Duelund-højttalere.

Rosinen i pølseenden

Duelund-højttalere.

Indlægaf Hackenberg » man 2. nov 2015 16:12

Hvem interesserer sig for Duelundhøjttalere?
Jeg er kommet i besiddelse af et sæt Steen Duelund-modificerede ATC 9 monitorere fra Audioscan.
Højttaleren har fået skiftet sin SEAS 11FM mellemtone ud med en 4" Monacor og Audax-diskanten med en Vifa TX25. Begge modificeret af Steen.

atc92fo2.jpg

Højttaleren er oprindeligt (billedet) i helt traditionel kasse men fås her, i den specielle variant som Jørgen "regnestok" Arthur udviklede til de ansatte i Audioscan. Den har tilbagevinklet forplade og mellemtonekabinet på toppen.
Dette topkabinet har fået større forplade af hensyn til mellemtonens udstråling.
Steen har selvfølgelig modificeret filteret også. Det var oprindeligt et filler-driverfilter udviklet af Jørgen Arthur og faktisk inspirationskilden til det synkronfilter som Steen senere udviklede og som nu sidder i. De var kolleger i Audioscan dengang.
Alt er naturligvis udmålt og justeret til mindste detalje med Duelundkomponenter.
OBS! Basserne har IKKE trådophæng. Så det helvede slipper man for.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Dan63 » man 2. nov 2015 20:36

Hej Claus.

Hvis jeg havde råd, ville jeg godt have købt dem! Surt!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Louis » man 2. nov 2015 21:08

Dan63 skrev:Hej Claus.

Hvis jeg havde råd, ville jeg godt have købt dem! Surt!

Mvh Dan


Jeg synes også det ser spændende ud - men hvem siger de er dyre ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2756
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf hificlassic » tirs 3. nov 2015 10:18

hvordan ved man at det er Duelunds arbejde og ikke bare nogen der har udskiftet dyre originale enheder, med monacor og Vifa?
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Hackenberg » tirs 3. nov 2015 10:33

Fordi jeg var med til at gøre det. Masser af kaffe og kringle i kælderen på Frederiksberg.
Komponentskift og kontrolmåling, komponentskift og kontrolmåling, komponentskift.......... Meget spændende og lærerigt.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Hackenberg » man 9. nov 2015 20:03

Så er der et billede.
Soklen indeholder det omfattende filter bl.a. med total impedanskorrektion af alle enheder.

20151104_180730_resized[1]_338x600.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Struktør » man 9. nov 2015 20:12

:thumbsup: Lettere slidte, men alligevel ser de ganske hamrende godt ud
Hvordan spiller de?
Mvh
Birger
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf møffe » man 9. nov 2015 20:46

Hackenberg skrev:Fordi jeg var med til at gøre det. Masser af kaffe og kringle i kælderen på Frederiksberg.
Komponentskift og kontrolmåling, komponentskift og kontrolmåling, komponentskift.......... Meget spændende og lærerigt.


Så du var også med i Hr. Duelunds kælder. Spøjst, jeg har netop for et 1/4-ter siden, kl 18:30, skrevet lidt om samme kælder på H4A. Jeg var der med Waal'en i perioden 1994 til1996, hvor vi flyttede fra Frederiksberg.

Her et sæt HT bygget af mesteren selv.

KØB-KØB-KØB, jeg har desværre selv ikke de store muligheder for store armbevægelser nu. noget med jobsituation...

møffe
møffe
 

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Hackenberg » tirs 10. nov 2015 09:30

Jeg kom der med nogle af de andre gutter fra Hifi-klubben, Frederiksberg bl.a. Torsten og Niels Nielsen. N. N. fik bygget et gigantsæt med fire stk modificerede JBL-basser. Steen modificerede også et sæt Cerwin Vega AL1000. I forvejen en vellydende, danskudviklet, højttaler. Selv var jeg mest med til at bygge. Også sølvkablerne.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. jan 2016 01:06

Åhh - Hackenberg. Kan du ikke fortælle alt, hvad du ved om den oprindelige Audioscan-solgte ATC-9 monitor - du må vel være den endelige videnskilde, hvad denne angår?

Altså den ikke "duelundificerede" - version.

Jeg har sådan et sæt, og en bekendt (Dan63) vil gerne bygge et par tilsvarende men mangler lidt viden om delefilter fx

Ligeledes ved vi ikke, hvilken diskant (Audax) - der er tale om i den "almindelige" Audioscan-version.

Jeg er kommer frem til - via min (vellykkede) refoaming af mellemtoneenheden, at dette er en Seas M-F11 H-143 8 ohm's enhed.

Dan kan som bekendt ikke se og bor 300 km fra mig , så det stiller lidt større krav til den samlede kommunikation, som nok må blive uden billeder og diagrammer, hvis du forstår.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Hackenberg » tirs 5. jan 2016 09:45

Hej Freddy og Dan.

Enhederne i den oprindelige ATC9-monitor er ATC 9" bas, SEAS 11FM mellemtone og en Audax HD100D25 1" dome.
Byggesættet blev leveret med standardfilter og der blev senere lavet et Filler-driverfilter interne blandt Audioscanmedarbejdere.
Dette filter virker KUN med den nye konstruktion da det kræver at enhederne er fysisk i fase. Jeg har diagrammet "et sted". Jeg har også et sæt standardfiltre samme sted.
12dB/Oct på bas og diskant og 6dB/Oct båndpas på mellemtonen. mellemtonen er fuldt imp. korrigeret. Bassen er korrigeret opadtil og diskanten på resonansen.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Fredmarantz » tirs 5. jan 2016 09:51

Fedt, at vi har dig! - tak skal du have.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Dan63 » tirs 5. jan 2016 21:24

Hej Claus.

Som den gæve Freddy skriver, er det s.. godt at du kan hjælpe!
Hvis det er, hvad skal du have for de delefiltre?
Og skulle jeg være så heldig at du evt. ligger inde med mellemtoner/diskanter?
Det er nemlig lykkedes mig at få fat i et sæt ATC 9" basser.

På forhånd mange tak!

Med venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Hackenberg » ons 6. jan 2016 09:19

Hej Dan. Det har jeg da "et sted". Jeg kigger efter dem.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Duelund-højttalere.

Indlægaf Dan63 » ons 6. jan 2016 14:12

Hej Claus.

Super! Jeg glæder mig til at høre nærmere.:)

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 171 gæster