Ærgeligt

Rosinen i pølseenden

Re: Ærgeligt

Indlægaf Max » tors 2. maj 2013 10:22

zaragon skrev:Hej Max.... er du nu helt sikker på det? -man kan jo købe kantophæng separat f.eks. på e-bay, har jeg set. Da jeg i sin tid fik mine Windsor's kantophæng fornyet, skiftede man da ikke det hele.


Ja, det er jeg sikker på. Og det er korrekt at der sælges nye kantophæng til Tannoy, men det er ikke originaldele og de passer ikke alle sammen lige godt og der er mange der har skiftet dem selv med mere eller mindre suces. Jeg har et par HPD385A og dem har jeg da fået recooned en gang i de 30 år jeg har haft dem og når det trænger igen, ja så får de nye coones igen, Poul halvpris ordner med glæde det for 1900 kr. pr. stk. og det er faktisk billigere end det var for 10-15 år siden :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ærgeligt

Indlægaf Woood » lør 4. maj 2013 09:44

Vil en udvide sin horisont vedr. akustik og især JBL's syn på sagerne har JBL jo i flæng begået et hav af tekniske noter. Følgende link rammer ind i JBL tekniske bibliotek og hvis Tech Note: Volume 1, #12C nærlæses, vil JBL's kryptiske polaritets konvention åbenbares.

http://www.jblpro.com/catalog/general/t ... D=27&Run=1
Woood
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 okt 2012
Lokalitet: Jammerbugten

Re: Ærgeligt

Indlægaf zaragon » søn 5. maj 2013 09:41

Woood skrev:Vil en udvide sin horisont vedr. akustik og især JBL's syn på sagerne har JBL jo i flæng begået et hav af tekniske noter. Følgende link rammer ind i JBL tekniske bibliotek og hvis Tech Note: Volume 1, #12C nærlæses, vil JBL's kryptiske polaritets konvention åbenbares.

http://www.jblpro.com/catalog/general/t ... D=27&Run=1


hej og tak for link'et! Det kræver jo næsten, at man må få nye briller og gå på antabus, for at forstå det hele.. :lol: Det er i sandhed en hel videnskab. Og jeg forstår slet ikke, hvorfor JBL har valgt at ændre polaritet på produkterne... :shock:

bedste hilsener, og go' søndag!
-z- :thumbsup:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Ærgeligt

Indlægaf Max » søn 5. maj 2013 10:24

zaragon skrev:hej og tak for link'et! Det kræver jo næsten, at man må få nye briller og gå på antabus, for at forstå det hele.. :lol: Det er i sandhed en hel videnskab. Og jeg forstår slet ikke, hvorfor JBL har valgt at ændre polaritet på produkterne... :shock:


Det er måske derfor de valgte at gøre det, der er jo mange måder at gøre sig selv interessant på :)
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ærgeligt

Indlægaf zaragon » søn 5. maj 2013 11:43

Max skrev:
zaragon skrev:hej og tak for link'et! Det kræver jo næsten, at man må få nye briller og gå på antabus, for at forstå det hele.. :lol: Det er i sandhed en hel videnskab. Og jeg forstår slet ikke, hvorfor JBL har valgt at ændre polaritet på produkterne... :shock:


Det er måske derfor de valgte at gøre det, der er jo mange måder at gøre sig selv interessant på :)


hehe - ja, det er da ikke umuligt... måske er det også derfor, jeg foretrækker mine Tannoy's 8) . Der er vist også mange i vores regering, der gør sig interessante... bare ikke på "den gode måde", imho! :oops:

mvh.
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Ærgeligt

Indlægaf Captain Phoenix » søn 5. maj 2013 13:26

zaragon skrev:Og jeg forstår slet ikke, hvorfor JBL har valgt at ændre polaritet på produkterne...

Jamen - det er jo netop dét noten/linket forklarer...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ærgeligt

Indlægaf zaragon » man 6. maj 2013 01:26

Captain Phoenix skrev:
zaragon skrev:Og jeg forstår slet ikke, hvorfor JBL har valgt at ændre polaritet på produkterne...

Jamen - det er jo netop dét noten/linket forklarer...


jaja - nedgør mig bare... :( jeg fatter det ikke helt... men jeg er nok "fatsvag" :roll:
jeg kan ikke sådan huske, hvilke enheder der sidder i mine L-300 - jeg husker bare, at jeg havde problemer med fase-forskydning i mit dengang kun 4-ch setup med mine Tannoy Arden. Oprindelig havde jeg 4 Arden, og det lød godt, men da jeg så udskiftede til JBL på fronten, så var det ikke rigtig "samklingende"...

Ok - nu er L-300'erne jo på pension i soveværelset foreløbig, og dér er der ikke fase-problemer... :QQS: -men ændringen jeg lavede omkring faseændring på basenhederne, da jeg fik L-300'erne reconed hos Alan Thwaites, de står stadig ved magt... måske indtil jeg sælger dem, og køber så vil ændre fasen... det er jo enkelt gjort, trods alt.

Tak for input, Capt. - much appreciated.
-z- :Thumpsup:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Ærgeligt

Indlægaf Captain Phoenix » man 6. maj 2013 07:43

zaragon skrev:jaja - nedgør mig bare... :( jeg fatter det ikke helt... men jeg er nok "fatsvag" :roll:
...
Tak for input, Capt. - much appreciated.
-z- :Thumpsup:


Jeg har nu ikke kaldt dig/nogen "fatsvag" og mener ikke vi skal til at være "morsomt-ironiske" her på sitet (det kommer der ikke noget godt ud af), men jeg prøver lige igen.

Som jeg læser noten holdt JBL fast i den oprindelige negative polaritet for alle bas-enheder indtil begyndelsen af 1990'erne. Herefter begyndte man at vende polariteten for nye enheder (=ny-introducerede/nye modeller), men fastholdt den oprindelige (negative) polaritet for de enheder, der allerede var i produktion i resten af deres produktionsperiode. (Side 1, spalte 2 øverst).
Da L300/136-basenheden er fra 1970'erne kan man gå ud fra, at de er med negativ polaritet (ligesom deres "studie-søstre" 4333-monitoren i 4300-serien) (side 2, spalte 2). Det hænger vel meget godt sammen.

Samtidig siger noten, at trods denne tradition for polarisering, så er den samlede polaritet (altså for hele højttaleren/alle enheder) "in most cases" sådan at højttaleren opfører som positivt polariseret (= plus på rød terminal medfører at enhederne bevæger sig fremad) (side 1, spalte 2 nederst).

Det er hvad noten forklarer - men det forklarer ikke helt hvorfor du har oplevet faseproblemerne (med mindre L300'erne lige præcis ikke er omfattet af "most cases").

Det virker lidt mystisk, hvorfor du kun vendte polariteten på basenheden (og ikke hele højttaleren). At kun vende polariteten på basenheden - og ikke på mellemtone/diskant også - har sikkert bragt den oprindelige rigtige fasning af hele 300'eren ud af kurs. JBL har næppe sendt deres top-hjemme-højttaler på markedet med enheder ude af fase (de L300 jeg havde fra 1978 - 1989 led ikke af faseforstyrrelser).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ærgeligt

Indlægaf Nillerviborg » man 6. maj 2013 07:57

- Nej.... - Det mest rigtige må nødvendigvis være blot at vende fasen ved tilslutning til forstærker - Som osse er nævnt i samme JBL SKRIV, sammen med forklaringen om at gøre det alle andre steder end ved højttaler-tilslutningen vil blot medvirke til yderligere forvirring.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ærgeligt

Indlægaf Max » man 6. maj 2013 09:28

Det er ellers meget udbredt ude i HiFi verdenen at man bør vende tilledningerne til bashøjttaleren for at få det hele til at spille ordentlig.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ærgeligt

Indlægaf Nillerviborg » man 6. maj 2013 12:49

Max skrev:Det er ellers meget udbredt ude i HiFi verdenen at man bør vende tilledningerne til bashøjttaleren for at få det hele til at spille ordentlig.


Ja.... - Men det er et resultat af fasedrejningen i delefiltre, baseret på damen ELICE ( Huskeord ), der gør at man typisk i en to-vejs højttaler monterer enten bassen eller diskanten fasevendt, for at det i delefrekvensen er faseret, så enhederne ved delefrekvensen ikke udfaser hindanden - og i 3-vejs højttalere monterer mellemtonen i anden fase end bas og diskant.
Men det kommer an på filterkonstruktionen / filtertypen hvordan fasedrejningerne i filteret er, og det er en helt anden og længere historie end vi skal ind på her ( tror jeg ) - og der er givetvis - trods alt - osse nogen der ved mere om delefiltre end mig.
Med et mange-kanals setup kan det absolut være en fordel og teste med et 1.5 volts batteri, at basserne "hopper ud" når man monterer kabler + / + , og skulle en af dem være anderledes, skal man vende _hele_ højttaleren, ikke skrue bassen ud og vende.

Hvis det har interesse kan jeg forsøge - ganske kort - og skitsere fasedrejning ( teoretisk ) i et delefilter, men nok i en separat post / anden tråd istedet for at hijacke denne her ???

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ærgeligt

Indlægaf zaragon » tirs 7. maj 2013 14:13

Captain Phoenix skrev:
zaragon skrev:jaja - nedgør mig bare... :( jeg fatter det ikke helt... men jeg er nok "fatsvag" :roll:
...
Tak for input, Capt. - much appreciated.
-z- :Thumpsup:


Jeg har nu ikke kaldt dig/nogen "fatsvag" og mener ikke vi skal til at være "morsomt-ironiske" her på sitet (det kommer der ikke noget godt ud af), men jeg prøver lige igen.

Som jeg læser noten holdt JBL fast i den oprindelige negative polaritet for alle bas-enheder indtil begyndelsen af 1990'erne. Herefter begyndte man at vende polariteten for nye enheder (=ny-introducerede/nye modeller), men fastholdt den oprindelige (negative) polaritet for de enheder, der allerede var i produktion i resten af deres produktionsperiode. (Side 1, spalte 2 øverst).
Da L300/136-basenheden er fra 1970'erne kan man gå ud fra, at de er med negativ polaritet (ligesom deres "studie-søstre" 4333-monitoren i 4300-serien) (side 2, spalte 2). Det hænger vel meget godt sammen.

Samtidig siger noten, at trods denne tradition for polarisering, så er den samlede polaritet (altså for hele højttaleren/alle enheder) "in most cases" sådan at højttaleren opfører som positivt polariseret (= plus på rød terminal medfører at enhederne bevæger sig fremad) (side 1, spalte 2 nederst).

Det er hvad noten forklarer - men det forklarer ikke helt hvorfor du har oplevet faseproblemerne (med mindre L300'erne lige præcis ikke er omfattet af "most cases").

Det virker lidt mystisk, hvorfor du kun vendte polariteten på basenheden (og ikke hele højttaleren). At kun vende polariteten på basenheden - og ikke på mellemtone/diskant også - har sikkert bragt den oprindelige rigtige fasning af hele 300'eren ud af kurs. JBL har næppe sendt deres top-hjemme-højttaler på markedet med enheder ude af fase (de L300 jeg havde fra 1978 - 1989 led ikke af faseforstyrrelser).


Ohøj Captn.,

Tak for tilbagemeldingen. Jeg er ked af, hvis du følte dig stødt over ordet "fatsvag" - det var ment som en morsomhed UDEN ironi overhovedet. På ingen måde har jeg da beskyldt dig/nogen for at kalde mig "fatsvag"? Det er noget, jeg kalder mig selv i indlægget, da jeg ikke rigtig fattede link'et. Kald det blot erkendelsesterapi.

Nur har du så været så venlig og imødekommende at forklare, hvad der menes i link'et. Mange tak for det! :cool1: .

Mit problem med fasen dengang, var bestemt ikke hørbart på L-300'erne, når man brugte dem alene. De spillede (spiller stadig) helt fremragende, MEN: Problemet lå KUN når jeg brugte L-300'erne på front-siden og Tannoy Arden på rear-siden i et quadro-set-up. Så var der faseproblemer, og det lød "uldent", når de 2 fabrikater skulle "samspille". Jeg prøvede naturligvis alle kombinationsmuligheder på kryds og tværs, og endte med, at det kun var bas-enheden på JBL'erne, der skulle vendes polaritet på. Herefter var alt okay, og der var absolut heller ingen problemer med at høre på JBL'erne i ren stereo.

Forhåbentlig har jeg klargjort det lidt bedre her, end tidligere. Det er kedeligt, når der opstår misforståelser mellem brugere. Tak for din indsats.


mvh.,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 185 gæster