B&O RL140 projekt flere billeder

Rosinen i pølseenden

B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf acj1980 » man 4. maj 2015 22:25

Jeg har fået fat i sådan et sæt og synes jeg vil dele lidt billeder , det er jo altid godt med lidt indlæg som man kan kigge på, basserne har set bedre dage som det ses, men okay 400kr for sættet er til at overleve, sættet består af 2stk 6½" basenheder som er parallelt koblet, en 4" mellemtone og en 1"diskant, de to små er seas enheder, men jeg kan ikke greje hvor de to basser er fra, følsomheden er 2w/93 db
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

More to come, når jeg får skumkanterne fra Holland ;-), kom gerne med gode råd, tips og tricks mens jeg nu alligevel har dem adskilt ;-)
Mange hilsner Alex
Senest rettet af acj1980 søn 17. maj 2015 11:43, rettet i alt 1 gang.
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt

Indlægaf acj1980 » tors 7. maj 2015 11:12

Er der slet ikke nogen som ligger inde med oplysninger om hvilke bas enheder som der sidder i RL140? :roll: :QQS:
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt

Indlægaf Tonni » tors 7. maj 2015 13:58

Hvad står der bag på basserne?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&O RL140 projekt

Indlægaf acj1980 » fre 8. maj 2015 00:02

Tonni skrev:Hvad står der bag på basserne?

Der står 8480186 under de ciffre står der 281tni
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt

Indlægaf Captain Phoenix » fre 8. maj 2015 05:54

Lidt ind i 1980'erne begyndte B&O at bruge enheder fra andre end de hidtidige (europæiske) leverandører - SEAS, Peerles, Coles, Philips m.fl. Først bas-enheder, senere også de mindre.
Jeg er ret sikker på, at de "nye" enheder kom fra Fjernøsten (Japan?) - og fra "no-name"-producenter.
Jeg er også ret sikker på, at en væsentlig grund til dette var prisen/omkostnings-hensyn - og ikke akustiske/lydmæssige.
Ikke at alle de "gamle" leverandører eller enheder var fantastiske, men de lagde dog navn til deres produkter - modsat de "nye", som det nok er vanskeligt at støve navnet op på. Mig bekendt findes det ikke - sorry.

Et tip: Udskift kondensatorerne til bedre typer - f.eks. Jantzen, omtalt i flere tråde herinde. De er (fysisk) noget større, så man skal være lidt kreativ for at få plads til dem på printet.

Beovox RL-140 blev iøvrigt produceret fra 1986... :p

PS: Gode fotos - det klæder tråde/poster herinde :thumbsup:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&O RL140 projekt

Indlægaf acj1980 » fre 8. maj 2015 09:15

Captain Phoenix skrev:Lidt ind i 1980'erne begyndte B&O at bruge enheder fra andre end de hidtidige (europæiske) leverandører - SEAS, Peerles, Coles, Philips m.fl. Først bas-enheder, senere også de mindre.
Jeg er ret sikker på, at de "nye" enheder kom fra Fjernøsten (Japan?) - og fra "no-name"-producenter.
Jeg er også ret sikker på, at en væsentlig grund til dette var prisen/omkostnings-hensyn - og ikke akustiske/lydmæssige.
Ikke at alle de "gamle" leverandører eller enheder var fantastiske, men de lagde dog navn til deres produkter - modsat de "nye", som det nok er vanskeligt at støve navnet op på. Mig bekendt findes det ikke - sorry.

Et tip: Udskift kondensatorerne til bedre typer - f.eks. Jantzen, omtalt i flere tråde herinde. De er (fysisk) noget større, så man skal være lidt kreativ for at få plads til dem på printet.

Beovox RL-140 blev iøvrigt produceret fra 1986... :p

PS: Gode fotos - det klæder tråde/poster herinde :thumbsup:


Tak for kommentarene Kaptajn ;-), jeg er spændt på at høre hvordan de lyder når de engang er færdige, jeg vil prøve at kigge efter nogle bedre kondensatore til filtrene :-), tak for den med billederne, jeg tænkte det samme, det er nu så hyggeligt at se billeder og læse lidt mindre, så danner man sig også en idé om hvad det er på første parket ;-)

Hilsen
Alex
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt

Indlægaf acj1980 » tors 14. maj 2015 18:40

Så er der en lille update på højtalerprojektet, jeg modtog her i forgårs ringe fra audiofriends, dog manglede der 2 stk, men ingen problemer, de bliver sendt.

Det var noget af et slid at få rengjort de kanter hvorpå pap kanterne var monteret for selve skumkanten var blevet "levende" lidt i stil med en drivrev som har forvandlet sig til "lakrids", så efter 40 min gnubben og et par ødelagte pudseklude var der rent, med en blød filt klud "smurte" jeg acetone på selve membranens kant for at jeg kunne arbejde det resterende skum af kanten, det fik lov at sidde lidt, hvorefter jeg med en skarp hobbykniv let og med forsigtighed kunne skrabe kanten helt ren for skumsnask.

efterfølgende kunne jeg udenproblemer smøre limen på (iøvrigt bare ganske alm. gummilim) og lade det sidde indtil det kun er ca 1/3 transparent, så er det bare med at få monteret den nye skumkant og med en finger mærke at den flugter kanten så den ikke monteres skævt, når den har siddet ca 20 min kunne jeg fint fortsætte med at lime skumkanten fast til yderkanten, så på den igen og smøre under, og så tørre af bagefter det som var i overskud, fremfor at fedte med klemmer og punkt lime kanten fandt jeg et smart tricks ved at genbruge den gamle papkant og vende den om således at jeg uden problemer kunne fiksere skumkanten på én gang, for en sikkerheds skyld havde jeg tilsluttet min tonegenerator hvis svingspolen skulle skrabe på kanten, dette var dog ikke nødvendigt kunne jeg konstatere.

Billede

Billede

Billede

Billede
Her skulle lige arbejdes lidt mere på at få trykket kanten ned
Billede
Her med den gamle kant monteret og fikseret af klemmerne ligelig fordelt mht. tryk
Billede

Billede
Og til slut med lidt vibrationer :OLO: :OLO: :OLO:
Billede
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf acj1980 » tirs 19. maj 2015 17:15

Smid gerne lige en kommentar så det ikke føles som man bare poster ud i et tomrum ;-)
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf Tonni » tirs 19. maj 2015 17:33

Jamen det ser rigtig godt ud. Hvad gjorde konen med sit vasketøj? Og hvis du er færdig med projektet, hvordan lyder de så?
Under alle omstændigheder er det et godt dokumentationsarbejde du har gjort (igen)... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf acj1980 » tirs 19. maj 2015 17:53

Tak Tonni.. Konen og sit vasketøj?? kender jeg ikke.. ordner den slags selv :lol: :lol: :lol: Jeg fik kun 2 stk skumkanter , der manglede to, men de er undervejs ved jeg, jeg har kørt lidt tests på den som er færdig, og jeg må sige at den fylder lydbilledet fantastisk godt ud, den er faktisk mere "levende" i lyden ift. mine elskede beovox5700, men det kan måske også skyldes at jeg endnu ikke har skiftet komponenterne i delefitrene i de gamle 5700ere.

Jeg glæder mig rigtig meget til de sidste skumkanter kommer så jeg kan få afsluttet mit projekt, tak for de gode kommentarer, jeg synes det er en fornøjelse at poste lidt fra mine projekter og høre lidt respons for om det jeg laver er godt nok.. eller om der kan strammes op :-)

Hilsen
Alex
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf exlærer » tirs 19. maj 2015 18:39

Hej
Flot og god gennemgang af projektet. Har selv haft nogle som jeg blev nød til at skille. I dem sad der Nokia(ITT) enheder.
Tillykke med de "nye" højttalere.
Mvh
Exlærer, Ribe
exlærer
 
Indlæg: 352
Tilmeldt: 26 jan 2014
Lokalitet: Ribe

Re: B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf DJ Poul O » tirs 19. maj 2015 20:37

Godt indlæg.
Sidder lige nu og arbejder på nye skumkanter til mellemtone og basser i Beovox m75. Mit første forsøg.
Er der noget i vejen for at bruge fx rensebenzin i stedet for acetone?
Vh
Poul
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf acj1980 » tirs 19. maj 2015 21:41

Tak for kommentarene, de er guld værd, Poul der skulle ikke være noget i vejen, prøv på kanten og se om benzinen kan opløse det gamle skum :-)
Hilsen Alex
acj1980
 

Re: B&O RL140 projekt flere billeder

Indlægaf Louis » tirs 19. maj 2015 22:44

DJ Poul O skrev:Godt indlæg.
Sidder lige nu og arbejder på nye skumkanter til mellemtone og basser i Beovox m75. Mit første forsøg.
Er der noget i vejen for at bruge fx rensebenzin i stedet for acetone?
Vh
Poul


Jeg har brugt rensebenzin med fint resultat før. Men det der fedtede stads opløses nemmere med acetone.
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 184 gæster