Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Rosinen i pølseenden

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 22. aug 2010 11:36

Bare hvis du syntes det kunne være sjovt at hjælpe lidt :thumbsup:

Jeg syntes at det kunne være sjovt at holde linjen, så jeg har brugt Audioscans gamle Højttaler regnestok til at sammensætte de nye filtre.

Selvom Mikkels simulation tegner noget der ligner 18dB/okt for bassens lavpas, så har jeg sat den til 12dB/okt, da frekvenskurven i Højttaler selvbyg for alle ser helt ukompliceret ud i toppen. Måske kan lidt mere output fra den store membran give en anelse mere varme på stemmer osv? Mellemtonens højpas ligner meget en 12dB/okt i simulationen, så det har jeg så holdt fast ved. Kommer det mon for tæt på dens resonans ved 128 Hz? Membranenheder har oftest problemer i toppen, hvor de kan lave nogle utilsigtede opbrydninger, så der har jeg valgt 18 dB/okt ved 7kHz. Jeg har også valgt 18 dB/okt i diskantens højpas, da domer og horndiskanter jo har problemerne nederst i deres register. Spændingsdeleren har jeg ikke rørt ved, men jf. regnestokken er det nogle helt skæve værdier i en 8 Ohm sammenhæng. Så skal den parallelle modstand være 8 i stedet for 18 for at give 6 dB dæmpning.

Er det mon helt hen i stormvejret? Skulle man lave et impedanstilpasningsled på mellemtonen også, der er jo trods alt tale om en ikke helt lille svingspole?
Billede

Hvis det her viser sig at gå den rigtige vej, så står snedkersæsonen for døren
Billede
Det ser ud til at kabinettet så skal være noget dybere, det her er sat til lidt over 80l, så det skal vist lige være små 50l større - Det nærmer sig efterhånden rigtige alfahan højttalere :twisted:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf mcs_5 » søn 22. aug 2010 15:14

Boptilyoudrop skrev:Bare hvis du syntes det kunne være sjovt at hjælpe lidt :thumbsup:

Her er et nyt plot:

Coral-plot-2.gif

Jeg har også valgt 18 dB/okt i diskantens højpas, da domer og horndiskanter jo har problemerne nederst i deres register. Spændingsdeleren har jeg ikke rørt ved, men jf. regnestokken er det nogle helt skæve værdier i en 8 Ohm sammenhæng. Så skal den parallelle modstand være 8 i stedet for 18 for at give 6 dB dæmpning.

Overgangen mellem mellemtone og diskant ser sær ud på det nye plot. Så måske impedanstilpasser dæmpeleddet også eller korrigerer for noget andet?

Og nu da du nævner problemer i bunden af frekvenskurven, så se lige dette plot:

DDR-plot.gif

Der bliver der lige dæmpet kraftigt ved 1kHz med en sugekreds...

Er det mon helt hen i stormvejret?

Basfiltret er - kondensatoren i indgangen tager livet af din forstærker.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 22. aug 2010 19:05

Basfiltret er - kondensatoren i indgangen tager livet af din forstærker.


Er det rækkefølgen på komponenterne? Skal forstærkeren se spolen først? Jeg kan jo godt se at den sådan set kortslutter en stor del af signalet... :Bange: Så nu har jeg vendt dem om...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf mcs_5 » søn 22. aug 2010 23:17

Det ser spændende ud :shock:

Coral70-Mk2.gif

Jeg prøver lige at kigge på det...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf mcs_5 » man 23. aug 2010 00:18

Jeg prøvede lige et par Linkwitz-Riley beregnere på en bilstereo side...

Coral70-mcs.gif

Coral70-mcs-plot.gif

Coral70-mcs2.gif

Coral70-mcs2-plot.gif

Med 12 og 24dB øvre afskæring på mellemtonen. Mon ikke 12dB er nok?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » man 23. aug 2010 07:41

mcs_5 skrev:Det ser spændende ud :shock:

Coral70-Mk2.gif

Jeg prøver lige at kigge på det...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Wut? :lol:

Hvad er det med den regnestok? især ligner diskanten en måsfuld problemer :roll: Det skulle være m-afledet for 12dB og Butterworth for 18dB...

De Linkwitz-Riley filtre du har beregnet ser ret interessante ud! :cool1:

Den sugekreds, er det fra dine ddr-højttalere? 1kHz er vist en meget ørefølsom frekvens, mon de har lagt sugekredsen der for at "please", eller er der ligefrem et peak? Det kan måske også tænkes at de der lytter lyder så rædsomt at sugekredsen er ren sminke...?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf mcs_5 » man 23. aug 2010 15:04

Boptilyoudrop skrev:Den sugekreds, er det fra dine ddr-højttalere? 1kHz er vist en meget ørefølsom frekvens, mon de har lagt sugekredsen der for at "please", eller er der ligefrem et peak?

Der er jo typisk et problem i 2-vejs højttalere - delefrekvensen ligger tæt på diskanternes resonansfrekvens. Og 1kHz lyder som en sandsynlig frekvens for en 1" dome. Og når delefrekvensen ligger på 2kHz, skal der et meget skarpt filter til at dæmpe meget ved 1kHz. Hvis du så bare smider en kondensator i serie med spolen får du en effektiv sugekreds, og en god dæmpning med et 18dB filter.

Det kan måske også tænkes at de der lytter lyder så rædsomt at sugekredsen er ren sminke...?

Jeg tror ikke den kan suge lyt-lyden væk :Skor:

Men jeg skal da nok finde nogle originale 80'er Koweg filmtyper til at erstatte lytterne for at glæde dig ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » man 23. aug 2010 22:57

:lol:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 18. dec 2011 22:27

Tre parallelle filtre med mange komponenter, uden sikkerhed for at det virker... Det bliver nemt 6-800 kr. pr. side - hvis man bruger billige stumper. Og alt maset med at justere bagefter, det er der ikke overskud til lige nu. Jeg er nærmest overbevist om at det ville kunne hive meget mere vellyd ud af dem end med de filtre de har nu.

Men i stedet har jeg nu bare kastet et 6 dB led ind mellem diskanten og det eksisterende filter ved 5 kHz. Det aflivede faktisk problemet, balance i tingene, diskanthornene er nu tilstrækkeligt dæmpet i bunden af deres arbejdsområde. Nu er julens hyggemusik reddet.

På et tidspunkt vil jeg måle bassernes resonanspunkt, og så må det vise sig om der skal gnides sort stads af ophænget som Highmass anbefaler. Fruen i huset har nemlig bestilt nye kabinetter der skal væghænges. Det kunne godt bliver ret cool.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf r-l-b » søn 18. dec 2011 23:00

1000 hz er egenresonansen på en Trabants instrumentbræt - normalt brugte man varme spjældet på ½ som sugekreds og hjalp det ikke satte man blæseren på 3 da det overdøvede de værste peaks ... fra en højtalerbyggers dagbog DDR 1984
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » man 19. dec 2011 00:22

r-l-b skrev:1000 hz er egenresonansen på en Trabants instrumentbræt - normalt brugte man varme spjældet på ½ som sugekreds og hjalp det ikke satte man blæseren på 3 da det overdøvede de værste peaks ... fra en højtalerbyggers dagbog DDR 1984


Med al respekt, jeg fanger ikke helt sammenhængen. Ok, der er måske dem der syntes at mit udstyr er på trapi-niveau, men jeg er nu ganske fornøjet ved det...Og jeg har reelt løst et problem med et ganske simpelt lille teknisk greb.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf r-l-b » man 19. dec 2011 01:10

Boptilyoudrop skrev:
r-l-b skrev:1000 hz er egenresonansen på en Trabants instrumentbræt - normalt brugte man varme spjældet på ½ som sugekreds og hjalp det ikke satte man blæseren på 3 da det overdøvede de værste peaks ... fra en højtalerbyggers dagbog DDR 1984


Med al respekt, jeg fanger ikke helt sammenhængen. Ok, der er måske dem der syntes at mit udstyr er på trapi-niveau, men jeg er nu ganske fornøjet ved det...Og jeg har reelt løst et problem med et ganske simpelt lille teknisk greb.



Leif Jeg glemte vist en smiley - det med trabien var med ref. til Mikkels glæde ved øst tysk udstyr - og kun ment som sjov - jeg holder meget af Coral (bare ikke beta 8) og har både 12 og 15 tommmer Corlaer som venter på matchende mellemtoner og delefiltre så jeg følger skam med med stor interesse
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf mcs_5 » man 19. dec 2011 02:15

Jeg ved ikke så meget om Trabier - men jeg har da et sæt Wartburg højttalere. Og deres instrumentbræt har jo sikkert andre resonanser :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » man 19. dec 2011 08:50

he he, jeg var måske også lige ved at ramme en resonans der... :lol:

Nå, men det er jo en del af glæden ved at overtage byggesæt. Her kan man bedre tillade sig at ændre ved delefiltret, gør man det ved en JBL eller lign. så er det måske mere ærgerligt at ende ud med noget der uorginalt. Og de fleste højttalerenheder har jo deres små genvordigheder som peaks og resonanser, især horn. Og da jeg lige var tilbage i tråden her, tænkte jeg at jeg lige ville føre ajour. Diskanten har været jo været en karsk sag, men nu kan man faktisk nyde musikken. Det er sikkert ikke det mest optimale, men det er nemt at indskyde en kondensator - mere :roll:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Coral monitor 70 - delefilter hvordan?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 19. feb 2012 11:44

Mjae, Trabi eller Wartburg, nej nok snarere noget Datsun 120 fra start 70'erne :lol:

Lille opdatering: Har målt resonanspunkt på en bas, det ligger lige omkring 32 Hz. Så vidt jeg kan se skal de være 27 Hz +/- 10%. Jeg vil prøve en kur af en art. Det er dog ikke nemt, da ophænget er af den type der bliver stivere ind mod membranen. Den store bølge yderst er kun halvt dækket af plutimut, bølgedalen mellem den store bølge og den lille bølge inderst er fyldt med plutimut og toppen af den lille er fri for plutimut. Altså kan man ikke bare gnide plutimut af uden at det laver om på disse forhold. Kemi? :shock:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 178 gæster