Pioneer S910 delefilter Renovering

Rosinen i pølseenden

Pioneer S910 delefilter Renovering

Indlægaf Edge » fre 23. okt 2015 20:20

Mine dejlige højtalere trænger til en renovering da de er begyndt at støje og "bippe" kontinuerligt. Jeg troede det var min forstærker (Akai AM2200) der trængte men med en indtil videre lånt AA1040 sker det samme. jeg har fundet Service Manual på Hifi Engine og billeder af delfilter på nettet, og mangler nu hjælp til komponenter.

Billede

2 stk. Kondensator 2.7uF 6.3V
2 stk. Kondensator 8.2uF 6.3V
2 stk. Kondensator 2.2uF 6.3V
2 stk Modstande 18 ohm 2W
2 stk. Modstande 1.5 ohm 5W

Lars der er altså ingen grund til at pille ved AM2200, har du det jeg skal bruge på lager? :Skor:
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Pioneer S910 delefilter Renovering

Indlægaf dfms » lør 24. okt 2015 07:23

Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Pioneer S910 delefilter Renovering

Indlægaf Captain Phoenix » lør 24. okt 2015 09:13

Edge skrev:Mine dejlige højtalere trænger til en renovering da de er begyndt at støje og "bippe" kontinuerligt.

Jeg tror IKKE det er kondensatorer eller modstande, der er skyld i støj/"bip" - det vil være en helt usandsynlig effekt af trætte kondensatorer (og modstandene kan i praksis kun virke eller slet ikke virke).

Er fejlen på alle enheder - eller kun nogle ad dem? Det kan måske lede dig videre i fejlsøgningen.

Uden at kende højttalerne er mit bud på problemet ét af to:

    1) Den firkantede "box" ca. midt i delefilteret. Den ligner et relæ/kontakt af en art. Er det muligt at højttaleren er forsynet med et beskyttelseskredsløb som skal få den til at slå fra ved for kraftige signaler? Hvis ja kan det være der skal kigges nærmere på dette - inkl. den firkantede "box".

    2) Højttaleren har så vidt jeg kan se på nettet reguleringer for diskant/mellemtone. Hvis der er støv eller dårlige forbindelser i potentiometrene til dette, kan det give udfald/støj. En gang rensning med kontaktspray/WD80 kan hjælpe.

PS: Det kan bestemt være en god idé at skifte kondensatorerne anyway - de er sikkert ikke de mest "musikalske" og med tiden er deres værdier (uF) nok heller ikke hvad de burde være.

PPS: En - måske - lidt far fetched årsag til støj/"bip" kan være: Hvis højttaleren har en form for beskyttelseskredsløb - 1) ovenfor - kan defekte kondensatorer måske få kredsløbet til at sætte ind når det ikke skulle og dermed forårsage støj/"bip". Og så er udskiftning af kondensatorer jo på sin plads - også selv om det ikke er dem der direkte støjer/"bipper".

Keep us posted :p

OBS: Mon ikker der står 63 volt (og ikke 6.3 volt) på kondensatorerne?!?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Pioneer S910 delefilter Renovering

Indlægaf Edge » lør 24. okt 2015 10:07

jeg tror det er min computer der er årsagen, der er svagt samme støj på andre højtalere (8 ohm hvor S910 er 6.3 ohm) på Service manual står værdien som 63 altså 63 eller 6.3 med et meget lille 3 tal.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Pioneer S910 delefilter Renovering

Indlægaf Rolf Zetterberg » lør 24. okt 2015 13:01

Ser ut att vara Hosiden TBC 5103-5143 Circuit protector:
http://www.hosiden.com/product/pdf/e_cpr.pdf
(2 i schemat)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Pioneer S910 delefilter Renovering

Indlægaf rørglad » lør 24. okt 2015 23:00

IMG_0703.jpg

Har netop foretager udskiftning af kondensatorerne i delefiltret til mine 35 år gamle Raune Njord. Kondensatorerne købte jeg hos Dansk Audio Teknik /KT radio se http://www.ktradio.dk/dat/display.asp?s ... ode=vendor
De kan købes lidt billigere i Tyskland, men p.g.a. større forsendelsesomkostninger, er der ikke sparet noget. Pris ca 220kr.
Som ses på billedet kunne printet lige rumme de nye komponenter, men det var nødvendigt (kan ikke ses) at gøre foden på HT lidt højere, fordi de fede (i mere en en betydning) kondensatorer stødte imod gulvet. ( filtret sidder i bunden).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Pioneer S910 delefilter Renovering

Indlægaf KlausM » lør 24. okt 2015 23:36

Den røde mkc kondensator på 15 uf skal du passe på, de lyder godt og er ikke til at opdrive i dag

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Fensten, Hifilover og 21 gæster