolerancer, og dem jeg har modtaget ligger også indenfor 5%.

Tak til KlausM som er igang med højttaler renovering , hvor han skulle bruge nye modstande.... KlausM var så venlig at bestille MOX modstande til mit Isophon setup :p

Mvh.Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Trækasser til Isophon S5004

Indlægaf kj2005 » søn 8. jan 2017 14:48

Efter mange selvbyg konstruktioner bliver det indlysende hvor meget et stabilt højttaler kabinet betyder for klar ufarvet lyd....lyd der udelukkende opstår fra de bevægelige membraner, og ikke fra vibrerende højttaler fronter og træsider.

B&W viste for mange år siden vejen og betydningen af et vibrationsfrit kabinet med deres "matrix" opbyggede højttalere...tror de hed 801. Indvendigt havde B&W designerne limet "stave" i forskellig størrelse vinkelret på kabinet indersiden. En meget kostbar måde at bygge en trækasse på. Resultatet var et helt homogent, vibrationsfrit og "dødt" kabinet hvor kun enhedernes egenlyd kom til udtryk. Højttalere som var svære at flytte. :p

I en mere beskeden udgave af B&W's "matrix trækasser" er jeg begyndt at afstive nogle gamle vintage kabinetter ekstra indvendigt ...kasserne stammer fra "Sound" i Ny Østergade , og er fremstillet i 22mm fineret spåntræ. 19mm MDF ville være bedre, men det går ganske fint med afstivningen, og man kan sagtens mærke og høre forskel ved at banke på top og sider med knoerne.

Der mangler stadig lidt dæmpning af træpladen bagved basenheden...men der er muligheder...

mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf spuncut » søn 8. jan 2017 15:22

Hej Kim
Jeg skal love for at der bliver gjort noget ud af det, flot arbejde :cool1:
Afstivningen er vigtig, tag til eksempel Dantax S100 som enhedsmæssigt har potentiale til at være en superhøjtaler, men grundet udførelsen i tyndt spånplade drukner gengivelsen i resonanser. Synd at smide en gang ellers gode enheder i en sådan en "sildekasse". Helt anderledes forholder det sig med Beovox 6700 (edit: 5700) hvor man sagtens kan mærke i ryggen at der er brugt penge på træ :thumbsup:
MVH Henning
Senest rettet af spuncut søn 8. jan 2017 19:34, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » søn 8. jan 2017 17:00

spuncut skrev:Hej Kim
Jeg skal love for at der bliver gjort noget ud af det, flot arbejde :cool1:
Afstivningen er vigtig, tag til eksempel Dantax S100 som enhedsmæssigt har potentiale til at være en superhøjtaler, men grundet udførelsen i tyndt spånplade drukner gengivelsen i resonanser. Synd at smide en gang ellers gode enheder i en sådan en "sildekasse". Helt anderledes forholder det sig med Beovox 6700 hvor man sagtens kan mærke i ryggen at der er brugt penge på træ :thumbsup:
MVH Henning


Hej Henning,
Tak for roserne...det er jeg glad for, at du synes :oops:
Ja, afstivning er vejen frem....jeg kendte ikke Dantax S100, eller jeg havde i hvert fald glemt den, men de to 10" enheder , den elipse formede mellemtone, mellemtone hornet og Seas diskanten har i hvert fald potentiale til noget stort!!
Jeg går ud fra, at trækassen indeholder ét stort kabinet til de to 10" enheder i S100, så der skulle være mulighed for lidt ekstra afstivning i de store trækasser...man kan jo øge dæmpematerialet en smule, som kompensation for det volume tab de ekstra stivere optager.
Det er nok Beovox 5700 du mener...og ja, der lyder det lidt bedre når man banker med knoerne på træsiderne. B&O brugte rimelige trætykkelser på de gamle Beovox højttalere....jeg kan huske en en senere test i High Fidelity hvor B&O M100 (tror jeg det var) fik på puklen, fordi mellemtone-kammeret (et rør) var med til at afstive kassen mellem for- og bagplade. Uha, det kunne man ikke på et "Top-of-the-line" produkt fra B&O. :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Vintage Isophon

Indlægaf Dan63 » søn 8. jan 2017 19:24

Hej Kim.

Nu kan jeg desværre ikke se, hvordan du har afstivet dine kabinetter, men hvis der ikke er mulighed for afstivning mellem for- og bagplade cirka bag basenheden, kan du evt. placere et par passende lister med 45 graders snidtflader og sæt dem ind mellem bag- og sidepladerne.
Du kunne måske også bruge noget blygummi der, hvis man ellers stadig kan få fat i det. :-)
Blot et par ideer. :-)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Vintage Isophon

Indlægaf kj2005 » man 9. jan 2017 17:55

Dan63 skrev:Hej Kim.

Nu kan jeg desværre ikke se, hvordan du har afstivet dine kabinetter, men hvis der ikke er mulighed for afstivning mellem for- og bagplade cirka bag basenheden, kan du evt. placere et par passende lister med 45 graders snidtflader og sæt dem ind mellem bag- og sidepladerne.
Du kunne måske også bruge noget blygummi der, hvis man ellers stadig kan få fat i det. :-)
Blot et par ideer. :-)

Mvh Dan


Joh...prøv at se på de vedhæftede billeder der viser de vandrette 12mm MDF plader, som støtter forpladen....således at den 22mm tykke MDF forplade ikke vibrerer i takt signalerne. De 12mm tykke MDF plader som er skruet og limet til forpladen, er samtidig limet til trælisterne i samme højde. De 24mm tykke trælister fortsætter om til bagsiden, og bagpladen kan skrues i de to lister.
Bemærk at vintage enhederne monteres bagfra, hvorfor der må være fri passage for isætning af basenheden. Bagpladen i MDF 19-22 MDF er endnu ikke helt tilpasset, og skal monteres med to lodrette MDF stykker, som skrues/limes indvendigt på bagpladen. Der mangler nok en lodret liste til toppladen....men vi har forskelligt :p

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1416
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster