Højtaleren du aldrig sælger

Rosinen i pølseenden

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf bjerager » tirs 14. jul 2015 15:59

Mine AR-10pi skiller jeg mig ikke af med - og det samme gælder npk mine små Carlsson OA50.3 - det kan et eller andet spændende
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1884
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf jan_stevns » tirs 14. jul 2015 21:14

Dette herlige sæt Dantax Tube III er så mit bidrag til tråden.

tubes.jpg


De matchede faktisk flimmerkassen rigtigt pænt (begge hvide) og der
var rigeligt med effekt i fjernsynets forstærkere til at levere et gedigent
lydtryk

tossekassen er ikke mere - den blev aflivet af det samme lynnedslag som sendte
resterne af mit oliefyr mit ud på gårdspladsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Anderscastle » tirs 14. jul 2015 21:51

JBL 18 TI og 120 TI

'18 eren' søgte jeg efter siden teenage årene og de grå hår antyder det er en del år siden :lol:

120 eren var blot for at se hvordan lyder storebror og han lyder dæl dylme godt...

Så de kommer aldrig væk fra min matrikel.
Lidt blandet. Noget nyt og noget gammelt
Anderscastle
 
Indlæg: 187
Tilmeldt: 31 mar 2014
Geografisk sted: Københavnsområdet.
Lokalitet: Bagsværd

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 14. jul 2015 22:00

Sjov tråd. :cool1:
Ku jeg bare slippe nogen af de alt for mange højttalere og potentielle højttalere der står, ligger og hænger alle vejne, så ville det nok være sundt. Men ACE'erne er nu nok kommet for at blive. De er kommet i selskab med en lm4780 gainclone, non vintage men ganske overbevisende samarbejde.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Tonni » tirs 14. jul 2015 22:12

Mine Lowther PM6A i enten Acousta eller SuperACE vil nok komme til at gøre gavn igen, når min "bedre" halvdel kan formildes...
Indtil da må Snell E/III og senere AN/J holde for.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Tube mania » tirs 14. jul 2015 23:03

Det er spændende læsning det her

AR står for mig som noget ganske specielt og godt...men svært at få fat i... :cool1:

Et gammel TV flankeret af Dantax Tube (de er charmerende)...vist oven i købet de store....det må have været god lyd til TV'et. Som endte med et ordentlig brag :shock: ...Jeg antager/håber højtalerne overlevede...det fortjener de :thumbsup: Jeg overvejer noget lignende med mine Ortofon.

JBL 18 TI og 120TI vil jeg beskrive som 'den sikre vej' til god lyd. Det kan ikke gå galt :)

Bobs dejlige beskrivelse...læs den..det er flot lavet... og jeg tror på det :thumbsup:

Tonnis Snell E3 og AN/J kan vist også bedst beskrives som den sikre vej :thumbsup: Lowther PM6 har jeg tilgode...men det skal nok blive godt.
Senest rettet af Tube mania ons 15. jul 2015 11:03, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Fredmarantz » tirs 14. jul 2015 23:54

Nå - men jeg byder også ind her på denne tråd med:

I 1972 købte jeg et par seas med 2 x 8" + 1 seas? tweeter af en kammerat - jeg kender ikke modelnavnet men de lød udmærket til mit daværende behov - dem solgte jeg igen,

I 1975 købte jeg et par Marantz 9G - og de var et par voldsomt store og smukke ventilerede/basreflex kasser - a la Studiomonitor/køleskabsstørrelse - fede - rigtig fede og så fik jeg da dybbas - dem solgte jeg ligeledes igen.

I 1977 Købte jeg et par, nærmest fabriksnye JBL 4333A Studiomonitor (i udførelsen med -JBL blå baffel - valnøddefineret kabinet - uden udhænget og med dybblå fronter) af en mand i Hjørring (lugter jeg Steensen her?). Disse højttalere har jeg stadig - nu på 38. år - og dem skal jeg aldrig af med. De fremstår stadig fuldstændigt, som da jeg købte dem - originale, dog er de blevet reconede (15"- erne) 1 gang for ca. 18 år siden, så de står snart for tur igen. (heldigvis har jeg et par originale og friske JBL 2235H reconekits til at ligge klar til formålet.) Lidt træolie har de også fået gennem årene.
Når en 4333A og nok også deres slægtninge 4341-43-44-45-50-55 får noget at leve af, så vil mellemtonehornene især gerne fremad - og jeg har fået en tidl. filteringeniør hos Harman/Lydig til at lave en anordning - en kreds (fuldt reversibel) , som internt er hooket på mellem højtonesektionen og delefiltret, så denne kreds trinløst dæmper højtonesektionen i takt med tilført effekt, så det passer med det øvrige lydtryk. Dette hjalp gevaldigt på den generelle tonebalance ved højt lydtryk. Ved alm. lytteniveau - easy listening, er der intet at sætte en finger på heller. Ved det almindelige lytteniveau træder kredsen ikke i karakter..
Så man kan sige, at jeg har en for mig optimal lyd både ved lavt og højt lydtryk. Jeg er jo musiker og tidl. lydmand og har lyttet intensivt på næsten alt, hvad der kan stå og gå i den primært danske musikbranche + mit eget - altså en bunke musik/liveerfaring, både akustisk og PA-genereret - og jeg må sige, at jeg blandt de mange højttalere, som jeg gennem tiden har hørt, ikke kommer tættere på, hvad angår rytmisk musik.

De er rent spillende - masser af dynamik - god spredning og en klang og åbenhed, der for mig er særdeles tæt på den lydvirkelighed, som jeg har færdedes i - og stadig færdes meget i.

Min opstilling herhjemme, når husfreden også skal tilgodeses, er dog ikke særlig hensigtsmæssig. Idet jeg har måttet placere højttalerne i hver sit modstående hjørne for at få stuen til at hænge sammen. Dette betyder, at jeg har rigeligt med bas og må generelt dæmpe denne med et klik eller to for at det skal lyde rigtigt. ( og "jo" - de står på standere - hævet ca. 30 cm fra gulv)

Jeg har dog hørt flere andre højttalere, som jeg også synes er dejligt spillende - så JBL'erne her er nok ikke "the only one" - men hvor meget kan man slæbe ind og så kan man jo blive ved.

Heldigvis er jeg jo Marantz-fan og det vidunderlige er, at Marantz og JBL altid har klædt hinanden godt, som jeg hører det.

Men kort og godt, så kan disse højttalere for mig det hele - og dem vil jeg aldrig med min gode vilje sælge. De har spillet alt, hvad jeg hos mig selv har lyttet til, siden jeg var 20 år.

tilføjelse: Jeg har i mange år desuden kørt dem med aktiv 2 vejs-deling mellem bas og højtonesektion, indtil jeg blev træt af det. Man kan nemt og ligetil omstille højttaleren til aktiv deling ved et vip med en omskifter på bagsiden. Det var dog temmelig omstændigt at skulle fedte med alle de ledninger, når jeg skulle sætte andre amps til. Lyden var ikke umiddelbart meget bedre - men der var dog mere saft og kraft i det hele. Nu er jeg blevet "voksen" :lol: og behøver ikke at køre helt så voldsomt på. Den lyd, jeg har i dag med passiv deling, er stadig af en beskaffenhed, hvor jeg ikke tænker over, om noget nu mangler eller ikke er, som det skal være efter min bog.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7452
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Torben » ons 15. jul 2015 01:03

Enig i JBL TI 18 & især 120!
TI 18 var en svær en at spille på, spillede den ikke højt nok sendte delefiltret alt op i højtonen - så den brændte af for mig!
JBL TI 120 er min livsven - den spiller herligt al slags musik! Mest stor musik! Den ryger aldrig ud!
min ven Jesper gav mig fornylig et par Wharfedale - dem er jeg også meget glad for til meget akustisk musik - f.eks. kammermusik!
Så jeg er pt overtilfreds!
Fik i øvrigt skiftet kanter ud hos JJ i FArum!
BAs rep glædede mig med at skifte kanter ud på mine store Revox højttalere - som også er fine - de kan dog en dag ryge ud!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Tube mania » ons 15. jul 2015 09:22

Tak Torben...forstår udmærket du holder ved JBL TI120. Wharferdale er også et interessant mærke :thumbsup: Ja...Jesper er vores fælles-højtaler leverandør ;)


Freddy....Ingen tvivl...4333A er en levende legende. Men at du har haft den i 38år er ufatteligt :shock: . Tænk at du fandt >din< højtaler så tidligt.
Og så har du haft Marantz 9G...det er jo en højtaler man kun kan drømme om. Sikken historie...tak for det.

Her er vi jo i den 'dyre' ende, men det behøver ikke at være dyrt. Jeg er også imponeret over masse højtalere som Scan Dyna A25 og deslige..f.eks Philips, Peerles m.m. Alle de mærker som lavede prismæssigt overkommelige højtalere med fantastisk god lyd.
Senest rettet af Tube mania ons 15. jul 2015 09:42, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Strandvaskeren » ons 15. jul 2015 09:39

Jeg har et sæt JBL 240ti som jeg egentlig ikke regnede med at jeg nogensinde skulle af med - indtil jeg hørte Verners JBL horn på træffet for et års tid siden - nu er jeg ikke helt så sikker længere.. Det kunne selvfølgelig være jeg skulle montere horn ovenpå 240'erne og bruge 240'erne som bund, hmm.... :ide:

Anyway, jeg har ikke rigtigt kunnet få de horn ud af hovedet igen, og jeg er sådan med jævne mellemrum igang med tommestokken for at hitte ud af hvordan man måske kan finde plads..

Men for nu at holde mig til trådens emne, så er mine 240ti'ere højttalerne jeg helt sikkert aldrig skal af med.. garanteret... sikkert... tror jeg nok... :lol:

Egentlig bør vi vel allerede nu aftale at grave tråden her frem igen om et par år og se hvor mange der stadig har de højttalere de aldrig skulle af med.. ;)
Hygge..
Thomas
Brugeravatar
Strandvaskeren
 
Indlæg: 361
Tilmeldt: 10 feb 2012
Lokalitet: Hedehusene

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Tube mania » ons 15. jul 2015 09:46

He he...ja det aftaler vi...mine Arenaer...de bliver :RR: . JBL 240TI...hmm...tror nu nok hvis jeg havde dem...såå blev de osse :p
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Captain Phoenix » ons 15. jul 2015 10:22

Strandvaskeren skrev:Egentlig bør vi vel allerede nu aftale at grave tråden her frem igen om et par år og se hvor mange der stadig har de højttalere de aldrig skulle af med.. ;)

God idé - så må jeg hellere få skrevet dem ind, som jeg ikke sælger (eller ihvertfald altid har min. ét sæt af):
    JBL L166 Horizon
    JBL L110
    JBL L100 Century
    B&W DM4
    Beovox S45-2
    Sonab OD-11
Det er ikke fordi det er verdens 6 bedste sæt højttalere - overhovedet ikke - men jeg holder af dem (af forskellige grunde) og de har betydet et eller andet along the way...

PS:
Hvis jeg ikke havde været så DUM netop at sælge mine JBL L300 (i 1989), ville de naturligvis også havde været på listen...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf jan_stevns » ons 15. jul 2015 10:34

Strandvaskeren skrev:....Egentlig bør vi vel allerede nu aftale at grave tråden her frem igen om et par år og se hvor mange der stadig har de højttalere de aldrig skulle af med.. ;)


Det kunne da ellers være svært sjovt :)
jan_stevns
 

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Dan63 » tors 16. jul 2015 18:56

Hej.

Jeg vil lige give mit bidrag til tråden.:)
De IMF RSPM mk4, som jeg købte af 2-mas for få år siden bliver også her!
Ydermere siger konen, at hun flår mig langsomt, hvis jeg overvejer at gå af med dem.:)
Så skal de ud må jeg hellere tjekke at skadestuen er åben.
:lol:

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Stottrup » tors 16. jul 2015 22:41

I 1977 købte jeg hos Radio-Thygesen i Århus et sæt B&W DM2 formedelst 1500,- pr. stk. Fra 2004 har de ligget stille, da bassen i den ene havde opgivet ævred. Ved pel's mellemkomst blev den repareret dette forår - og nu spiller de igen. Når de via en Sansui 7000 receiver bliver fodret af en Pioneer PL10 m. klassisk Ortofon FF 15O - ja, så er der s'gu ærligt talt smæk for skillingen! Fantastisk ren og fast bas, særdeles vellydende mellemtone og krystalklar diskant - de bliver!

Vh Karl
Stottrup
Pioneer - især fra 70'erne...
Brugeravatar
Stottrup
 
Indlæg: 334
Tilmeldt: 21 feb 2015
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Åbyhøj

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 21 gæster