Tandberg Studio Monitors

Rosinen i pølseenden

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf cdp » man 17. okt 2016 09:10

Så er der jo en oplevelse til gode - er der lighed mellem de 2 basenheder - ( SM og M-100 )
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf bjerager » man 17. okt 2016 09:16

his067 skrev:B&O 5700 er nogle af de bedste højtalere jeg har hør: Lidt svampede i bassen, men resten er bare rigtigt godt og klart.
Thomas (ældste søn) har mine MS150 som han er mægtigt glad for, men jeg synes at 5700 er bedre.....



Det svampede har jeg det svært med - men for pokker en lækker mellemtone og diskant. Gad godt høre de Celestion Ditton 66 som de deler enheder med. Faldt engang over sådan et sæt der var stillet til storskrald. Selv om de nu så meget hærgede ud ærger det mig at jeg ikke scorede dem
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf HrAndersen » man 17. okt 2016 10:24

Helt enig med bjerager; det er et rigtig godt match med Celestion mellemtone MF 500 (verdens bedste mellemtone ?) og diskant HF 2000.
B&O lavede jo faktist en variant af 5700. I stedet for den 10" Philips bas og en slavebas satte man en 12" SEAS i og kaldte den Beovox type 6257 leveret primær til Danmarks Radio. Det er ikke noget svampet i den bas.

For at vende tilbage til tråden; Tandberg Studio Monitors. Jeg finder det svært at sammenligne forskellige top højtalers kvalitet i forhold til hinanden. Det handler alt sammen om det rette match. Et sæt kan spille fremragende med en type forstærker for så at miste alt musikalitet med en anden. Det har jeg oplevet flere gange hvor skift af forstærker pludselig får det bedste frem i højtalerne.

Når vi er oppe i toppen af produktionen af de bedste vintage højtaler mærker, er de stort set alle fremragende, det handler kun om det rette match.
Jeg har aldrig hørt et par Tandberg SM, men jeg er ikke i tvivl om at de lyder fantastisk med eksempelvis en Tandberg receiver som de blev konstrueret til.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf Hackenberg » man 17. okt 2016 11:17

cdp skrev:Så er der jo en oplevelse til gode - er der lighed mellem de 2 basenheder - ( SM og M-100 )


Bassen i Beovox M-100 og SM er ikke ens. I SM er magneten MEGET større.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2113
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf bjerager » man 17. okt 2016 11:22

HrAndersen skrev:Helt enig med bjerager; det er et rigtig godt match med Celestion mellemtone MF 500 (verdens bedste mellemtone ?) og diskant HF 2000.
B&O lavede jo faktist en variant af 5700. I stedet for den 10" Philips bas og en slavebas satte man en 12" SEAS i og kaldte den Beovox type 6257 leveret primær til Danmarks Radio. Det er ikke noget svampet i den bas.

For at vende tilbage til tråden; Tandberg Studio Monitors. Jeg finder det svært at sammenligne forskellige top højtalers kvalitet i forhold til hinanden. Det handler alt sammen om det rette match. Et sæt kan spille fremragende med en type forstærker for så at miste alt musikalitet med en anden. Det har jeg oplevet flere gange hvor skift af forstærker pludselig får det bedste frem i højtalerne.

Når vi er oppe i toppen af produktionen af de bedste vintage højtaler mærker, er de stort set alle fremragende, det handler kun om det rette match.
Jeg har aldrig hørt et par Tandberg SM, men jeg er ikke i tvivl om at de lyder fantastisk med eksempelvis en Tandberg receiver som de blev konstrueret til.


Jep - sådan nogle type 6257 har jeg haft, endte hos Hackenberg
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1882
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf aj84 » man 17. okt 2016 15:18

Bass enheten i M100 er vel en SEAS 33 F-WKA-B.O. mens tandberg sm har en Goodmans med ref. nr 91120882502
aj84
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 nov 2014
Lokalitet: Norge

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf alfatron » man 17. okt 2016 21:09

his067 skrev:B&O 5700 er nogle af de bedste højtalere jeg har hør: Lidt svampede i bassen, men resten er bare rigtigt godt og klart.
Thomas (ældste søn) har mine MS150 som han er mægtigt glad for, men jeg synes at 5700 er bedre.....


Jeg var selv også overbevist om at 5700erne var de bedste, men ak, efter jeg har hørt andre spille så forekommer mig at bassen på 5700erne er umådelig mudret, det var i øvrigt samme problem jeg havde i starten med mine hjemmebyggede, jeg vil vove at sige at jeg har bedre lyd i mine hjemmebyg 2 vejs, end beovox 5700 kan præstere, må så igen nok sige at det igen kommer an på ørene der hører :cool1:
alfatron
 

Re: Tandberg Studio Monitors

Indlægaf msvendborg » ons 26. okt 2016 16:10

Hej.
Jeg håber der er ok at jeg lige stiller et spørgsmål.
Det sæt SM jeg har vil jeg mene er med palisander finer.
Den ene har skjolder efter potteplanter eller lign og jeg vil høre om der er en som ved om de er lakeret eller olieret.
Jeg vil jo gerne have dem så pæne som muligt, men ikke ødelægge dem i processen.
msvendborg
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 nov 2012
Geografisk sted: Ama´r
Lokalitet: Cph

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Dan63 og 16 gæster