OBS ALLE MED DEF. DISKANTER!

Rosinen i pølseenden

OBS ALLE MED DEF. DISKANTER!

Indlægaf Hackenberg » fre 1. maj 2015 22:58

Hvis du har diskanter med magnetisk olie som spiller lavt eller slet :( ikke så fortvivl ej :p

Jeg har tidligere hørt om problemet med magnetisk olie i diskanternes svingspolegab som fordampede og efterlod en fast masse af jernspåner som låste svingspolen helt eller delvis.
Det sker bl.a. for eksemplarer af div. B&W-modeller som DM7 og DM17. Men også andre mærker.

Nu har jeg selv oplevet det og frelst diskanterne på et sæt CDM1.

Altså: Hvis du oplever at diskanterne spiller lavt eller slet ikke (muligvis periodisk)
og hvis du kan måle gennemgang og evt. den rigtige DC-modstand (ca. 10% mindre end impedancen)
så er der håb.

Kuren er enkel men langvarig og kræver adgang til magnetisk olie.

*piccc*

Sorry! Fik ikke taget billeder.
Diskanten fjernes fra højttaleren og magnetsystem og membran/svingspole skilles ad. Det forudsætter selvfølgelig at dette kan lade sig gøre.
Svingspolen aftørres grundigt for olie og evt. jernspåner udenpå og indeni med vatpinde. Efterlad ingen bomuldstråde.
Svingspolegabet renses med plasttandstikker for jernspåner. Jernspånerne skal pirkes ud af svingspolegabet og fanges med kraftig tape. Det tager ca. EN TIME pr enhed. F..., et pillearbejde!
:Bande:
Kræver tålmodighed!
Når svingspolegabet er rent fyldes med ny olie og voila. God fornøjelse. [kryds]
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: OBS ALLE MED DEF. DISKANTER!

Indlægaf cdp » man 4. maj 2015 14:29

Hej Claus
- er det en speciel olie, eller er den billige 2-takt fra thansen brugbar ?? :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: OBS ALLE MED DEF. DISKANTER!

Indlægaf Hackenberg » man 4. maj 2015 14:45

Helt ærligt? Jeg aner det ikke!
Magnetisk olie er speciel derved at den indeholder jernspåner. De er der for at holde olien i magnetfeltet.
Olien som sådan skal have en speciel viskositet og være temperaturstabil. Den er udviklet til brug i rummet hvor man ikke kan have fritsvævende olie i vægtløshed.
Jeg undersøger sagen og siger til hvis jeg "kan skaffe".
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: OBS ALLE MED DEF. DISKANTER!

Indlægaf Boptilyoudrop » man 4. maj 2015 19:01

Jeg kikkede lidt på det på et tidspunkt, fandt bla. det her:

https://www.ferrotec.co.uk/products/ferrofluid/audio/
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 188 gæster