JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Rosinen i pølseenden

JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Fredmarantz » søn 16. dec 2012 02:52

Hejsa!

I en anden tråd her på forum blev der tale om denne legendariske højttaler fra JBL - og da jeg har været så heldig at kunne komme til at lytte på denne højttaler ad flere omgange i et tidsspænd fra ca. 1979 - til for et års tid siden - og da jeg ved tidligere lejligheder - især her på forum, har skrevet, at jeg ikke synes så voldsomt godt om dens lyd, vil jeg prøve at skrive lidt om mine oplevelser med Paragonen.

Jeg har hørt to eksemplarer af Paragon - en her i DK og én i Norge.

De stod i to forskelligev typer lokale og derfor var lytteindtrykkene selvfølgelig ikke ens, men de bærer alligevel i samme retning.

Den ene Paragon står i en lidt stor stue med "dansk stuestandard" - indretning - ca. 5 x 10 m - normal højde til loft , gulvtæppe v til v. og ikke tæt pakket med møbler, men møbler som sofa - et par stole - reolsystem ved den ene væg. samt gardiner - alt i alt et relativt veldæmpet lokale med relativt god plads.

Musikkilden var hhv. LP og CD, gengivet gennem et par temmelig kraftige proffesionelt orienterede sluttrin.

For mange år siden blev jeg ringet op af ejeren (19ca79) og han spurgte om, jeg kunne komme forbi en dag og kigge lidt på opstillingen af Paragonen, da han ikke var helt tilfreds med lyden. Jeg tog derom og det var evident, at lyden var "lidt mærkelig" - når man nu tænkte på, hvad det var for en højttaler (voldsomt dyr - og bestykket med sværgods). Lyden på daværende tidspunkt blev kun spillet på LP - og Paragonen kunne spille højt og ret dynamisk, men var temmelig begrænset i sit frekvensområde - især nedadtil. Jeg oplevede den som afrullet kraftigt fra ca. 80 Hz og ned. altså INGEN dybbas eller noget der ligner. Fraværet af denne bas fik området fra ca. 80 Hz og et godt stykke ved op i mellmtonen - til ca. 5-6K til at dominere voldsomt. Især nederste del af mellemtonen fra ca. 80 - 300 Hz er voldsom og "kasset". Ligeledes oplevede jeg ikke et stereoperspektiv, som er nævneværdigt. Den øverste top ( 2 x 075/2402) var nærmest fraværende. Vi har altså en højttaler, som spiller fra 80Hz - 6KHz

Så ét er, at man har en for mig uheldig frekvensgang - og noget andet er, at den "Dybeste" del af gengivelsen (80-300Hz) dominerer på en særlig "kasset" måde gjorde, at jeg tænkte, at der enten var noget galt, eller at Paragon bare lyder sådan. Hvis man forstiller sig at man smed et par LE15A / 2215 i et stort klædeskab uden tøj eller et opretstående klaver el. lignende, og lod det spille højt, vil de fleste nok kunne fornemme, hvordan det ville lyde - og sådan ca. vil jeg karakterisere bunden på en Paragon. - altså kasset - boomy - og ikke nående ret langt ned.
Måske endda med en fremhævning af området omkring de 80-100Hz.
Mellemtonen er ikke særlig velopløst og fin, som man ellers kender den fra JBL's horndriver (der sidder trods alt en 2" driver x 2 i en Paragon - og folk med hang til JBL ved udemærket, hvad sådanne enheder er i stand til :shock: .

Mellemtonen er mørk og ikke særlig veldefineret - tilfører ikke noget til stereoperspektiv. Toppen er på det nærmeste fraværende 6-7 KHz og op, hvilket også i et vist omfang kan forklare det diffuse/manglende stereoperspektiv. (både bredde og dybde). Der blev spillet med moderat til halvhøj lydstyrke.

Vi eksperimenterede (1979) lidt med placeringen fra bagvæg og ligeledes skilte vi den ad - trak den buede front op - og delte højttaleren i to - satte halvdelene fra hinanden og spille igen. Dette hjalp en del, men det er uinteressant, da man godtnok ikke har en Paragon for at skille den ad :QQS: , men den kom aldrig rigtig "i havn".

Siden har jeg været der nogle få gange igen - bl.a. for at høre den igen - og der var i mellemtiden lavet lidt i filtrene - formentlig med henblik på at rette lidt op nogle af de tidligere beskrevne fænomener. Øret husker dårligt, men jeg oplevede stadig de nævnte karakteristika og syntes at det var skuffende. Jeg havde min dreng på dengang ca. 20 år med derom - og han kiggede på mig og så lidt "diffus" ud, da han hørte den - han havde nok forventet noget andet??

Min oplevelse i Norge er tæt på det samme, men lokalet dennegang var meget åbent og kæmpestort - udæmpet og på alle måder et lokale, hvor det måtte svært svært at være en Paragon. Igen oplevede jeg manglende dybbas og stereoperspektiv fraværende - dette eksemplar lød, som jeg husker det lidt skarpere, men det kan sagtens være lokalet, som var lidt "hårdt".

Hvis jeg skulle tænke på noget musik, som alligevel kunne egne sig til Paragonen, må det være croonerjazz fra 50'erne -


Billede

Denne højttaler betragter jeg som det største paradoks i Hifiverdenen - at man på den ene side har en højttaler, som i mine øjne er Gudesmuk og "to-die-for" designet - loaded med topnotch enheder - og bærer en nærmest mytologisk status - er dyr som bare helvede ......... og så med den lyd??

Jeg er altid kommet ind i lokalerne med denne højttaler med en vis ærefrygt - og har altid tabt kæben, fået lidt kløe - blevet stakåndet - og nøjedes med i mit stille væsen at gå hen og "a'e" lidt på den - Det SKAL man altså :cool1:
Begge eksemplarer, som jeg har hørt, har været velholdte og det er en glæde at se, at der faktisk køres vedlighold på dem - som består af træolie en gang i mellem og ingen fantasifulde tweaks, som ikke kan føres tilbage til original.

Billede


Man kan læse en masse om den på http://www.audioheritage.org

og så fandt jeg lige denne nu overståede auktion på Ebay...som illustrerer en del......Jeg har aldrig set den i sort før...

http://www.ebay.com/itm/MINT-Cond-JBL-P ... 2324878bdc

Ovenstående er selvfølgelig stærkt subjektivt - og der kan være folk, som har lydmæssige præferencer svarende til Paragon - og jeg må da nævne, at der kan være musikarter eller måske ligefrem akustiske miljøer, hvor man alligevel godt kan få en relativt god lyd ud af sådan en højttaler. Der findes nogle enkelte lydklips på youtube, som i et vist omfang kan illustrere, hvordan sådan en ca. lyder, selvom det jo aldrig er noget der kommer i nærheden af selv at være til stede.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf stiv » søn 16. dec 2012 10:18

Fredmarantz skrev:Hejsa!

Jeg er altid kommet ind i lokalerne med denne højttaler med en vis ærefrygt - og har altid tabt kæben, fået lidt kløe - blevet stakåndet - og nøjedes med i mit stille væsen at gå hen og "a'e" lidt på den - Det SKAL man altså :cool1:

Vh
Freddy


Hej Fredmarantz, som mand er der ting som er helt OK at gøre, at trykke på bobleplast, at sparke til dæk, at kigge på huse man ikke har råd til og selvfølgelig, at a'e lidt på den (som du skriver ovenfor) :lol:

Ellers en fed beskrivelse om dine lytteindtryk :OLO: kom til at tænke på, har man plads til den...!
Senest rettet af stiv søn 16. dec 2012 11:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Gottschalck » søn 16. dec 2012 11:36

Sikken et fint indlæg du her har begået Freddy. Jeg har kun set, men ikke hørt den fine sag fra JBL og har da også altid haft interesse i at høre herligheden. Jeg må også medgive at det er svært at drage paralleller til lignende ting inden for hifiverdnen, som på samme måde er omgærdet af mystik omkring de musikalske evner. Højtaleren var dengang voldsom dyr og eksotisk i forhold til alt andet og det i sig selv er nok med til at gøre den berømt.
Jeg husker en besøgs artikel i Hifi & Elektronik hos en gut i Århus og husker anmelderens begejstrede beskrivelse af selve opbygningen og materialerne, men mere vævende beskrivelse omkring lyden.
Skal jeg drage paralleller til hypede og meget dyre tingester der kan frembringe lyd, er en stor skuffelse jeg tidligere har oplevet en højtaler (husker ikke navnet) der ved hjælp at ionisering kunne spille stereo med kun en højtaler. Det var som jeg husker det en tysk konstruktion og lyden var mildest talt skuffende.
God søndag
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. dec 2012 13:31

Freddy - 1000 tak for din meget fine beskrivelse af lyden fra Paragon'erne.
Der er nok ikke mange af os, der kommer i nærheden af dem in real life.

Mangel på dybbas, boom i øvre bas/nedre mellemtone, uklart perspektiv og for lidt diskant...
Kedeligt for prestige-højttaleren fra en af "de store". Og når man tænker på kvaliteten af de enheder, der indgår, kan det virke uforståeligt at JBL-flagskibet ender dér.

Men måske er det alligevel ikke så mærkeligt, når man fordyber sig lidt i selve konstruktionen.
Prøv f.eks. at kigge lidt på tegningen her.

Billede

Bas: 15" enhed m. kraftig magnet i et frontladet horn med et meget lille bag-kammer. Det peger jo ikke just på dyb bas - snarere stor følsomhed/høj effektivitet.
Og det hænger så igen godt sammen med situationen, da Paragon'en blev designet i midten af 1950'erne: Her var forstærker-effekterne trods alt begrænsede, så følsomhed var vigtig (og måske gik lyd-optagelserne i LP'ens absolutte barndom heller ikke så dybt).
Alt i alt giver det en vis mening hvis kalenderen står på 1957, hvor Paragon blev sat i produktion.

Boomet i øvre bas kan meget vel blive forstærket af de ret store kabinetflader, der nok vil spille noget med, da dæmpningen (og materialetykkelsen?) er begrænset.
Og så står højttaleren meget tæt på gulvet (= øget og buldrende bas).
Iøvrigt var Paragon'erne i høj grad individuelt håndværk, hvor konstruktions-tegningerne i højere grad lå i hovedet på håndværkerne/kabinetbyggerne - og ikke i detaljer kom fra ingeniørerne/forskningsafdelingen - så det er nok begrænset hvor meget akustisk videskab, der har været ind over...

Mellemtone-hornene peger ind mod den buede plade i midten. Angiveligt for at modvirke, at den rette niveau-balance mellem H og V kanal (sweet spot) kun findes indenfor et meget smalt område. Ved at "skyde" mellemtonen ind i den buede plade får man spredt mellemtonen - men det er ikke underligt, hvis den samtidig bliver meget diffus (som Freddy netop beskriver) da lyden vil komme fra mange forskellige steder (punkter på pladen) - og vil være ude af fase, da de skal bevæge sig forskellig afstand afhængig af hvor på pladen de kommer.

Og det bliver bestemt ikke bedre af, at alle tre enheder befinder sig på meget forskellige planer/afstande til lytteren. Prøv lige at se på tegningen hvor forskellig en strækning, en lyd-impuls, der afgives samtidig af de tre enheder, skal rejse inden den når lytterens øre (f.eks. 4 m foran højttaleren).
Det bringer faseforholdene helt ud af kurs og giver helt sikkert et diffust stereo-/lyd-billede, hvor det kan være svært at afgøre hvor de enkelte instrukenter/stemmer kommer fra.

Den tilbagetrukkede diskant kan nok (delvis) skyldes delefilter-komponenter - og måske diskantens placering inde bagved mellemtonehornene. Dette synes at følge en noget anden "sprednings-filosofi" end den der er for mellemtonen (og virker ikke gennemtænkt). Her har svenske Stig Carlsson (Sonab) utvivlsomt fat i noget der er meget rigtigere når det kommer til spredning og rum-integration (men det er en anden historie - og en anden tråd).

Hvis der er hold i min lille akustiske filosofisk-arkæologiske eksercits ovenfor, så er det egentlig ikke så mærkeligt, at Paragon lyder meget ringere, end hvad man skulle tro udfra de anvendte enheder. Eller prisen. Eller hvad JBL ellers kunne præstere når de virkelig ville, dengang de var på toppen.

Billede

Men flot er den nu alligevel...
Sikket et held man ikke har 200.000,- øremærket til højttalere!
For skulle man så købe den fordi den er det ikon den er - eller lade være fordi den ikke lyder ret godt???

Mere læsestof findes bl.a. på: http://www.audioheritage.org/html/profi ... aragon.htm
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf angute » søn 16. dec 2012 14:19

Til den der har 200.000,-kr i overskud:
http://www.dba.dk/jbl-paragon/id-87922215/
angute
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 jul 2010
Lokalitet: 7400

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf thov » søn 16. dec 2012 14:23

Jeg oplevede den engang på en udstilling.
Der lå Svend Asmussen på pladespilleren, og stod man i 'The sweet spot', midtfor og tæt på, havde man Svend lyslevende foran sig.

Ulempen var bare, at 'live' fornemmelsen kun optrådte ved temmelig høje lydtryk, så begejstringen fra de omkringliggende stande, var - mildt sagt - fraværende.

Så måske er det det der er Paragonen's akilleshæl - Den ligner et møbel til et mellemstort hjem, men er det bare slet ikke.
thov
 
Indlæg: 74
Tilmeldt: 16 maj 2010
Geografisk sted: 2830 Virum
Lokalitet: Virum

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Max » søn 16. dec 2012 14:57

Det er da godt man ikke har plads til det grimme skrummel, så risikere man da ikke at falde for at købe sådan en eller et par Westminster.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Tonni » søn 16. dec 2012 19:13

Hvorfor ikke Westminster?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Captain Phoenix » søn 16. dec 2012 19:17

Tonni skrev:Hvorfor ikke Westminster?

Jeg tror Max er ironisk/joker - Westminster er vel et andet ikon.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Tonni » søn 16. dec 2012 19:27

Ja det med ikon har du ret i...

Har aldrig hørt et sæt, men drømmer jævnligt!!!

Billede
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Max » søn 16. dec 2012 19:33

Tonni skrev:Hvorfor ikke Westminster?


Fordi jeg ikke har plads, og kun derfor.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Tonni » søn 16. dec 2012 19:41

Oki! Så er vi to Max! Plus måske en lille bagatel, der hedder pentionsopsparing... :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Max » søn 16. dec 2012 20:02

Tonni skrev:Oki! Så er vi to Max! Plus måske en lille bagatel, der hedder pentionsopsparing... :)


Måske investeringen kunne følge med opsparingen de senere år.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Bent Egholm » søn 16. dec 2012 20:15

Paragon eller Westminster? Jeg foretog valget tidligere i år...jeg købte en Saab Sonett V4 i stedet for!
Iøvrigt har jeg ikke plads til de store højttalere og heller ikke råd...
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Max » søn 16. dec 2012 20:32

Når man kikker på ting der bliver ikoner, ja så kan man vel sige at man faktisk ikke har råd til at lade være med at købe dem. Det egentlige problem er jo at de fleste af os ikke bryder sig om risikoen.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Bing [Bot] og 156 gæster