B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Rosinen i pølseenden

B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf HrAndersen » tirs 7. jan 2014 11:54

Jeg er bekendt med at nogen af jer herinde har forskellige udgaver at B&W 's klassiske Matrix serie.
Jeg faldt for noget tid siden over Matrix seriens efterhånden sjældne "Variable Bass Alignment Filter"
i fin stand.
304745-bw_800_series_variable_high_pass_alignment_filter_.jpg

Mine egne Matrix er de små 805'er som er gået hen og blevet en af mine absolutte favoritter blandt "små" højtalere.
Mit problem ligger i at jeg ikke helt forstår tilslutningen af filteret. I bruger manualen er der angivet 2 måder.
1. Mellem for- og effektforstærker. (fig 3)
2. Som en slags "loop" i Tape ind- og udgang hvorved filteret kan kan kobles ind og ud. (fig 4)
03 (1).gif


Jeg benytter en integreret rør-forstærker så mulighed nr.2 er mit valg. Jeg er lidt usikker på om jeg har forstået det rigtigt og ønsker ikke at lave en nedsmeltning/kortslutning på min forstærker. Altså filteret kobles på tape ind-udgang som vist på biledet og herefter kan det kobles ind/ud ved at aktiverer tape, uanset om musikkilden er phono eller anden kilde ?

Mvh
Michael
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf hificlassic » tirs 7. jan 2014 11:58

jeg har sådan en fætter liggende derhjemme, hvis nogen kunne være interesseret. De virker rigtig godt, men det er efterhånden længe siden jeg solgte mine 801 og 802. Jeg har kun prøvet den mellem for- og effektforstærker.
Mvh Verner

OBS: min er åbenbart kun beregnet til 802. Den har ingen switches indeni, selvom den ser ud som de andre udvendigt. Den kan erhverves for 500kr
Senest rettet af hificlassic ons 22. jan 2014 14:02, rettet i alt 1 gang.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf Tonni » tirs 7. jan 2014 12:34

Ja Michael. Den måde du har koblet det ind er rigtig. :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf High Sky » tirs 7. jan 2014 14:52

Interessant løsning, men hvorfor døde den idé når det rent faktisk kan gøre bassen bedre. Dvs at denne "B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter" dur på alle matrix modeller.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf spuncut » tirs 7. jan 2014 16:34

Er det ikke blot en equalizer ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf HrAndersen » tirs 7. jan 2014 19:29

Hmm ! :Tanke: jeg har vist stadig ikke en forståelse for om det virker korrekt. Filteret er koblet på den integrerede forstærker som vist i manualen, men når jeg kobler tape on .... ingen lyd, måske skal jeg slet ikke koble tape ind ?? jeg ved det ikke ! men jeg lægger lige den originale tekst ud, så mere engelsk kyndige måske kan se om jeg har misforstået noget.

"The unit may be eider connected permanently between the pre-amplifier
and power amplifier (fig.3), or to the tape input and output sockets of the pre-amplifier (fig.4) enabling it to be switched in and out by means of the tape montor switch."

Mvh
Michael
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf ferr31 » tirs 7. jan 2014 20:30

Du skal sætte din tape monitor til cd/phono eller hvad du du afspiller fra når du trykke tape on

Mvh.
Nils
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf kbekke » tirs 7. jan 2014 21:04

HrAndersen skrev:Hmm ! :Tanke: jeg har vist stadig ikke en forståelse for om det virker korrekt. Filteret er koblet på den integrerede forstærker som vist i manualen, men når jeg kobler tape on .... ingen lyd, måske skal jeg slet ikke koble tape ind ?? jeg ved det ikke ! men jeg lægger lige den originale tekst ud, så mere engelsk kyndige måske kan se om jeg har misforstået noget.

"The unit may be eider connected permanently between the pre-amplifier
and power amplifier (fig.3), or to the tape input and output sockets of the pre-amplifier (fig.4) enabling it to be switched in and out by means of the tape montor switch."

Mvh
Michael


Jeg benytter sådan en fætter her sammen med et par B&W DM4 (altså præ-matrix) med rimeligt resultat:

100-xl.jpg

Der er tale om en parametrisk EQ med variabelt subsonisk filter, ikke vintage, men i princippet samme funktion som det "rigtige" B&W filter.

Reckhorn'en er tilsluttet en Luxman L-85V via tape 1 (in/out) helt som beskrevet andetsteds i tråden og ved aktivering af "monitor deck 1"-funktionen på forstærkeren (midterste vippekontakt i højre side) sendes det regulerede signal fra filteret til højtalerne. Hvis jeg vil lytte til det rene signal fra kilden sættes kontakten i midterpositionen "source".

luxman_l-85v_amplifier.jpg

Der er ikke noget i vejen for istedet at tilslutte imellem for- og effektforstærker, hvis man har den mulighed. Men ved at bruge tape-sløjfen kan man selv vælge on-the-fly om man vil bruge filteret eller ej.

Et par billeder af din forstærker ville måske gøre det nemmere at hjælpe. Men under alle omstændigheder kræves det, at din forstærker har en decideret tape monitor-funktion og ikke bare en simpel indgangsvælger. Hvis du har "tape-dubbing" på forstærkeren, så skal denne normalt sættes til "source".
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf snod » tirs 7. jan 2014 21:10

Prøv evt. med et kabel mellem tape in og tape out og se/hør om det spiller.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf HrAndersen » tirs 7. jan 2014 21:17

Ahhh ! En klassisk dummernik fejl fra min side :Briller: , Jeg havde ventet med at sætte strømstikket fra filteret i, til alt lednings arbejdet var færdigt og kontrolleret.
Altid huske første regel ; ER DER STRØM TIL !!!! SD:SD
Nu spiller det ........

Ellers mange tak for bidrag.

Mvh
Michael
Nu trænger jeg til en lille pause-whisky
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf kbekke » tirs 7. jan 2014 21:25

HrAndersen skrev:Ahhh ! En klassisk dummernik fejl fra min side :Briller: , Jeg havde ventet med at sætte strømstikket fra filteret i, til alt lednings arbejdet var færdigt og kontrolleret.
Altid huske første regel ; ER DER STRØM TIL !!!! SD:SD
Nu spiller det ........

Ellers mange tak for bidrag.

Mvh
Michael
Nu trænger jeg til en lille pause-whisky


Så let slipper du ikke :lol: Vi skal da lige høre om før/efter-indtrykket og

*piccc*
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf HrAndersen » ons 8. jan 2014 02:39

Jamen ja ..jo... det er da det mindste jeg kan gøre som tak for god respons.
Med hensyn til lyden før og efter, kan jeg faktisk ikke høre forskel. I forvejen synes jeg netop disse højtalere B&W 805 Matrix har en ret god basgengivelse af sin størrelse, selv ved lav styrke. Men ifølge http://kenrockwell.com/audio/b-w/800-series-bass-alignment-filter.htm får man ikke det fulde potentiale af Matrix serien uden dette filter. Og nu da jeg har det, skal det selvfølgelig bruges.

Mvh
Michael
Senest rettet af HrAndersen ons 12. nov 2014 00:12, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf Almarx » ons 8. jan 2014 03:23

Der er både god vintage og basis for musikalske oplevelser. Jeg kunne godt tænke mig, at opleve dit "setup" med Copland osv..
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf henhlars » ons 8. jan 2014 12:00

HrAndersen skrev:
Med hensyn til lyden før og efter, kan jeg faktisk ikke høre forskel.
Michael


Har du været inde og stille kontakterne, så de svarer til din model?

Du bør kunne høre klar forskel.
Hilsen Henrik
Marantz 2245, Thorens 166 II med Benz og SA AV 70 ht'er samt Cain CD incl. Audioquest kabler. Sudgen A48, A28II og andet, der ligger og.....
Brugeravatar
henhlars
 
Indlæg: 126
Tilmeldt: 09 apr 2012
Lokalitet: 2990 Nivå

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf mick » ons 8. jan 2014 12:20

Ja da jeg spændte filtret på mine 803.II, gav det næsten en hel oktav..
Hilsner
mick
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 27 okt 2010
Lokalitet: Cph.

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 134 gæster