Martin Logan CLS

Rosinen i pølseenden

Martin Logan CLS

Indlægaf skjold » tirs 2. jun 2015 21:11

Hej med jer

Jeg har fået sådan et sæt forærende af en bekendt. De har stået i et kælderrum i en del år. Jeg har intet forstand på elektrostater, så er der nogle særlige forholdsregler inden jeg sætter strøm til eller er det bare "go for it"? :)

Ellers nogen bemærkninger til dem? Noget der er værd at samle på?

Pft for hjælpen.

DSC_4197.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf vericon » tirs 2. jun 2015 21:36

Til lykke :OLO:
de er ret sejlivede, vær sikker på at de er helt tørre (kælderfugt ? )og så en forsigtig tilslutning af spændingsdelen evt. over en variotrafo -
De kræver noget muskelkraft hvad forstærker angår - men kvitterer, med passende opstilling, med superflot lydbillede -
Hvis de skulle være til salg er jeg absolut kandidat :cool1:
Nemli'
Hans Jørn
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 2. jun 2015 21:51

Tillykke (tror jeg bestemt man må sige).
En af mine venner har en anden type Martin Logan (med en "traditionel" basenhed i hver).
De er effekt-sultne, men kvitterer med en meget høj klarhed og gennemsigtighed i lydbilledet. Der er virkelig luft!
Han har dem stående et stykke fra bagvæggen - det er sikkert en god idé.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf Klausen » tirs 2. jun 2015 21:52

Har lige snakket med en kemmerat som har haft sådan et par stykker, han har fortrudt han ikke har beholdt dem.
Men siger han der skal en krafiig forstærket til som kan gå ned til 2 ohm, men ikke meget bas , men ellers en meget detaljeret lydbilled.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf dela » tirs 2. jun 2015 23:37

Jeg havde et sæt for nogle år siden; de var desværre defekte efter at en klovn havde prøvet at "reparere" dem... Men med de begrænsninger de havde pga. skaden, havde de alligevel et løfte om en fantastisk lyd. Ikke vildt meget bas, men en mellemtone og diskant, der var helt fantastisk transparent.

En lille krølle er, at der på indersiden af den bageste statorplade er limet små stykker folie, sikkert til akustisk justering. De kan gå løse, hvorefter man får en ret irriterende redekamslyd. Det lyder dramatisk, men er relativt let af afhjælpe.

Tillykke med dem!
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf Tonni » ons 3. jun 2015 06:42

Har ikke meget at tilføje, ud over det allerede skrevne. Men vær forberedt på at få dig en meget glædelig overraskelse!
Dog. De er meget krævne med hensyn til opsætning...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf hificlassic » ons 3. jun 2015 07:58

De spiller fantastisk mellemtone og diskant hvis du sidder nøjagtig midtfor. Selv med 100w Gryphon monotrin spiller de ikke hverken højt eller dybt. Lidt som en Rogers LS3/5a rullet ud med kagerulle til den fylder en halv væg.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf his067 » ons 3. jun 2015 09:04

Du fik dem FORÆRENDE?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf hmt » ons 3. jun 2015 10:03

Tillykke, det er fremragende højttalere. De kommer i flere versioner, og så vidt jeg husker, så er MKI designet til at fungere med små rørforstærkere, men jeg er ikke helt sikker. Det er vist også stadig muligt at købe nye paneler, hvis de skal renoveres.

Hilsner
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf skjold » ons 3. jun 2015 18:12

Mange tak til alle for hjælpen :) Og his067, ja, de var hos en bekendts bekendte som havde dem stående efter et bo i kælderen. Jeg var egentlig lidt kølig i starten, for jeg bliver ofte tilbudt nogle ældre ting som folk har stående men det er typisk et par gamle defekte Dantax el små japanske plastickasser med ringeledning o.lign., som folk bare har stående. De ting der har værdi, ved ejerne som regel også noget om. Disse var fruen i huset blevet træt af at ha' stående og hentede jeg dem ikke, røg de til storskrald... Så kan man godt akut finde sin trailer og en masse tæpper frem :)

Jeg fik at vide, at membraner skulle være skiftet på et tidspunkt og de ser generelt meget pæne ud over alt, ikke en skramme at se nogen steder, hverken på gitre eller træværket. Serienumre er i øvrigt fortløbende men det er måske meget normalt med udstyr i den klasse?

Jeg overvejer hvad jeg gør med dem - egentlig er den slags over det niveau jeg normalt gør i og det kniber også med pladsen, når der er de krav til opstilling. Men foreløbig skal jeg ha' dem afprøvet, skal bare lige finde en variotrafo for alle tilfældes skyld.

Den eneste forstærker jeg lige har der måske kan anvendes er en Hitachi HMA-8300 men kan den tåle belastninger ned til 2 Ohm som disse skulle præsentere?
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf his067 » ons 3. jun 2015 22:44

Ja, jeg er lige godt misundelig. Bare det var mig (og jeg havde et lidt anderledes hus). Men du kan jo prøve om Hitachien duer (men ikke for længe hvis den bliver varm). Og husk, hvad du hører er nok tættere på hvad Hitachien lyder af end hvad højtalerne lyder af......
En god rørforstærker er altid god til elektrostater.

Men jeg er gul og grøn af misundelse...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf Tonni » tors 4. jun 2015 05:49

Må tilslutte mig his067 her. Misundelse er en grim størrelse! :lol:
CLS var et af de sæt højttalere jeg plejede omgang med, da jeg var i branchen. Og noget af det bedste lydmæssigt var en gang EL34 pp til at trække dem. Men hvis ikke man skulle blæse vinduerne ud, var de nu ret taknemmelige. Blandt andet havde vi dem spændt for noget gammelt Naim, Pioneer, Yamaha, Luxman C/M05 og Cayin/Spark. Selvfølgelig var der forskel, men det var ikke højttalerne der satte begrænsningerne! Opløsningen var altid fænomenal, og jeg følte ikkke de havde egentlige svagheder, med mindre vi snakkede de nederste 1½ oktav. - Ja havde jeg haft de 20 kKr de kostede den gang, så stod de her! :RE:

Endnu en gang TILLYKKE med gaven! :Thumpsup:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Martin Logan CLS

Indlægaf dfms » tors 4. jun 2015 18:53

Har haft god erfaring med elektrostater og NAD 3020.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 155 gæster