Acoustic Research Højttalere

Rosinen i pølseenden

Acoustic Research Højttalere

Indlægaf KlausM » lør 19. jun 2010 18:35

Her er et andet af månedens fund, et sæt AR-10Pi i rigtig god stand. Dette er den tidlige model (af stempler fremgår at de er fra 1975), der er med messing skilte, hvor kabinetterne er af lidt bedre kvalitet, og bassen er blødere i ophænget end de senere modeller med det aluminium/sorte logo. Basserne er demonterede for at få nye skumkanter.

Billede

Delefilteret er specielt i denne model, idet der sidder en transformator (og en mega-kondensator) i indgangen på højtaleren. Reguleringen foregår på forpladen under klappen, der er nede på den højre højttaler. Dette muliggør, at niveauet kan reguleres på alle tre enheder, inklusiv muligheden for at øge output på bassen ved en placering frit i rummet. På billedet forneden ses transformator og mega-kondensator bagerst i kabinettet:

Billede

Fronten var lavet af 1" tykt skum, og de forvitrede med alderen og nye kan ikke købes mere. Jeg har fundet noget ½" skum, der kan skæres og lægges dobbelt, så det ligner det originale, her med de originale AR-10Pi/AR-11 standere:

Billede Billede

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 7. okt 2010 07:49, rettet i alt 7 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research AR-10Pi

Indlægaf Lahnet » lør 19. jun 2010 18:49

Tillykke med dem.

Jeg har engang været ved at købe et sæt, og jeg kom lige i tanke om at jeg har et link til den originale brochure. Du har den sikkert selv, men ellers er den her: http://www.classicspeakerpages.net/libr ... _brochure/
Lahnet
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 12 jun 2010
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: Klegod 6950

Re: Aoustic Research AR-10Pi

Indlægaf KlausM » lør 19. jun 2010 18:54

Lahnet skrev: jeg kom lige i tanke om at jeg har et link til den originale brochure. Du har den sikkert selv, men ellers er den her: http://www.classicspeakerpages.net/libr ... _brochure/


Tak, den hjemmeside er man jo nærmest tvunget til at kunne udenad, når man interesserer sig for "Østkyst højttalere". Brochuren har jeg også.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research AR-10Pi

Indlægaf Gottschalck » man 2. aug 2010 20:40

Fine højtalere.Tillykke med dem.
Du har temmlig mange af AR's modeller. Var det noget der solgte godt i Danmark?
Husker de mange reklamer og de gode test de fik mange steder.
Jeg støder sjældent ind i dem og dem jeg har haft, har været dødeligt hærget.
Havde dog et sæt AR3 imp. og de gjorde det dælme godt, husker jeg. En tidligere kæreste med store ....... delte ikke min opfattelse så de blev solgt!
Fixer du forøvrigt selv skumkanterne?
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Aoustic Research AR-10Pi

Indlægaf Edge » man 2. aug 2010 21:31

Ja Klaus hvor finder du dem dog henne? :) Jeg er ved at auktionere mit restende Sansui væk på Ebay.de og havde taget billeder med mine SP-L700 i baggrunden. En fyr fra Tjekkiet skrev til mig og spurgte om det var SP-L800 for sådan nogen manglede han i sin samling, da han fik at vide det var SP-l700 med uorginale basser bød han "kun" 10000kr for dem! men de bliver nu hvor de er, sammen med min CA-F1 pre. de er de bedste højtalere jeg har haft. Så hvis Sansui ellers havde lavet andre gode højtalere ville jeg osse være på udkig efter dem som du er med AR.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Aoustic Research

Indlægaf KlausM » tirs 3. aug 2010 09:23

Gottschalck skrev:Du har temmlig mange af AR's modeller. Var det noget der solgte godt i Danmark?


AR fik en ordentlig optur i Europa i start halvfjerserne, det var dengang at både Det Kongelige Teater i Kbh og Covent Garden operaen i London valgte AR-LST og AR-6/7 højttalere som PA anlæg, det gav en virkelig god markedsførings-platform. AR havde etableret produktion i Europa, først i Holland i slut tredserne men i start halvfjerserne flyttede fabrikationen til UK. AR etablerede Skandinavisk Hovedkvarter i Danmark i 73/74, og salget gik virkelig godt dengang herhjemme; Blandt etablerede HiFi nørder/guruer, var det især AR-3a, der var in i et seriøst High-End anlæg i første halvdel af halvfjerdserne. Alle dem der ikke havde råd til den/de dyre modeller, købte så de mindre modeller 5, 2ax, 6, 7 osv for trods alt at være med på AR vognen, selv fik jeg råd til et sæt brugte AR-7 i et satellit setup med en hjemmebygget sub-woofer.

BilledeBillede

Salget blev så hjulpet yderligere på vej, af alle de "stjerner" indenfor musikken, der bekendte sig til højttalere fra AR og blev afbildedet i AR's brochure materiale: Louis Armstrong, Herbert von Karajan, Miles Davis, Karl Böhm, Judy Collins, Arthur Fiedler, Don Ellis, James Frey, Seiji Ozawa, Dietrich Fischer-Dieskau, Jerry Mulligan mmfl. og vistnok uden at de fik en øre for det (men de fik nok et sæt højttalere forærende). Edgar Vilchur forstod det der med relationship management længe før det blev et Harvard Buzz-word; Bemærk at Louis Armstrong annoncen er fra 1958:

BilledeBillede

Gottschalck skrev:Havde dog et sæt AR3 imp. og de gjorde det dælme godt, husker jeg.


Jeg har også et sæt AR-3a Improved, der er en Europæisk videreudvikling af AR-3a, med et forbedret delefilter uden potmetre, men med samme enheder og kabinet. Den lyder rigtig godt, og det er rent faktisk den højttaler jeg lytter mest på, da den passer bedst ift størrelsen på mit lytterum. Som et kuriosum, er AR-3a Improved en sjælden og relativt ukendt AR model i USA, men den findes der, især via en ret stor export fra fabrikken i UK til Canada.

Gottschalck skrev:Fixer du forøvrigt selv skumkanterne?

Ja jeg har selv lært mig teknikken, ellers var jeg da blevet ruineret.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM søn 19. apr 2020 07:17, rettet i alt 12 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research

Indlægaf KlausM » tirs 3. aug 2010 09:48

Edge skrev:Ja Klaus hvor finder du dem dog henne?


Disse AR-10Pi er fra DBA, og mine AR-3a Improved er købt på ebay i Tyskland. Her er et billede af de 19 AR-6'ere Anders og jeg reddede fra det Kongelige Teater for et par år siden, hvor de var på vej til lodsepladsen:

Billede

Jeg har haft gode erfaringer med "købe" annoncer, hvis der er noget specifikt jeg har søgt.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research AR-LST-2

Indlægaf KlausM » ons 6. okt 2010 11:00

Siden tråden alligevel er blevet mere generelt om AR, sætter jeg lidt billeder ind her af næste projekt, et sæt af den lille LST kaldet LST-2. Den er som LST med enheder på tre flader, men hvor LST er med 12" bas og 4 Ohms enheder fra AR-3a, så er LST-2 med 8 Ohms enheder fra AR-5 (10" bas). Kabinettet er tilsvarende mindre

Billede

Billede

Alle seks diskant-enheder var brændt af da jeg fik dem, men nu har jeg fået seks erstatningsenheder samlet sammen. Mellemtone enhederne er alle OK. Delefiltret er som LST og 10Pi med en transformator i indgangen som er DC sikret ift forstærkeren med en 1000 uF kondensator og en 10 Ohms modstand:

Billede

Billede

De originale basser skal have nye skumkanter, men inden jeg rører ved delefilteret, vil jeg prøve at spille på dem med de originale delefilter komponenter.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM tors 7. okt 2010 07:54, rettet i alt 3 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research AR-10Pi

Indlægaf Gottschalck » ons 6. okt 2010 12:19

De ser dælme også fine ud. Det bliver godt at høre hvordan de spiller. Hvis alle 6 diskanter har været døde har de nok fået en god gang stryg - mon ikke?
Tænker stadig på min ven, hvis mor kylede sådan et sæt ud!! Øv
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Aoustic Research AR-10Pi

Indlægaf bjerager » ons 6. okt 2010 12:23

Dem gad jeg sgu godt høre en gang.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Aoustic Research AR-LST-2

Indlægaf KlausM » ons 6. okt 2010 13:26

Der er, ligesom i LST'erne, indbygget sikringsholder til at beskytte enhederne i LST2, men der var sat 3 amp sikringer i, så det hjalp ikke meget.

Prøvelyttere er velkomne, men jeg skal lige have nye skumkanter på først.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research Højttalere

Indlægaf bjerager » fre 17. dec 2010 21:09

Så, nu er de der ar-10pi mine - de står her i stuen og spiller. Og gør det ret godt.

jeg har haft mulighed for at sammenligne dem med nogle JBL L100 i dag, og det var en sjov oplevelse at høre de to forskellige lydfilosofier for fuld udblæsning.

Jeg er umiddelbart set glad for den lydfilosof, som AR repræsenterer. JBL'erne er sjove til fest og ballade, men hjemme i stuen lyder AR'ene dejligt klare i lyden. Og så er bassen helt forrygende for nogle højtalere i den størrelse. Dyb, fast og dejlig åben og fri.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Aoustic Research Højttalere

Indlægaf KlausM » lør 18. dec 2010 00:09

Dejligt med endnu en AR-devotee. AR-10Pi er også en meget speciel oplevelse, elegant og kontrolleret, ikke anmasende men alligevel til stede.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Aoustic Research Højttalere

Indlægaf bjerager » lør 18. dec 2010 11:49

Ja, elegant er vel en meget god beskrivelse af lyden fra dem. Jeg spiller med diskanterne i -3 db position. I forhold til de carlsson'er, som jeg havde stående i forvejen virker toppen meget mere "forward", og kommer derfor til at virke lidt rigeligt anmasende, hvis ikke den dæmpes lidt. Men så fungerer det også helt fint - dem får jeg uden tvivl meget glæde af. Jeg kommer nok til at eksperimentere lidt med placering og justeringer af dem i de kommende dage. De står vel ca 15 cm fra bagvæggen nu, med bassen justeret i 2pi position. Og bassen imponerer meget. perspektivet er også fint, men de står i øjeblikket en halv meter for langt fra hinanden, og måske skal de en anelse længere væk fra bagvæggen.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Aoustic Research Højttalere

Indlægaf bjerager » man 20. dec 2010 10:15

Jeg bliver sgu gladere og gladere for dem. Der er rigtigt godt styr på tingene, de er ret detaljerede. Deres klang er måske lidt til den kolde side. Gad godt høre dem på nogle rørforstærkere med mange muskler. Eller måske en stor klasse A drevet transistorforstærker. Delefilteret på dem og muligheden for at indstille basgengivelsen gør dem vist til en temmelig tung højtaler at drive med en grim impedanskurve. Godt nok har min the end millenium mange kræfter, og det virker ikke som om den lider af åndenød. Men alligevel.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 153 gæster