JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Rosinen i pølseenden

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf mellon » søn 16. dec 2012 22:22

Vælger Sonet'ten. Lige meget med lyden inden for, når vejret er til det er
musikken fra en sonet ( min er 2 takst ) så skøn :-)
mellon
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 09 jun 2012
Geografisk sted: Himmerland
Lokalitet: Veddum/Rønbjerg

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf mcs_5 » søn 16. dec 2012 22:54

Tonni skrev:Hvorfor ikke Westminster?

Jeg synes det er nogle gyselige skrumler, men det er nok bare mig der er noget ivejen med ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Tonni » søn 16. dec 2012 23:14

Tjoe... Hvad skal man med tre pejse i en 1½ værelses... :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Max » søn 16. dec 2012 23:43

mcs_5 skrev:Jeg synes det er nogle gyselige skrumler, men det er nok bare mig der er noget ivejen med ;)


Nej, de er da nogle gyselige skrumler, men det er jo ligegyldigt bare de spiller. Kan man ikke holde ud at se på dem, ja så kan man jo bare pakke dem væk påe en eller anden måde.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Mini-Paragon på ebay.com (lidt OT...)

Indlægaf Captain Phoenix » tors 3. jan 2013 06:47

Nogen har tilsyneladende fremstillet Paragon'en i en 1:5-skala-udgave (og med separat subwoofer).
Måske en mulighed som PC-højttaler på skrivebordet...
:Skor:
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... rid=229466

Tror også at Arne Jacobsens Ægget-stol sælges i en mini-udgave (helt uanvendelig - med mindre man er 30 cm høj). Den slags er vel det endelige bevis for at noget er blevet et ikon...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Max » tors 3. jan 2013 11:59

Hej Claus

Der fremstilles mange forskellige af de der mini møbler :)*

http://www.brdr-sorensen.com/category/m ... obler.html
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Captain Phoenix » tors 3. jan 2013 12:15

F*** - det gør der minsandten også...
Er sikkert meget gammeldags, men hvordan kan nogen finde på at fremstille Y-stole i skala 1:6 - og tro at de kan lave forretning ved at sælge den for kr. 2200,-/stk. :QQS:
En full-size Y-stol koster under det dobbelte (og kommer hyppigt på tilbud til under 4000,-)
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf MDA » tors 3. jan 2013 12:22

Det er for folk som har penge nok, eller gerne vil have det til at se sådan ud.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3370
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Max » tors 3. jan 2013 13:21

I det her forum burde der da være fuld forståelse for den slags. Det er jo som at samle Matchbox biler og Airfix flyvemaskiner.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf MDA » tors 3. jan 2013 15:01

Lige præcis, jeg kunne ikke drømme om at smide flere tusinder kroner efter et frimærke, men dem der samler på frimærker ryster sikkert også på hovedet af os. :Skor:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3370
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Nilau » tirs 5. feb 2013 09:08

Jeg er rystet! :QQS:

Og jeg kan overhovedet ikke 'genkende' lyden fra en Paragon ud fra Fredmarantz' beskrivelse.

Først og fremmest er der dét med stereoperspektivet. Det er imponerende! Det fantastiske lydbillede som denne højttaler er i stand til skabe er endda ikke særlig afhængigt af hvordan man er placeret i forhold til den. Så jeg kan slet ikke forstå at en bruger talte om et meget smalt sweet spot.
Mht. til manglende bas, og for megen øvre bas og en stærkt dominerende mellemtone..: Der må have været noget riv-rav-ruskende galt med enten højttaleren eller den tilhørende elektronik. Sørgeligt at høre om den ejer der i blinde (?) var begyndt at ændre på delefiltret. Var der ikke også noget med, at den beskrevne Paragon blev drevet af nogle meget kraftige PA-effektforstærkere? Paragon er en meget effektiv højttaler, så en pæn del af 'katastrofen' hidhører nok fra disse forstærkere, som sikkert ikke lyder særlig godt når der næsten ikke lukkes effekt ud af dem.
En JBL Paragon skal på ingen måde gengive som beskrevet i flere indlæg.

Ikke alle ejere af en Paragon fortjener at have en sådan højttaler! Heller ikke nordmanden i annoncen, der har højttaleren placeret i et lillebitte rum - og som ovenikøbet har placeret et grimt TV oven på den. Han burde skamme sig! ;-)


MVH.
Niels L.
Nilau
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: 27 aug 2010
Lokalitet: København Ø.

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 11:08

Nilau skrev:Jeg er rystet! :QQS:

Og jeg kan overhovedet ikke 'genkende' lyden fra en Paragon ud fra Fredmarantz' beskrivelse.

Først og fremmest er der dét med stereoperspektivet. Det er imponerende! Det fantastiske lydbillede som denne højttaler er i stand til skabe er endda ikke særlig afhængigt af hvordan man er placeret i forhold til den. Så jeg kan slet ikke forstå at en bruger talte om et meget smalt sweet spot.
Mht. til manglende bas, og for megen øvre bas og en stærkt dominerende mellemtone..: Der må have været noget riv-rav-ruskende galt med enten højttaleren eller den tilhørende elektronik. Sørgeligt at høre om den ejer der i blinde (?) var begyndt at ændre på delefiltret. Var der ikke også noget med, at den beskrevne Paragon blev drevet af nogle meget kraftige PA-effektforstærkere? Paragon er en meget effektiv højttaler, så en pæn del af 'katastrofen' hidhører nok fra disse forstærkere, som sikkert ikke lyder særlig godt når der næsten ikke lukkes effekt ud af dem.
En JBL Paragon skal på ingen måde gengive som beskrevet i flere indlæg.

Ikke alle ejere af en Paragon fortjener at have en sådan højttaler! Heller ikke nordmanden i annoncen, der har højttaleren placeret i et lillebitte rum - og som ovenikøbet har placeret et grimt TV oven på den. Han burde skamme sig! ;-)


MVH.
Niels L.


Hej!

Ja- det kunne være en mulig forklaring - men på trods af, at proff-slutrin kan være kontante - så tror jeg slet ikke, at disse vil kunne rykke lyden SÅ meget i den beskrevne retning. Mange proff.-sluttrin kan faktisk spille ganske Hifi-agtige.Den første gang, jeg høret Paragon var som tidligere skrevet i 1979 (ca) - og dengang var denne højttaler drevet af en Soundcraftsmen PE2217 (tror jeg den hed) som pre-amp og den klassiske H/K 16A Citation til resten. Grammofonen, som der blev spillet på dengang (der var ikke cd af indlysende årsager) - var en Thorens TD-124 m SME SII med en Ortofon M20FL.
Men jeg tror, at man uanset, hvilken forstærker, man spænder på sådan en højttaler, så vil man høre dens karakteristika - og som der oftest er bred enighed om, så hidrører lyden fra højttalerne og akustikken en ganske væsentlig del ( mere end 80%) af det samlede lydindtryk, så en anden forstærker type - fx den i sin tid dedikerede JBL-energizer, tror jeg ikke vil kunne have rykket dette nævneværdigt. Man kan ikke vaske striberne af en tiger....

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. feb 2013 11:21

Nilau skrev:Der må have været noget riv-rav-ruskende galt med enten højttaleren eller den tilhørende elektronik. Sørgeligt at høre om den ejer der i blinde (?) var begyndt at ændre på delefiltret.


Det var ikke ejeren af højttaleren, som har haft "pillet" i filtret, men derimod et firma, som har ændret "noget" - Firmaet beskæftiger sig normalt med meget dyrt og avanceret hifi-udstyr og må anses for at vide, hvad de har med at gøre.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Torben » tirs 26. mar 2013 01:57

om Paragon - har set den hos EMI Abbey Road for længe siden, ja også hørt dem.
Jeg har været Scenetekniker i Tivoli Varieteen for længe siden - meget længe siden.
Svend Asmussen - JAzz violin legende - skulle med sit gamle orkester spille hos os.
HAn kom med 2 paragon, den ene stod bag bagtæppet, den anden satte vi oven på proceniet - "Rammen" omkring scenen.
Jeg glemmer aldrig den lyd de to Paragon lavede - de var perfekte til hans violin.
På stueniveau e de nok svære at styre - men i "fri scene" var de eminente.
En flot sprød klang - vi sendte også han "kontentum" lyd (effekt lyd) ud over dem.
Fornemt!
Om jeg ville have en hjemme ?
Aldrig - er glad for mine noget mindre dramatiske JBL højttalere!
Meed de bedste hilsner Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Fredmarantz » tirs 26. mar 2013 02:12

Jo - Det kan nok godt have lydt ok med den rigtige "tuning" af violin+ Paragon og mellemliggende elektronik. Men en violin har heller ikke noget at gøre under 200Hz - netop det område, hvor jeg synes, at en Paragon udviser sit største Paradoks.

Med henblik på den særlige Asmussen-lyd - den lidt top-afrundede violinlyd - kan de såmænd godt have været fine. Hifi?

Men at vælge Paragon til dette er da efter min bedste overbevisning "noget langt ude" ( man kunne allerede den gang få aldeles fremragende instrumentforstærkere/højttalere- Det kneb vist mere med violintransducere. Men længe leve eksperimenterne - som bl.a. Les Paul jo også har besjælet musikverdenen med.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 138 gæster