REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hmmm!

Rosinen i pølseenden

REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hmmm!

Indlægaf pqrannes » tors 9. sep 2010 08:53

Jeg skrev sådan i loppefundstråden:

"Hmmm, det der lignede et par halv store Tandberg højttalere på gårsdagens loppemarked, viste sig at være et par Revox 4630 trevejshøjttalere. Desærre spiller diskanten ikke i dem begge og i den ene er mellemtonen heller ikke med.

Et par kan pt ses her: http://cgi.ebay.de/Revox-HiFi-Boxen-Lau ... 2c55da4f35

Hmmm!"

Kasserne er nu åbne, basserne (der virker), ser fede ud, softdome diskanterne er gået (i alt fald den ene, jeg har målt på), og det samme gælder vel mellemtonen, der endnu er gemt i sit eget lille indelukke.

Softdomen er set her på ebay: http://cgi.ebay.com/Revox-Studer-dome-t ... 1e5e232173, men mon ikke det er for dyrt for et par ukendte Revox højttalere.

Ellers nogen erfaring, nogle kommentarer?

PQR

EDIT: nu hov, jeg ser at 4630erne i den første ebay-auktion er lidt forskellige fra mine. Mine har diskanten i toppen, mellemtonen midt i i eget indelukke og bassen nederst.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere

Indlægaf Gottschalck » tors 9. sep 2010 09:05

Diskanterne ligner noget Saba. Tror jeg har et sæt liggende. Unndersøger det lige senere.
Ellers lidt spændende højtalere som ikke ses på disse kanter.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 9. sep 2010 13:14

De ser da interessante ud, kunne du ikke tænke dig at vise lidt billeder?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere

Indlægaf pqrannes » tors 9. sep 2010 14:45

Gottschalck skrev:Diskanterne ligner noget Saba. Tror jeg har et sæt liggende. Unndersøger det lige senere.
Ellers lidt spændende højtalere som ikke ses på disse kanter.


Det lyder godt, hvis det er ikke helt uopdrivelige SABA enheder og bedre hvis du endda har et par.

Jeg må have kigget til mellemtonen og se, hvad den er for en fætter.

Boptilyoudrop skrev:De ser da interessante ud, kunne du ikke tænke dig at vise lidt billeder?


Ja, der skal nok komme billeder til. Lige nu står den på arbejde i weekenden til lørdag eftermiddag, så før bliver det nok ikke.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere

Indlægaf pqrannes » lør 11. sep 2010 21:34

Billederne er ikke klar endnu. Selv om den står på Panasonic Lumix LX-3 (mit nye vintage-agtigt digitalkamera med Leica optik!) går det ikke at tage billeder her i aftenmørket - og blitz kommer ikke på tale. Men i morgen er der atter en (fri-)dag.

Men jeg har her til aften, midt i mine arbejdstømmermænd, haft held med at reparere den ene diskant: min klarøjede søn spottede at den tynde kobbertråd var knækket på forsiden af enheden. Det brud har jeg nu lappet med et tyndt stykke kobbertråd. Og hvad jeg nu hører i mono på min værkstedforstærker (Sansui 661) - der er ikke fyldt dæmpemateriale i kabinettet endnu (jeg skal jo tage billeder i morgen) - er sågu ikke ringe. Jeg tror at disse Revox er keepers!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere

Indlægaf pqrannes » lør 11. sep 2010 22:25

Hmmm, vi (også aqrannes) lukkede den anden højttaler op og konstaterede at ledningen fra bassens ene pol, som skulle gå videre til mellemtonen og diskanten var pillet fra og pænt knudet op. Hmmm. Det forklarer hvorfor mellemtone og diskant ikke virker her.

Vi loddede ledning tilbage, hvor den kom fra, men valgte ikke at prøve højttalere af endnu.

Vi målte i stedet med ohm-metret over højttalerens terminal og fik ... 18 ohm. Den anden (og fungerende) måler 7 ohm og er nominelt 5 ohm. Så noget er galt. Måske en delefilterkompont som er gået i udu?

Jeg har lige loddet mellemtonen fri og målt den til 6,6 ohm, hvilket vist er meget troværdigt.

Nuvel, musik mangler jeg jo ikke: Luxman-sættet og Tandberg Studiomonitors spiller Diana Krall.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hjælp til delefilterprob

Indlægaf pqrannes » søn 12. sep 2010 13:20

Hmmm, der må være tale om et delefilterproblem i Revox højttalerne, som har gjort at en tidligere ejer har fjernet common ledningen til mellemtone og diskant, og som gør at højttaleren måler 18 ohm over terminaler med ledningen loddet tilbage, mod bare 7 ohm på den anden højttalers terminaler.

Det sunde delefilter ser sådan ud:

Billede

Fra siden ser man, at der under hver plade er en spole:

Billede.

Delefiltret i den anden ser sådan set ligesådan ud:

Billede.

Forslag til, hvordan man starter fejlsøgning på problemet, modtages med glæde.

Ellers er der vel ikke andet at gøre, end fra en anden af at begynde og frigør komponenter og måle på dem?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hjælp til delefilterprob

Indlægaf mcs_5 » søn 12. sep 2010 13:32

Har du et multimeter der kan måle kapacitet?

Start med at kontrollere at begge filtre er forbundet ens (der kunne jo have været en fusker på spil...). Modstande kan du jo let kontrollere. Spoler skulle der gerne være forbindelse gennem (og lav DC-modstand). Kondensatorerne kan du checke ved at lodde det ene ben af. Du kan så måle kapacitet, og checke at de ikke er kortsluttet (med ohmmeter).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hjælp til delefilterprob

Indlægaf pqrannes » søn 12. sep 2010 13:44

Hmmm, friloddet måler bassen i usunde højttaler 17 ohm, mens den sunde fremviser bare 6 ohm.

Der har vist været minglet med bassen.

Den sunde basenhed er polstret/dæmpet bagtil på rammen:
Billede

og det er den usunde ikke:

Billede

Hmmm, mon der er tale om to forskellige basser?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hjælp til delefilterprob

Indlægaf pqrannes » søn 12. sep 2010 13:46

mcs_5 skrev:Har du et multimeter der kan måle kapacitet?

Start med at kontrollere at begge filtre er forbundet ens (der kunne jo have været en fusker på spil...). Modstande kan du jo let kontrollere. Spoler skulle der gerne være forbindelse gennem (og lav DC-modstand). Kondensatorerne kan du checke ved at lodde det ene ben af. Du kan så måle kapacitet, og checke at de ikke er kortsluttet (med ohmmeter).

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen


Tak, Mikkel for hurtig respons.

Nu synes problemet at have flyttet sig til bassen!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hmmm!

Indlægaf pqrannes » søn 12. sep 2010 18:07

Hmmm. Lidt research peger på (som også antydet ovenfor) at enhederne er Heco.

Se bare her i ebay annoncen overnfor:

Billede

Der står "Heco" på det lille klistermærke.

Og så er vi vist lidt på hjemmebane, da også visse vintage B&O højttalere er udstyret med 10'' heco basser:

Billede

Finishen på magneten er lidt anderledes, men ellers ligner det s** da meget godt.

I en tråd på den anden side (http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... 61183&PN=1) står der at Beovox 1600 type 6219 brugte sådanne enheder - edit: det holder vist ikke. Beovox 1200 har ikke 10'' basser.

Hmmm.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hmmm!

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 12. sep 2010 20:09

Det er da spøjst med den impedansforskel. Kunne man forestille sig et forbindelsesproblem til svingspolen, evt. ved en af litzetrådene? Et spændende problem. Eller er det en produktionsfejl, en fejleveret bas med gal impedans?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hmmm!

Indlægaf r-l-b » søn 12. sep 2010 20:42

har de haft en model med to basser i kabinettet kunne disse tænkes at have dobbelt impedans

de 8 basser der sidder i mine revox er på 26 ohm - men samme enhed findes sikkert også i 4 - 8 og 16 ohm

der er nok taget en forkert fra kassen hvis ikke bobtilyoudrop har ret i det med forbindelsen
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hmmm!

Indlægaf pqrannes » søn 12. sep 2010 20:53

Boptilyoudrop skrev:Det er da spøjst med den impedansforskel. Kunne man forestille sig et forbindelsesproblem til svingspolen, evt. ved en af litzetrådene? Et spændende problem. Eller er det en produktionsfejl, en fejleveret bas med gal impedans?


r-l-b skrev:har de haft en model med to basser i kabinettet kunne disse tænkes at have dobbelt impedans

de 8 basser der sidder i mine revox er på 26 ohm - men samme enhed findes sikkert også i 4 - 8 og 16 ohm

der er nok taget en forkert fra kassen hvis ikke bobtilyoudrop har ret i det med forbindelsen


Tak for begge inputs.

Jeg har tænkt på det med litzetrådene, men kan umiddelbart ikke se noget i det nabolag.

En anden mulighed - som noget tyder på - er at enheden er skiftet til en med forkert impedans. Hvorfor man så vælger at lade være med at lodde forbindelsen til mellemtone og diskant på, er ikke lige logisk for mig.

Hmmm.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: REVOX 4630 trejvejshøjttalere - hmmm!

Indlægaf pqrannes » fre 1. okt 2010 23:00

Mens jeg venter på, at der kommer en 10'' 5-6 ohms Heco/Revox/Beovox bas forbi, har jeg samlet den højttaler, hvor bassen ikke måler 17 ohm, og spiller lige nu på den i mono fra min Sansui 661 (som vist er lovet væk).

Føj, det er godt og - faktisk - lidt Studio Monitor-agtigt.

Får jeg nogen sinde en rigtig bas i den anden er sættet indforskrevet til et kommende vintagetræf.

Jeg havde fat i en enkelt Beovox 3000 den anden dag, men et nærmere eftersyn (jeg fik lov at skrue bassen løs i genbrugsbutikken!) viste en Peerless og ikke en Heco bas. ØV.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 159 gæster