Itt D 245 SD - info

Rosinen i pølseenden

Re: Itt D 245 SD - info

Indlægaf sorenb » tirs 19. jun 2018 18:07

KlausM skrev:Hvis jeg må afbryde B&O diskussionen med et indlæg om ITT D 245 SD, ;) så lykkedes det at få bassen ud med varme, som sorenb foreslog; jeg hang højttaleren delvist i bassen med en ledning rundt om chassiset, varmede på kanten uden at varme på membranen, og svup, så dalede kabinettet langsomt mod gulvet, og bassen var fri.

:cool1:

KlausM skrev:Jeg er ikke med på hvad SD præcist står for, ud over at jeg fra Hackenbergs tråd kan se, at det er en forkortelse for Scanspeaks "Symmetric Drive" (SD), og noget med kobber i polstykket??


Deres "patent" er beskrevet her: https://patents.google.com/patent/WO1994027413A1/en?q=speaker&q=pole+piece&q=copper&q=ring&oq=speaker+pole+piece+copper+ring

KlausM skrev:Problemet med at få diskanten ud er nok større, da den sidder i det øverste kammer, som jeg ikke kan komme til gennem basåbningen, så min plan om at skifte kondensatorerne i dem, må nok skrottes.

Mvh Klaus

Måske en tildækning af diskanten, og efterfølende udfræsning af tre huller 10-20mm med en overfræser, fx helt tæt på skruehullerne, kunne gøre det lettere, at løfte diskanten vhj.a. af tre fladeskruetrækkere?
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Itt D 245 SD - info

Indlægaf cdp » tirs 19. jun 2018 20:11

Som Sorenb skriver, skruetrækker eller små fladmejsler, og gerne en metalplade med et større hul som enheden, til at lægge an på, for at undgå mærker. I øvrigt sjovt det er 4 ohm's basser - de er vel i serie, - ellers lidt hård kost.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Itt D 245 SD - info

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 19. jun 2018 20:29

KlausM skrev:Problemet med at få diskanten ud er nok større, da den sidder i det øverste kammer, som jeg ikke kan komme til gennem basåbningen, så min plan om at skifte kondensatorerne i dem, må nok skrottes.

Man kan vel - med et hulbor (eller evt en overfræser/stiksav) - bore (hhv. fræse/save) et stort hul i pladen, der adskiller det øvre og nedre kammer.
Enten kan man (måske) få delefilteret ud dén vej - eller man kan få diskanten ud: Med en hånd gennem hullet lægge tryk på diskantenheden og presse den udad hjulpet af lidt opvarmning på enheden (mener at plast-kanten kan tages af).
Det udborede/-fræsede/-savede træstykke genmontere i hullet og tætnes i sav-rillen med plastisk træ (+ males evt.).

Selvfølgelig en omfattende proces, men nye, gode kondensatorer kan gøre en stor forskel, så i dét lys kan det vel være anstrengelserne værd.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Itt D 245 SD - info

Indlægaf KlausM » tirs 19. jun 2018 21:26

cdp skrev:Som Sorenb skriver, skruetrækker eller små fladmejsler, og gerne en metalplade med et større hul som enheden, til at lægge an på, for at undgå mærker.

Både Søren og Kaptajnen foreslår rimeligt drastiske metoder for at få diskanten ud, jeg tror at jeg er til lidt mindre destruktive/indgribende metoder, jeg må lige lidt i tænkeboks.

cdp skrev: I øvrigt sjovt det er 4 ohm's basser - de er vel i serie, - ellers lidt hård kost.. ;)

Der er jo kun én bas i hver højttaler, så jeg forstår ikke helt hvad du mener med i serie???

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Itt D 245 SD - info

Indlægaf Helikon » tirs 19. jun 2018 21:55

Hvis du nu kan få 3 søm stukket gennem en skive træ og bukke enderne i en 90 gr. vinkel, hvor ombukket kan gå gennem skruehullerne, så kan ombukket presses ind mellem kassen og diskanten. Så er resten lige som med bassen.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Itt D 245 SD - info

Indlægaf cdp » ons 20. jun 2018 00:16

Der er jo kun én bas i hver højttaler, så jeg forstår ikke helt hvad du mener med i serie???


Sorry - jeg havde jo de 6090'ere i tankerne.. :oops:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Itt D 245 SD - info

Indlægaf KlausM » lør 23. jun 2018 12:02

Så lykkedes det at få diskanten ud, limen blev løsnet med lidt acetone rundt langs kanten af flangen kombineret med forsigtig varme. Jeg fik en 5 mm maskinskrue til at bide fast i et af skruehullerne i flangen, så vha. en træklods og et koben, fik jeg løftet diskanten ud via et træk i skruehovedet. Diskanten er på 4 Ohm og der sidder en 5uF kondensator i serie med den, det er delefilteret.

20180623_110550lille.jpg

Jeg havde åbenbart ikke fået koordineret helt med opvarmningen første gang, derefter fik jeg løftet 2 diskanter mere uden at der fulgte spånplade med på flangen. Kondensatoren i ITT 6060 er på 8 uF, samme ScanSpek-diskant men en gummiophængt bas, og diskanten er på 8 Ohm med en 10 Ohm modstand forbundet parallelt.

20180623_110857lille.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 36 gæster