Højtaleren du aldrig sælger

Rosinen i pølseenden

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf The Canadian » man 21. jun 2021 18:53

Skorpio skrev:
Strandvaskeren skrev:Egentlig bør vi vel allerede nu aftale at grave tråden her frem igen om et par år og se hvor mange der stadig har de højttalere de aldrig skulle af med.. ;)


Nu er der gået lidt mere tid...hvad er status? :p


Jeg skiftet min Tannoy York ud med et par Hørning Alkibiades i efteråret 2019 - dem har jeg så sukket efter siden midt 90'erne ... At blive skilt fra min York, var en lang proces - læs mdr ... men pladsen var ikke til det ... Samme problem opstod da jeg for mange år siden da jeg handlet mig til et par JBL 4345, så var der ikke plads til min Snell A ...
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 507
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Fensten » man 21. jun 2021 19:58

Fremragende tråd. Jeg er jo en newbie i denne leg.

Både nyt og gammelt har været igennem. Jeg tror ikke at jeg kommer til at skille mig af med følgende.

- Tannoy HPD 385 i Berkeley størrelse kabinetter (fabelagtige til vokal -og akustisk båret musik. Tung rock, not so much).

- JBL L110. De gør alt godt. Men kan dog ikke måle sig med Tannoys´ne når der er akustisk musik på programmet.



Følgende har været på besøg:

Scandyna A25

KEF Concerto (skøøøn højtaler, på niveau med JBL L110)

Wharfedale Super Linton mk. 1 (udpræget mellemtone/øvre ende. Kræver en meget varm forende).

Dali Ikon 1 Skøn 2/3 vejs højtaler med bånddiskant. Ikke vintage, men jeg har stor veneration for DALI, og denne lyder ganske glimrende.


Mvh.

Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 862
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf bjerager » man 21. jun 2021 21:55

bjerager skrev:Mine AR-10pi skiller jeg mig ikke af med - og det samme gælder npk mine små Carlsson OA50.3 - det kan et eller andet spændende


Ja... jeg har så ikke nogen af dem længere....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1884
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Dan63 » man 21. jun 2021 22:34

Hej.

Jeg har stadigvæk mine IMF RSPM Mk4 og de kommer først væk, hvis jeg bliver nød til at flytte ind i noget meget mindre! Smil!
Der har så været lidt forskellige forstærkere til at trække dem, men det er jo en anden historie.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 614
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf KenRas » man 21. jun 2021 22:48

Jeg var heller ikke medlem på vintagehifi.dk da denne tråd blev startet, så….

Man skal jo “aldrig sige aldrig” men jeg vover dog pelsen alligevel.

Mine Marantz højttalere fra HD serierne der kom i perioden fra 1976 til 1980 er i min optik rigtig vellydende højttalere der godt kan hamle op mine JBL L100 Century. Det burde de på sin vis også når man kender historien om HD seriernes opståen. I artiklen “Marantz: The man and the company” kan man læse følgende:

In 1976, Edmund (Ed) May, one of the most respected speaker designers at JBL, joined Marantz and was given the charge of developing a speaker line to complement the company’s other high end offerings. Superscope built a new R&D facility for May to work in. The resulting “HD” speakers were highly praised and enhanced the brand’s reputation substantially. Unfortunately, May died in 1980 and later design efforts met with considerably less success and all efforts to design and market loudspeakers ceased.

Så de 5 “HD” modeller jeg har fra Ed May perioden beholder jeg så længe det pladsmæssigt er muligt, derimod kunne mine Imperial G7 godt ryge hvis pladsen blever for stram. Mine nye gen-erhvervede Sound Dynamics S10, samt mine B&O S45-2 i værkstedet skal heller ingen steder hen. Mine L100? Tjaaee….

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf CPD » man 21. jun 2021 23:02

Jeg har blandt andre et sæt Tandberg studio monitorer, dem tror jeg aldrig jeg sælger.

Mvh Carl Peter.
Båndoptagere, radioer, forstærkere, helst rørbaserede.
Revox, Tandberg, Quad, Rogers, Arena og alt det andet.
CPD
 
Indlæg: 215
Tilmeldt: 25 nov 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Jyderup

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf arnehelge » tirs 22. jun 2021 01:19

Morsom tråd.
De høyttalere jeg har hatt i flere år og tror jeg alltid kommer til å beholde minst ett sett av er:
Coral X15/Studio 400
Quad ESL 57
Celestion SL700
arnehelge
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 06 jan 2015
Lokalitet: Søgne, Norge

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Elektronik » tirs 22. jun 2021 06:26

Mit 11.2 Surround sound setup.:

Håndbyggede Cerwin Vega 3½-vejs højtalere (5 stk) med originale 15" enheder og mellemtoner samt diskanter fra USA. (ikke det skrammel som laves i Kommunist-Kina) ;) (Center, Front og bag)
2 stk Cerwin Vega 3-vejs AL1002. (højre og venstre)
4 stk special fremstillet 4" fuldtone enheder (8 stk i en bjælke) (loft monteret foran og bag lytte position)
2 stk 21" aktive Cerwin Vega subwoofere. (højre og venstre side)

De bliver stående indtil jeg bliver "tvunget" ind i et plejehjem. :Gammel:
Elektronik
 

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf mantelteo » tirs 22. jun 2021 07:22

Jeg har desværre ikke så meget erfaring med højtaler…

Jeg har et sæt Tandberg Studio Monitors som jeg helt klart kommer til at bære rundt med mig resten af livet. Og så et sæt JBL 18ti i stuen, det er så hellere ikke så svært at flytte med mig
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Kdaddy » tirs 22. jun 2021 21:15

Tannoy monitor gold 15” og 10”.
Kdaddy
 
Indlæg: 161
Tilmeldt: 02 jun 2015
Lokalitet: London

Re: Højttaleren du aldrig sælger

Indlægaf pqrannes » tirs 22. jun 2021 21:23

Mon ikke mine Telefunken Ela L207 /4 (aka Ultracraft P10), som jo ikke er højttalere som sådan, men bare 12' enheder, falder ind under denne kategori.

Med mindre koreanerne (som nogen antyder) vil betale 10.000+ USD for dem.

IMG_20210622_211627.jpg


Det ser vi.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf his067 » tirs 22. jun 2021 22:12

Jeg må jo med skam meddele at jeg har solgt både mine LS3/5a (og erstattet dem med KEF LS50) og mine Quad elektrostater. Elektrostaterne blew for ofte et stridspunkt og til sidst besluttede jeg at et par Martin Logan Vantage måtte være mindst lige så gode og meget mere acceptable i stuen. Jeg havde ret....ML er mere acceptable at se på og de lyder mindst lige så godt som ESL63.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf MKO » tors 24. jun 2021 07:05

Dejligt at læse den lange tråd. For mange år siden var mine Gamma Monitor fra AudioScan desværre gået i stykker, det var igen igen de to horn der gik. Jeg var egentlig glad for de store råbende højtalere, som skulle have en masse effekt for at spille - egentlig bedst som teenagegrej, hvilket de også blev købt som.

Jeg spurgte en forhandler hvad jeg skulle have, og da jeg ikke selv havde ret meget tid i de år, valgte han Tannoy 633 og et effektfuldt Rotel-anlæg. (Desværre blev det hele stjålet, jeg var ellers glad for det)

De to Tannoy 633 har spillet fremragende, selvom der er mange bedre valg. Desværre forsvandt en del mellemtone og diskant fra den ene, og jeg havde ikke lige "tid" til at købe helt nye afløsere. Jeg snød i timen og fedt et par magen til på DBA. De kostede 700,- og ligner nye. De to andre skal aldrig sælges: Nu står de i hjørnerne og spiller som baghøjtalere. Det lyder godt, eller i hvert fald godt nok. Jeg vil gerne have skiftet min Yamaha A-700, men ved ikke hvilken forstærker der er bedre (brugt)

Så to Tannoy 633 der aldrig skal ud, er blevet til fire - Men der er plads til bedre i stuen en dag, de andre kan komme i andet rum.
Michell Syncro SME 3009 S2 improved, ERA mk5 SME 3009 S2, ERA mk5 SME 3009 S2, Sansui AY-717, TU-717, Yamaha A700, Tannoy, Ser efter brugte højttalere.
MKO
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 30 sep 2016
Lokalitet: Sjælland

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Oldsound » tors 2. maj 2024 20:44

I de tidlige 70'ere lavede B&W højttaleren DM2a, som et par af mine venner havde. Jeg husker dem for deres dejlige mellemtone, den dybe og faste bund samt en behagelig diskant. For et par år siden var jeg heldig at få fat i et velholdt sæt, som nu spiller på arbejdsværelset sammen med en Denon PMA-1500AE og en Marantz CD5006. Og højttalerne spiller præcis som jeg husker dem, blot nu langt bedre ved det, at forstærker og lydkilde er bedre end vennernes forstærkere og pladespillere fra dengang i sidste halvdel af 70'erne.
De er ikke mine primære højttalere (anlæg), men de spiller fantastisk, og derfor skiller jeg mig ikke af med dem (jeg har også et sæt B&W DM4, som er lillebror til DM2a - De er også gode, men spiller 'mindre').
Oldsound
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 nov 2022
Lokalitet: Skovlunde

Re: Højtaleren du aldrig sælger

Indlægaf Fensten » fre 3. maj 2024 08:04

Der har faktisk ikke være så stor udskiftning.

Her spiller Tannoy HPD 385 fortsat i lytterummet, nu dog i DIY Arden kabinetter bagved driver en Leak Stereo og en Reference line Preeminence One passive linie preamp. Engang i mellem får en Fisher x-100 lov at lege med. Men det er primært Leak´en, der spiler i lytterummet. Tannoy´sne kan noget med musik, jeg holder af.

JBL L110 i stuen er skiftet ud og følgende højtalere har været på besøg i stuen.

JBL Lancer 101
Tannoy Cheviot HPD 315
Acoutic Research AR3A, som i øjeblikket har pladsen på siden af Tv og forstærker.

Acoustic Research er til salg for at kunne realisere et DIY projekt med en 10 ell. 12 tommer COAX i et tilsvarende størrelse kabinet.

Nu må vi se og de bliver solgt. Sker det ikke så bliver de bare her. De spiller nemlig skønt :)


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 862
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster