Philips 22AH 587 MFB

Rosinen i pølseenden

Philips 22AH 587 MFB

Indlægaf Gottschalck » søn 18. okt 2015 23:00

Hej.
Jeg har for længe siden lovet at kigge på en vens gamle aktive højtalere, da der angiveligt skulle være noget galt med dem.
De blev tilsluttet og begge knasede gevaldigt. Kontaktrens blev sprøjtet nænsomt ind i potmeterne bag på og det hjalp straks på den ene højtaler, som nu virker perfekt. Den anden er der stadig støj på uden tilslutning af signalkilde og det lyder som om, når man drejer på en analog tuner, mellem stationerne altså en knasen og susen, I ved hvad jeg mener :!:
Straks gik jeg løs og har skilt den syge højtaler at for at se om elektronikken skulle se syg ud, men ak det hele ser fint ud. Så er det jeg tænker på syge lytter, men hvor starter man?
Det kan jo være mange ting. Nogen der har erfaringer med den slags højtalere? Ellers er de ok velbygget og vejer 18 kilo stykket. Pænt for en stor reolhøjtaler.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Philips 22AH 587 MFB

Indlægaf Tonni » man 19. okt 2015 06:01

Hvad med billeder af elektronikken? Og du har selvfølgelig gået den efter for døde lodninger...
Har du et ESR-meter? ville se efter de små afkoblinger på op til 50-100 uF først. Og evt lege lidt med kulde/varme påvirkning af andre komponenter også.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4808
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Philips 22AH 587 MFB

Indlægaf Tophøj » man 19. okt 2015 09:57

Hej Jesper.

Det lyder som om der er dc på potentiometret. Sidder der ikke en kondensator/lyt der lækker?

/Per
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 498
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Philips 22AH 587 MFB

Indlægaf ST-lab » man 19. okt 2015 12:07

Mit gæt er at det er en halvleder der står og "koger". Jeg ville angribe den med signaltrace-metoden, hvor man checker signalvejen efter halveringsmetoden. Check signalet midtvejs. Er støjen der ikke, går man hen og tester midtvejs i den tidligere halvdel i signalvejen indtil man finder kilden til støjen. Og omvendt hvis støjen er der. Man kan bruge line-indgangen på en anden ekstern forstærker som tracer. Sæt dog lige en lille elektrolyt i mellem.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Philips 22AH 587 MFB

Indlægaf Gottschalck » man 19. okt 2015 21:44

Jeg tror de skal til en tekniker. Har prøvet at skifte 6 små kondensatorer på driverprintet eller det hvor MFB systemet justeres på. Nu er den hel tavs også med signal på, så nu skal der fejlfindes. Sikkert en elendig lodning.
Øv hvor jeg hader sådan noget lor.....
Når nu man kun har et multimter er det lidt svært.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 17 gæster