Ærgeligt

Rosinen i pølseenden

Ærgeligt

Indlægaf larsne » tirs 23. apr 2013 08:33

Af og til falder man over et stykke diy arbejde på vintage hifi hvor man må ærge sig over at reparatøren ikke gjorde lidt mere ud af det. Specielt refoaming af fine jbl enheder som har fortjent bedre. Hvorfor ikke lige bruge lidt mere tid og få placeret limekanten på bagsiden som originalt...

Billede

Billede

Det værste i disse tilfælde er at det første billede er et eksempelt fra en som tilbyder at udføre arbejdet for andre.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Ærgeligt

Indlægaf MDA » tirs 23. apr 2013 08:47

Jeg ville godt nok blive gal i bøtten hvis jeg fik mine enheder tilbage hvor kanten var limet på forsiden af membranen.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Ærgeligt

Indlægaf busborg » tirs 23. apr 2013 11:04

Hmm det kunne man vist have gjort bedre selv :-) men lidt god rengøring omhu
og tid
busborg
 
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 okt 2012
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Hedensted

Re: Ærgeligt

Indlægaf Max » tirs 23. apr 2013 11:42

Mon ikke det har noget med at prisen er en afgørende faktor for mange, man får hvad man betaler for.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ærgeligt

Indlægaf Tante Berg » tirs 23. apr 2013 16:16

Max skrev:Mon ikke det har noget med at prisen er en afgørende faktor for mange, man får hvad man betaler for.


Nu har jeg selv haft fornøjelsen af at skifte ophæng på to stk 10" bas-enheder. Og jeg kan melde at der ikke var mer-omkostninger forbundet med at lave det korrekt, første gang. Det er heller ikke mere besværligt at sætte ophænget rigtigt, nærmest tvært imod.
Det har altså ikke noget at gøre med det rent pekuniære. Det bærer mere præg af at det er en ægte amatør der har været på spil.

Iøvrigt kan det sagtens laves om, så tragten kommer bag ophænget. Bare vær forsigtig når/hvis du går i gang med et sæt nye ophæng :thumbsup:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ærgeligt

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 23. apr 2013 18:03

Tante Berg skrev:Iøvrigt kan det sagtens laves om, så tragten kommer bag ophænget. Bare vær forsigtig når/hvis du går i gang med et sæt nye ophæng :thumbsup:

Problemet er desværre, at tragten/membranen skal FORAN ophænget (ophænget skal limes på bagsiden af membranen på næsten alle JBL-enheder). Man skal altså fjerne det ophæng der er limet foran (og synligt) på membranen - det bliver ikke kønt... Og gør heller ikke membranen stærkere, at man skal til at skære/pille noget af den...
Så ja: rigtigt ærgerligt!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Ærgeligt

Indlægaf stiv » tirs 23. apr 2013 18:29

Lige et spørgsmål til Larsne, er det originale JBL-ophæng som er blevet monteret...! Hvis det ikke er originale ophæng, er det jo kun det visuelle som generer.

Ligesom Tante Berg, har jeg også monteret ophæng. Her er min erfaring, at med de rigtige ophæng, er det rimeligt nemt at opnå et godt resultat. Det kan næsten ikke gå galt, hvis man anvender en lim som ikke tørre for hurtigt, så er der tid til de sidste små justeringer.
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: Ærgeligt

Indlægaf larsne » tirs 23. apr 2013 20:06

I tilfældet med det øverste billede ser det ud som om der er brugt gummiophæng, og det er med sikkerhed ikke originalt. Med nr. 2 skal jeg ikke kunne sige det. Nogle kloge mennesker vil sige at der ikke findes noget kantophæng som kan kaldes original JBL, da JBL slet ikke sælger kanter, men kun recone kits, man kan så vælge at sige det er ligemeget så længe den kant man bruger overholder de originale spec.
Jeg har hørt fra Alan Twaites, den tidligere højttalerreparatør at han have monteret gummiophæng på JBL enheder som efterfølgende målte som de skulle, men hvordan disse målinger er udført er der vist ingen der ved.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Ærgeligt

Indlægaf Nillerviborg » tirs 23. apr 2013 20:20

JBL sælger ganske rigtig kun komplette reconing kits - Og der må man sige, det er en fornøjelse og lave arbejdet, og det kan nærmest ikke gå galt.
Vi har til gengæld på værkstedet i øjeblikket 2 basser fra et sæt 4412'ere liggende, som et lysende eksempel på det absolu fornuftige i kun og sælge komplette kits - istedet for osse løse kanter.
Jeg skal se om jeg kan lave en "TilSkrækOgAdvarsel - billedserie" om det der kan være galt / gå galt hvis der ikke er absolut styr på hvad, hvorfor, hvordan og hvornår. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ærgeligt

Indlægaf Tante Berg » tirs 23. apr 2013 20:54

Captain Phoenix skrev:
Tante Berg skrev:Iøvrigt kan det sagtens laves om, så tragten kommer bag ophænget. Bare vær forsigtig når/hvis du går i gang med et sæt nye ophæng :thumbsup:

Problemet er desværre, at tragten/membranen skal FORAN ophænget (ophænget skal limes på bagsiden af membranen på næsten alle JBL-enheder). Man skal altså fjerne det ophæng der er limet foran (og synligt) på membranen - det bliver ikke kønt... Og gør heller ikke membranen stærkere, at man skal til at skære/pille noget af den...
Så ja: rigtigt ærgerligt!


Aha. Okay, jeg vidste ikke at JBL er omvendt af vel nok de fleste andre. Tak for info :cool1: Jeg fastholder således kun at det sagtens kan laves 'godt igen', med næsten ingen knofedt, men masser af snilde og fingerspitzgefühle :Thumpsup:
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Ærgeligt

Indlægaf Torben » lør 27. apr 2013 01:00

- bare et høfligt spørgsmål:
ville det være urimeligt at fortælle hvem der laver den slags klodseri, kønt er det jo ikke - mere til advarsel fro andre!
har selv for en tid siden fået skiftet det meste af bassen først på mine JBL 120 TI og senere på mine Revox!
Begge gange til stor tilfredshed.
Med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Ærgeligt

Indlægaf larsne » ons 1. maj 2013 13:21

Endnu et eksempel denne gang et sæt jbl 128h-1, og desværre er det en "prof" reparatør som står bag. Jeg vil helst ikke skrive hvem det er, men folk skal være opmærksomme og kritiske med det arbejde der udføres selv af såkaldte erfarne eksperter.

Billede
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Ærgeligt

Indlægaf Nillerviborg » ons 1. maj 2013 21:38

- Og C8R128H1 kit's org fra JBL er ikke engang ret dyre...
Og de hører til en af de enheder der tit er fejl på svingspolen, når de har været uden komplet ophæng...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Ærgeligt

Indlægaf Max » ons 1. maj 2013 21:44

Det er så dejligt med Tannoy, der skifter man det hele, membran, svingspole og gummikant. Det kræver kun en skruetrækker og en loddekolbe og ordnes medens man venter. Og så siges det at de ophæng man bruger nu om dage nærmest holder evigt.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Ærgeligt

Indlægaf zaragon » tors 2. maj 2013 00:54

Max skrev:Det er så dejligt med Tannoy, der skifter man det hele, membran, svingspole og gummikant. Det kræver kun en skruetrækker og en loddekolbe og ordnes medens man venter. Og så siges det at de ophæng man bruger nu om dage nærmest holder evigt.


Hej Max.... er du nu helt sikker på det? -man kan jo købe kantophæng separat f.eks. på e-bay, har jeg set. Da jeg i sin tid fik mine Windsor's kantophæng fornyet, skiftede man da ikke det hele.

Et andet sprgsm. omkr. JBL - nogen, der har en god forklaring på, hvorfor JBL (gjorde eller gør stadig?) vender fasen på bas-enhederne? - Det gav mig grå hår i hovedet, da jeg i gamle dage i 4-ch setup kørte mine L-300 Summit sammen med mine Tannoy Arden. Jeg lærte dog hurtigt at skifte ledningerne til bashøjttalerne i mine JBL'er, og så "snurrede det" igen... jeg H-A-D-E-R modfase! :-X

mvh.,
-z- 8) :cool1:
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 176 gæster