B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Rosinen i pølseenden

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf spuncut » ons 8. jan 2014 14:48

HrAndersen skrev:
Med hensyn til lyden før og efter, kan jeg faktisk ikke høre forskel.
Michael

Kan forstærkeren tænkes at være for "slatten" :Tanke:
Prøv evt. med en mere strømstærk forstærker.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf kbekke » ons 8. jan 2014 15:24

spuncut skrev:
HrAndersen skrev:
Med hensyn til lyden før og efter, kan jeg faktisk ikke høre forskel.
Michael

Kan forstærkeren tænkes at være for "slatten" :Tanke:
Prøv evt. med en mere strømstærk forstærker.
MVH spuncut


Prøv evt. med den L85V, du alligevel har stående oppe under loftet og tilslut den så som tidligere beskrevet. Jeg kan ikke forestille mig at du ikke kan høre forskel, hvis filteret ellers virker og er korrekt indstillet/tilsluttet.

Jeg tror nu ikke det er fordi din Copland er for "slatten". Jeg har haft det samme problem med ikke at få lyd igennem mit filter tilsluttet en NAD S100, selvom den også skulle forestille at have "rigtig" tape-monitor funktion.

Det skal ku' virke. Sgu!
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf Rysz » ons 30. sep 2015 22:29

Hiver lige denne lidt ældre tråd frem igen.

Jeg har erhvervet mig et par gamle 801 af den første udgave. Er der nogen der ved om den vil have gavn af et alignment filter også ?
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf Helikon » ons 30. sep 2015 23:16

jeg husker dem som enormt effekt krævende, mindst 20 watt drifteffekt. Det var vist noget med B&W ville have dem meget lineære og derfor havde en eller flere sugekredse til at tappe forstærkeren for kræfter, det har jo nok set godt ud på papiret..
Det kunne være filteret skulle have et eftersyn. Infinity Kappa 9 har f.eks en kraftig sugekreds over terminalerne der gør at man virkelig kan pumpe effekt i dem uden det egentlig kan høres, det kan det så til gengæld hvis den fjernes og det kan jo være det er noget lignende B&W har gjort. Hvis det er tilfældet er der nok basis for en rekonstruktion af filteret.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf hificlassic » tors 1. okt 2015 00:06

Har været meget glad for de gamle B&W 801 og B&W 801F. Den eneste forstærker der dog fik dem til at spille sådan helt i verdensklasse var Nakamichi PA7e mkII (og Threshold S500). Med alt andet foran spillede de flot og pænt, men hverken højt, dybt eller stramt.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf HrAndersen » tors 1. okt 2015 10:00

Rysz skrev:Hiver lige denne lidt ældre tråd frem igen.

Jeg har erhvervet mig et par gamle 801 af den første udgave. Er der nogen der ved om den vil have gavn af et alignment filter også ?


Jeg startede jo i sin tid denne tråd og mine egne erfaringer siden da er, at det har en effekt. Der især mærkes/høres når det slåes fra. Ment på den måde, at det virker og helt klart giver en dybere bas.

Ifølge flere forums giver dette filter/equalizer ydermere en bedre følsomhed på højtalerne. Her fra KenRockwell : "This little equalizer is the brilliant little addition designed as part of this series of speakers to allow much deeper bass and more sensitivity than one could get otherwise."
og i følge andre fora : "B&W support also confirmed to me that the sensitivity of the 801 increases with the filter."

Her det målbare (for 801), en graf med og uden filter.
1369683462.jpg


Men i sidste ende er det ens egne fornemmelser der gælder. Som en bruger klart formulerer det : "imo - How all these components work good or bad – is dependent on our own rooms. Even more so here because these filters are changing the bass compression in our rooms.
Everyone's room is different so we therefore need to try it for ourselves and not put trust in other peoples reviews."
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf Rysz » man 5. okt 2015 22:17

Kunne godt lyde som om jeg må på jagt efter et filter, så jeg kan få det testet.

Forstærker til at drive dem finder jeg nok ud af. Solgte mine tre PA7 mk-II for 4-5 år siden i en eller anden oprydningsvildskab, men de kan vel findes igen. Ellers plejer min Gravity nu nok at kunne drive det meste, selvom det kun rækker til 100 watt.

Skulle nogen derude have kendskab til en der vil af med et filter, må I da gerne sige til.

Tak for responsen :thumbsup:
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf hificlassic » tirs 6. okt 2015 06:47

Gravity kan trække alt. Søren Jensen i Gudum (sydvest for Aalborg) har vist et B&W filter liggende, hvis du kender ham?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: B&W Matrix Variable Bass Alignment Filter

Indlægaf HrAndersen » tirs 12. jan 2016 09:19

Så er der et af de efterhånden sjældne B&W Bass Alignment filter til salg i København.

http://www.dba.dk/hoejttaler-bw-matrix- ... 021252707/

Jeg kan evt. afhente for en interesseret.
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 172 gæster