JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Rosinen i pølseenden

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Torben » ons 27. mar 2013 02:40

Svend Asmussen har altid eksperimenteret med lyd i den bedste klasse - hans båndoptager dengang var en Studer med de bredere bånd!
Hans valg af Paragon til violin var perfekt - instrumentet stod sprødt og flot!
Som jeg skrev var de også til andet - kontentum samt afspilnig af ánden musik.
Jeg hørte dem også i England - de var enestående til såvel rock som mere seriøs musik.
De skulle selvklart have de optimale muligheder - men så var det - dengang - også en helt overvældende oplevelse.
I London fortalte de om amerikanerén der havde to PAragon - en til højre kanal - og en til venstre kanal!
Men kort - Asmussen valgte klogt og flot!
Besøg i øvrigt LEs Paul Museet - hans eksperiment udstyr var forfærdeligt at se på - men lyd var han god til - meget endda.
mvh Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf Torben » fre 29. mar 2013 02:08

ejg vil ikke kalde "PAragon " for en gammel skænk - den spillede en sal med en masse menensker fint op!
Måske skal der virkelig "rum" på for at få den til at lyde flot!
Lige netop som scene højttalere var de gode
Gode historier om dem der var ?
Joh - en dag til et træf måske!
Der var så mange - Harry Belafonte der sad på scenen og hjalp lysfolkene med at om montere lys til vores standard!
En historie om Belafonte - Miriam MAkeba, en sangerinde der blev berømt for at synge med "klick" kom til USA for at synge med Belafonte - hun var ked af det, havde vrøvl med indvandrermyndighederne og meget andet.
Belafonte lyttede til hende, vendte sig mod en af sine medarbejdere og sagde "fix it"
Makeba fortalte mig at det var de smukkeste ord hun i sit liv havde hørt - og alt blev "Fixed"
For jazz folk i øvrigt, da vi havde hende i DAnmark var hends daværende mand Hugh MAsekela med hende, spillede også et par numre på scenen - det var spændende jazz, intenst og godt.
Vi havde dem med i Montmartre hvor han gav et per numre - huset summede! Berømte tjener Harvey Sand sagde "den slags musik har jeg sgu aldrig hørt før - satans også"
Med venlig hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf stiv » fre 29. mar 2013 14:04

Lige et åbent spørgsmål...er der nogle andre producenter som har fremstillet et noget lignende komplet højtaler-møbel, som det i tråden her, (tænker selvklart ikke på "Soundbar til TV) ...?
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf alsendk » ons 10. apr 2013 17:19

Jeg har haft glæden af at lytte til skrumlet en hel aften, i dejligt selskab med ejeren, en englænder bosat i York England. En god Ardbeg Whiskey, og en stak cd`er med Händel Beethoven, Jackie Leven, Loreena McKennitt, Jackson Browne, Peter Gabriel, The Clash osv.
Lyttelokalet var 2`salen i et gammelt smukt renoveret Pakhus, med masser af træ, trægulv,bærende bjælker, og pudsede murstens vægge, og stager hængende på væggen med levende lys, kort sagt, alle de ydre rammer for en lytteværdig aften var til stede.
Jeg har før hørt JBL D44000 Paragon chatollet i en mindre stue i Holte, og sammenligningen med dette store ca. 100¤2m store rum, kunne slet ikke sammenlignes
Her blev chatollet fyret af for fuldt tryk, og imponerende var det...simpelthen imponerende stofligt, dynamisk, mave sugende, og melodisk vidunderligt.
jeg manglede INTET hvad angår dyb bas. Den var tør, træagtig og aldeles tilstede, uden på noget tidspunk at virke anmassende. De store horn var nærværende, uden overhovedet at have tendens til at lyde `dåset`
De gengav alle de øvre toner forbilledligt, og det var umuligt for mig , fra min siddeplads ca. 6-8 meter foran kommoden, at høre de øverste enheder tage over. Fra mit sweet point, som var større end fire meters bredde hvor jeg stod - og sad, var der en ideel overlapning af alle tre enheder, og aldrig har Watermusic, og Peter gabriel lydt bedre end her. Jeg var vildt imponeret, og undrer mig over kommentarerne her....men vil dog tro, at Lansings store skrummel ikke har fået lov til at udfolde sig i de helt rigtige omgivelser.

Må lige tilføje at hardwaren bestod af 2 stk Quad 909 opsat som mono blokke, med tilhørende Quad cd afspiller
helt igennem britisk :O)

Vel hjemme igen, må jeg imidlertid erkende, at musik også lyder godt igennem et par Diamond 800 B&W kabinetter, som desværre ikke er mine, men som er ejet af en god ven.
med venlig
hilsen
Allan
Brugeravatar
alsendk
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 apr 2013
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: 4700

Re: JBL D44000 Paragon - lytteindtryk

Indlægaf angute » lør 16. jan 2016 03:05

Nå, så blev man medlem af den forholdsvis lille skare af folk som har set, a'et og hørt JBL Paragon. Det er et rigtig flot møbel, flot håndværk og meget tung efter ejeren, som har brugt en kran til at få det ned fra 1.sal til stueplan.
Jeg blev noget skuffet over lyden fra det, kom ligesom kun fra buen og manglede perspektiv, kan godt være det kan spille højt, hørte forskellige indspilninger fra High Fidelity's reference cd'er + andre som jeg havde med, som jeg kendte til, for at prøve at sammenligne lyden til mine derhjemme, det er selvfølgelig svært når man ikke havde sine egne højttalere til at stå ved siden af, så man kunne skifte imellem dem.
Om jeg vil have det, hvis jeg fik det tilbudt ?- jooooo måske, men ikke for at høre musik på det, måske som pyntemøbel.
Jeg vil meget hellere høre musik på mine egne OB-højttalere, de er ikke vintage, så jeg må nok hellere lade være med at omtale dem her !!
angute
 
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22 jul 2010
Lokalitet: 7400

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 167 gæster